Hundars kulor heliga?

Sv: Hundars kulor heliga?

1985 när jag jobbade på hundskolan, då fick man bara kastrera hundar som skulle bli ledarhundar. Åtminstone sas det så. Och det dära med med instabil stämmer nog när jag tänker tillbaka. En hund satsade dom rejält på. Han var nog den högst utbildade labben i hela hundskolans historia tror jag ,)..superhund. Givetvis kastrerad, MEN så fort det kom en löptik så tappade han focus likt förbenat. Ändå hade han vart kastrerad i säkerligen 2-3 år. Snäll var han, men okoncetrerad.

KL

Kan ju passa på att fråga hur ni ställer er till kastrering av blandraser?

Jag valde att kastrera min hanne helt enkelt eftersom han är en blandras och aldrig medvetet eller av misstag ska bli far. Är det ett okej skäl i era ögon? Själv skulle jag gärna se fler blandrashundar kastrerade för att i åtminstone liten mån stoppa blandrasaveln.

KL

Jag valde att kastrera min hanne helt enkelt eftersom han är en blandras och aldrig medvetet eller av misstag ska bli far. Är det ett okej skäl i era ögon? Själv skulle jag gärna se fler blandrashundar kastrerade för att i åtminstone liten mån stoppa blandrasaveln.

Absolut! Jag tycker att du gjort helt rätt och önskar att fler gjorde samma sak eftersom det inte verkar gå in i folks huvuden att blandraser kan bli lika "fel" som renrasiga hundar.
Annars så har min attityd till kastration av andra skäl än enbart medicinska ändrats med åren, men som många andra så måste jag slänga in en varning - instabiliteten som någon nämnt tror jag har med just avsaknaden av testosteron att göra eftersom andra hundar inte registrerar kastraten som hanhund på grund av att det inte doftar testosteron och då beter sig en del hundar som om kastraten vore en tik men den vet ju fortfarande att den är hane om man säger så och då kan det ge aggressioner, och även själva avsaknaden av hormonet verkar kunna ge upphov till aggression i vissa fall. Sen finns ju ökad aptit och ökad vikt också och det är ju inte alltid så kul om man redan innan hade en matglad hund.

Kl
Det var intressant att läsa. Bitvis verkar det som om vissa tycker det är fel att skära hundar på ganska ospecificerade grunder medans andra verkar vara emot det av mer precisa orsaker.

Jag vill påpeka att min väns hund inte är farlig för någon men tanken är att det inte ska finnas någon risk att han för sitt instabila psyke vidare.

KL

En kastreringstråd.
Perfekt och i rättan tid.

Jag har ju också en blandras, inte tänkt så, men, men, jag har hela tiden resonerat som du.

Nu ska kulorna snart bort men med ens blev jag osäker.
Jag trodde inte det fanns något negativt med att kastrera utom möjligen ingreppet och dettill.

Så jag ska också läsa vad andra säger om detta.

Alltså, kastrera kan man väl göra på ALLT som inte ska ingå i någon avel, och då är det struntsamma om det är en blandras eller renras.

Kl
Det var intressant att läsa. Bitvis verkar det som om vissa tycker det är fel att skära hundar på ganska ospecificerade grunder medans andra verkar vara emot det av mer precisa orsaker.

Jag vill påpeka att min väns hund inte är farlig för någon men tanken är att det inte ska finnas någon risk att han för sitt instabila psyke vidare.

Behöver individen kastreras så ska den givetvis göra det. Inget snack om saken. Vad jag vänder mig emot är åsikten att man generellt ska ta bort kulorna vid 5 månaders ålder på alla som inte går i aveln "för att det är lättast så" då anser jag att man snarare ska se över sin hundhållning och se över aveln om hundarna generellt är så besvärliga att de inte kan fungera som okastrerade. För det är något som är åt helsike om man har hundraser där nästan alla hanar pissar inne, jaktraser som inte kan arbeta eller sällskapshundar som juckar på allt och river hus i jakt på löptikar.

Sånt här är lite skrämmande
http://www.gwspiinizze.se/index.php

Senast ändrad:

Vår hane kastrerades för ca ett år sen, av medicinska skäl, och han är precis som förut - samma kamplust och driv, galenpanna som han alltid varit:)

Så långt allt väl MEN det som förvånar mig väldigt mycket, och som börjar bli ett bekymmer, det är att han är precis lika galen när vår tik löper:( Vi måste hålla dem åtskilda vid höglöpet annars är han på henne konstant! Visst, det blir inga valpar men han blir stressad och det kan väl inte vara så nyttigt för tiken heller misstänker jag.

Så, var inte för säkra att könsdriften försvinner vid kastration!

. Vad jag vänder mig emot är åsikten att man generellt ska ta bort kulorna vid 5 månaders ålder på alla som inte går i aveln "för att det är lättast så" då anser jag att man snarare ska se över sin hundhållning och se över aveln om hundarna generellt är så besvärliga att de inte kan fungera som okastrerade.

Fast jag resonerar på samma sätt som vid häst. Ingen ide att ha kulor kvar när de ändå inte ska verka i avel.Fel?

Jag kanske ska tillägga att vi kastrerat alla våra(se tid inlägg) mellan 1½ och 2 års ålder.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
924
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Behöver lite bollplank...:crazy: Min hund (whippet-tik, 2år) blivit lite grinig mot andra hundar. När jag fick henne (omplacering...
Svar
14
· Visningar
3 915
Senast: mkh
·
Svar
2
· Visningar
738
Övr. Hund Vi har två hundar i familjen. En äldre stövartik som är rent ut sagt knepig i huvudet. Hon kan utan förvarning dyka på hanhunden som...
Svar
3
· Visningar
1 002
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma