Hundars språk och rang

Trissa

Trådstartare
Idag fick mina hundar kvällsmat hemma hos mamma, som har en unghund på 13 månader. När min lilla (som är 5 år) hade ätit upp hade unghunden puttat ut en kycklingvinge en liten bit från matskålen. Då börjar den lilla, som är en riktig provokatör, smyga mot kycklingvingen och blir naturligtvis upptäckt av unghunden. Som blir förbannad och börjar vråla.

Det är så fascinerande att se deras språk och reaktioner gentemot varandra. Min lilla hade ju förtjänat en avhyvling (fast jag skulle självklart inte vänt ryggen till, jag VET ju att hon är sån), men jag fick gå in och bryta eftersom unghunden inte riktigt förstod när det var läge att lägga av. Hade det varit min stora, som är den odiskutabla flockledaren, hade det räckt med en blick eller möjligen ett sekundsnabbt utfall. Det är så spännande att iaktta unghunden när hon lär sig hundspråk och försöker tillämpa det och lära sig finesserna.

Det har redan från början varit tydligt att unghunden är ranghög, och hon försöker alltid klättra gentemot min lilla. Dock aldrig gentemot den stora, det är inte ens förhandlingsbart... ;)
 
Sv: Hundars språk och rang

råa går hur bra som helst. kycklingskrov är ju en del av basen i BARFkost.

trissa: visst är det roligt att se hur de kommunicerar! min kille visade idag för första gången gentemot en hanhund vem som var chef (på tiden kanske, han fyller ändå snart 5...). inget bråk eller så, de lekte och hade roligt när min plötsligt fick för sig att vakta en gren och körde genast iväg den andra hunden när han kom för nära. när den andra hunden kopplat slutade han vakta och de skuttade iväg och lekte och hade jätteroligt.
 
Sv: Hundars språk och rang

Det roliga var att hon visade inget intresse för vingen förrän min lilla gjorde det... :D Hon har aldrig fått kycklingvingar innan, men så blev det en över när jag gav mina. Men när hon väl börjat tugga på den (för det var hon ju tvungen till när hon vaktat den så väl) insåg hon hur gott det var! :d

Förut var jag lite nojjig över om hundarna lät illa mot varann, men nu när jag lärt mig läsa dem bättre har jag lugnat ner mig. Men hon låter myyycket, unghunden, 40 kilo mastiff har ett rejält skall... ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp