Ja precis!
Jag mejlade och frågade om kostnad för extra dörrar, dvs kunna lyfta in/ut på sidan, men när bilen står hade det varit betydligt mer praktiskt att kunna öppna extra dörrar över flaket och ha vädring.
Men det skulle bli 5k extra per box (dörr+ innergaller) så det var inget alternativ. Men jag ställer mig tveksam till att jag når att släppa in/ut hundar om jag står bakom lämmen om boxarna är precis vid bakrutan...

Att lyfta in dem på sidan funkar absolut, men jag väljer alla dagar facken där de kan hoppa upp på lämmen :) sidofacken är toppen när man ska åka med många hundar, men det är inte helt osmidigt att lyfta in/ur dem där. Inte om de väger 30-35 kg som mina hundar:p

Hm, nej, det blir ju helt klart en bit att sträcka sig!
 
Det låter ju väldigt bra.. blir att fundera ett varv till (inte menat att ta över tråden @Tonto ) jag såg dessutom när jag kollat runt på WT metalls insta att deras kåpor ofta håller för om man skulle volta vilket är min stora skräck.
Vilket är en annan nackdel med skåpbilarna är ju att de oftast inte är särskilt krocksäkra.

Ingen fara! Ger ju bara mer tips och svar på mina funderingar om att köra med kåpa osv. Tror inte att jag skulle våga åka med varken kåpa eller hundsläp. Kanske inte ens skåpbil. Jag är skitnojjig av mig. :p:laugh:
Lutar mot att kika efter en större "vanlig" bil och ha en bur i baksätet om det blir en till hund.

Men frågan är väl vad man ska kika på, vilka bilar är rymliga och har stor baklucka? :)
 
Ingen fara! Ger ju bara mer tips och svar på mina funderingar om att köra med kåpa osv. Tror inte att jag skulle våga åka med varken kåpa eller hundsläp. Kanske inte ens skåpbil. Jag är skitnojjig av mig. :p:laugh:
Lutar mot att kika efter en större "vanlig" bil och ha en bur i baksätet om det blir en till hund.

Men frågan är väl vad man ska kika på, vilka bilar är rymliga och har stor baklucka? :)
Jag tittar på kåpa från WT metall (tyskt företag men finns nordisk agent) om du går in på deras insta så har de bilder på allt från kåpa/släp/skåpbil vanliga lösningar och speciallösningar så jag hade börjat där. Hansenburar har också ett bra bildgalleri. Då får du kanske tips på bil som kan funka.
 
Om man har kåpa med 2 burar och flaket till att köra saker på så sitter ju burarna "längst in", når man till att stänga burarna då om man står bakom lämmen som tjej? Förstår ni hur jag menar?
@Jadzia @AraSlei
Jag har bara kört mina hundar i kåpa med tre/fyra boxar och då är det inga problem att nå, men om boxarna är längst in så vette sjutton.
 
Ingen fara! Ger ju bara mer tips och svar på mina funderingar om att köra med kåpa osv. Tror inte att jag skulle våga åka med varken kåpa eller hundsläp. Kanske inte ens skåpbil. Jag är skitnojjig av mig. :p:laugh:
Lutar mot att kika efter en större "vanlig" bil och ha en bur i baksätet om det blir en till hund.

Men frågan är väl vad man ska kika på, vilka bilar är rymliga och har stor baklucka? :)
Vi har XC90 och bur i baksäte. Bra med plats i bagaget :)
 
Jag tittar på kåpa från WT metall (tyskt företag men finns nordisk agent) om du går in på deras insta så har de bilder på allt från kåpa/släp/skåpbil vanliga lösningar och speciallösningar så jag hade börjat där. Hansenburar har också ett bra bildgalleri. Då får du kanske tips på bil som kan funka.

Det ligger en sådan du kikar på ute på facebook nu :) Gruppen heter Hundkåpa.
 
Vad har du för budget? Jag upptäckte igår att Volkswagens ID Buzz faktiskt är gjord för att man ska kunna sova i den, och den har massor(!) av utrymme för hundar även med alla säten uppfällda. Titta så perfekt :D
e4b29076-fee6-4927-98a5-4bcf16f2493c

Men, så är det en elbil och den kostar jäkligt mycket (med mina mått mätt), och utseendet är nog ett sådant man antingen hatar eller älskar. Jag gillade den inte riktigt först, men har sett några IRL och då har de varit lite roliga :p
Volkswagen-ID-Buzz-3.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Så. Det lutar åt att jag trots allt kommer behöva köpa bil igen. Inte bums. Men inom inte allt för avlägsen framtid. Av alla tänkbara...
2
Svar
28
· Visningar
2 159
Senast: Migo
·
Övr. Hund Är i tagen att skaffa en VW Caddy och ha den som andra bil och hundbil. Är nyfiken på hur ni som har Caddy eller liknande modeller har...
Svar
9
· Visningar
1 299
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
1 865
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp