Det var ett exempel på den allra vanligaste ursäkten för att avla blandraser. "Föräldrarna är ju så söta och snälla och bara därför måste vi ta en kull".
Urkass ursäkt eftersom dets tora flertalet hundar är söta och snälla, men långtifrån alla lämpar sig för avel. Lite högre krav får man allt ha.
 
tro inte att jag inte vet vad jag snackar om, jag har själv en blandras!!!! men det är stor skillnad på min blandras och de blandraser som säljs på text-Tv, blocket osv.

Jag kommer aldrig mer att skaffa en blandras och kommer aldrig avla på min blandras, det handlar inte om att de inte är trevliga osv och att de inte duger nåt till. Min bland är den mest underbara i hela världen och jag skulle aldrig vilja byta bort henne mot något, MEN jag vet hur det går till och jag vet att jag aldrig kommer att få tag i en lika bra blandras igen (tro mig, jag har försökt för ett par år sedan).

Så snacka inte med mig om blandraser, jag vet mycket väl vad jag snackar om när det gäller det.

Vilket syfte sa du att du hade med din avel??

//E
 
dessutom tycket jag att jag hade ett bra tips om var man kan få tag på en bra hund. Och jag frågade vilket syfte hon hade med hunden...

//E
 
Sen är ju frågan hur seriös du är??Och vad du anser vara seriöst!Vad är dina kriterier för en bra hund ägare?
Jag finner det ganska oseriöst att ens leta bland blandisarna överhuvud taget efter en liknande man redan har!Det främjar verkligen den oseriösa aveln.Och gör att efterfrågan på blandis valpar fortgår..
Varför parade du din tik?Om du har ett bra svar på det kanske jag åtminstonde kan finna dig mer kunning och trovärdig ;)
Se inte detta som ett påhopp.Det är inte så jag menar med mitt inlägg.Men för att få reda på saker och ting måste man ju fråga :angel:
 
egentligen så borde jag inte ens skriva nåt, men av nån anledning så gör jag det ändå :crazy:
jag är en oseriös blandras ägare som t om har fått en kull valpar på mina vovvar....den ena tog jag som omplacering för 11 år sedan, den andra köpte jag för 4 år sen.
jag tycker både bä och bu om blandras aveln, lika som jag tycker om renras aveln.....jag ställer mig frågande till seriositeten till att avla fram renrasiga hundar med målet att få dom så extrema som möjligt...så extrema att dom inte kan leva ett normalt hundliv ens, jag tänker ALDRIG gynna rasaveln nån gång i hela mitt liv faktiskt, inte förrän folk börjar att tänka på hundarnas bästa...vad gör en hd ad test om hunden inte ens kan andas ordentligt????? eller gå som en hund???? brrrr...jag mår bara illa...

jag hade en leonberger(en omplacering) i 6 år...hade jättemycket bekymmer med eksem och öronen, fick en magtumör(vilket tydligen inte är så ovanligt)...och egentligen...vad skall man med en sån hund till i våra klimat????

mina vovvar (schäfer/bordercollie)är friska och vitala, den yngre är förvisso bolltokig, men det är även renrasiga schäfrar och bc's...dom är lättsamma och lyhörda och underbara att jobba med, man behöver bara tänka, så är dom med på noterna direkt och vill inget annat än att vara nära och tillags...sannolikheten för att jag skaffar mig en lika blandning igen är väldigt stor, och inte tror jag att jag är mer oseriös än de flesta andra härinne för det.
 
Bolltokig är dom inte födda till. Oavsett vilken ras du har :) Man gör dom bolltokiga.
Sen kan de helt enkelt bli bolltokiga pga understimulans, det enda de kan sysselsätta sig med är att försöka få matte/husse att leka. Och nu har jag sett det på nära håll, för min kille har blandning mellan Bc och schäfer. Hon kan som dina gå ute varje dag, men gud så tråkigt hon har (även om hon får sina dagliga promenader) . Då blir det att försöka få någon att kasta boll (vilket jag aldrig skulle göra). Eller "tjata" om att något ska hända.
Den hunden behöver verkligen aktiveas i hjärnan och inte jaga bollar.

Och inte får du en friskare hund bara för du köper en blandras. Schäfer har ju sina brister i höftlederna mm.

Däremot håller jag med om att det finns extrema raser som tex bulldog, det är sorgligt att se.
 
:p...men det finns ju vissa anlag i vissa raser...t ex min leonberger var ju inte intresserad av att apportera direkt :crazy:
felet är ju att man har börjat, och folk ...fast man sagt till fortsätter att sparka..och han är ju verkligen enveten med att visa vad han menar..... :D
när jag är själv hemma med honom så är han inte sån, men så fort det kommer annat folk letar han upp nåt som dom ska kasta....och dom kastar.......
 
Sv: hundar!!

Men var hittar ni alla gamla trådar, sitter ni och läser så långt bak? Denna tråd var från 2003!!!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
633
Senast: Nordthor
·
Hundträning Är det nån här som använder sina hundar till barmarksdrag? Är lite sugen på att testa det med mina två. Nyfiken, nån som kan berätta...
Svar
2
· Visningar
273
Senast: Milene
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 162
Senast: hollypolly
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 048
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp