Bukefalos 28 år!

Sv: Hundbil

Jo det är så jag tänker också, att man vill kunna packa säkert och att både passagerare och hundar ska kunna åka säkert. Oavsett vilken bil det blir kommer vi specialbeställa burar och få dem monterade i bilen så de sitter fast ordentligt.

Har kollat lite på Bebbens förslag och även om jag har fått rysningar vid tanken på minibussar förut så ser vissa ganska trevliga ut, tror vi ska ta en rajd någon dag när båda är lediga och knata runt och klämma och provköra lite.

MrsScabtree, har funderat på partnern och liknande modeller men det känns lite trångt om man ska ha kvar baksätet och tar jag ur baksätet får jag inte in både sambon och framtida barn i bilen och då måste vi i alla fall köra två bilar om vi ska iväg allihop. Har dock sett någon förlängd modell och den har jag inte kikat närmare på men det skulle kanske kunna funka.

Takbox är ju faktiskt ett alternativ när man ska iväg så man behöver ha med packning, det har jag inte ens tänkt på tidigare:D
 
Sv: Hundbil

Jag har kikat på Partnern, Caddy, Jumpy och alla andra i den klassen också. För mig faller det på att bilarna är för låga för att ha burarna ovanpå varandra, och inte tillräckligt långa för att ha dom "på rad" - med utrymme nog för att kunna öppna burdörrarna osv osv.
Jag måste ha en bursektion med höjd på 70 cm minst, och en sektion med ca 65 cm högt. Caddyn, som är en av dom större bilarna i den klassen, ligger på ca 118 cm i höjd inuti lastutrymmet. Den är 180 cm lång, och jag behöver ha burar som är 90 cm djupa eller mer, men eftersom det blir exakt på millimetern så går det inte att få till det bra rent praktiskt.

Allt detta enligt en burtillverkare som hjälpt mig med alla modeller :D Jag litar på honom, och kör på att det ska vara både praktiskt och säkert.

Ska du ha en sådan biltyp, med baksäte, får du absolut inte in 4 hundar i tillräckligt stora burar. Jag har mätt och räknat, och det går att klämma in 2 st dubbelburar då, av en mindre variant. Sådana som sväljer hundar på ca 45 cm max, och med en icke kraftig kroppstyp. Och det blir rätt tight ändå, för du får inte in packning öht tyvärr.
(Jag ÄLSKAR den nyaste Caddyn, så jag är mycket sorgsen över det :()
 
Sv: Hundbil

KL

Mina föräldrar har en Berlingo. Där får en belgare och en nuffe plats helt okej, utan bur.
I bagageutrymmet får det inte ens plats med en bur till min belgare...

Pappa har en jumpy också, den hade varit helt kanon att bara stapla massa burar i! Utrymmet där bak är jättestort ju.

Själv har jag fällt baksätena lite i min bil och får plats med bur till belgarn. Det blir dock väldigt trångt om nuffen skulle vilja åka med...
 
Sv: Hundbil

Jag har 2 hundar (25 och 40 kg, vet ej höjd) i bak på min volvo 945, och skulle inte släppa in en hund till därbak, om det inte är tillfälligt förstås. Minibuss, van eller skåpbil^^
 
Sv: Hundbil

Jag kör minibuss när jag ska ut med många hundar, en Toyota Hiace Traveller. Tredje sätet är då utbytt mot en rejäl hundbur, dubbelbur. I varje halva får två stora hundar plats. Medelstora hundar/valpar 3-4 i varje. Dessutom rejäl plats för packning, utställningsburar, tält, jaktgrejor osv. Kompisar har samma bil men den förlängda varianten, dom tar 5-6 grand danois med sig samtidigt. Har nu haft denna bilen i snart fem år och köpte den av en goldenkennel, så buren fanns i. Hon hade kört 4 golden, dvs 2 i varje halva. Buren är specialtillverkad JIE och ville jag ha buren fick jag köpa bilen :D. Ett plus är ju att det fortfarande finns plats för 5 passagerare. Är ju två passagerarsäten fram! Perfekt bil för oss även om vi inte får in alla våra hundar ändå samtidigt men ganska många (har bara 16 st:D) Säger alltså minibuss.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det ständiga dilemmat i mitt liv; att få plats med alla hundar i bilen. Vad har ni för bilar? Vad har ni för hundar? Hur har ni inrett...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Jag undrar hur ni har era hundar i bilen, det finns en uppsjö av burar, bälten osv. Inom kort flyttar vår store vilde hit, en blandras...
Svar
15
· Visningar
956
Senast: Bexzor
·
Hundhälsa Jag har en kombi och har rejäla krocktestade dörrar bak. Jag har två hundar varav den ena blir väldigt stressad av att åka bil. Det...
Svar
5
· Visningar
2 428
Senast: Taxilock
·
G
Övr. Hund Ja, vad är den ultimata hundbilen? Jag skall äntligen ta körkort (efter att ha fått presentkort i 30-årspresent så att jag OMÖJLIGT...
Svar
13
· Visningar
7 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp