Ishtar

Trådstartare
Jag har ett stort dilemma! Jag ska åka till hund2003 ensam med min jycke. Jag har fått en restplats på en av hundbussarna, enkelt säte ca 950 dubbelsäte ca 1100:-, enkelsäte låter ju onekligen lite jobbigt så det blir nog dubbel isf.

Jag håller platser på nattåget, kostar 560:- t/r för mig som är ungdom, i en vanlig sittplatskupé där djur är tillåtna. Fullt i den bra lilla kupén dit man kan stänga en dörr så det blir mer privat.

Fördelar tåg: billligt
Nackdelar tåg: tar drygt 10 timmar, kommer hem 07.30 på måndag vilken är en arbetsdag :crazy:

Fördelar hundbuss: bara hundfolk och anpassat till hund, känner folk på bussen. Kör raka vägen 65 mil, vad kan det ta, 7-8 timmar? Kör upp direkt efter finalen så man är väl hemma senast 1-2 tiden på söndag natt.
Nackdelar hundbuss: dyrt

Svårigheten att sova är väl densamma på båda alternativen, men på tåget får man kanske hålla reda på den lille noggrannare samt passa stoppet i Gävle och skynda sig ut för att kissa honom. Hundbussen borde väl göra fler kisstopp eller stanna på begäran om en hund gnäller eller så.

Har ni åkt hundbuss? Berätta för mig hur det var!
 
Jag har bara åkt tåg och bil med hundar så bussen kan jag inte svara på.

Men tåget rekommenderar jag faktiskt! Man sitter bekvämare, det finns toalett och bistrovagn om man blir hungrig.. Sen, om det skulle knipa så går det faktiskt att lägga ut papper på toalettgolvet för valpen (Om man då har valp som inte kan hålla sig som en vuxen alltså..) och låta den kissa där för att städa efter sig..

Sen kan man gå upp och röra på sig lite på tåget, och vid dom längre stoppen kan man gå ut och röka, kissa hunden eller vad man nu vill göra..

(Jag kanske borde berätta att jag hatar bussar också ;))
 
Jag har åkt både buss och tåg med min hund (har väl södra Sveriges mest miljötränade hund :angel:)...

När vi ska till Stora Stockholm åker vi alltid buss, med distriktet, vi åker från Skåne och det tar ca 7 timmar. Fördelen är ju att hunden ligger i sätet bredvid (både du ochjag har ju nåt sånär små hundar) och kopplar av. Det är som du skriver, hundvana människor, men man ska också komma ihåg att det också finns mindre hundvana hundar ofta... man kan också stanna oftare.

Tåget är bekvämt på det sättet att du kan röra dig mer, hundkupén är jättefin och du "bor" ju mer på ett tåg än på en buss. Ofta tar också tåget längre pauser nån gång så att du kan rasta hunden.

Jag hade valt bussen, trots att det blir dyrare. Mkt för att det blir trots allt en annan stämning och det kan vara rätt mysigt. Tänk bara på att vänja din hund ;)

//E
 
Hmm.. ja jag har åkt tåget med honom ner till sthlm i somras, då hade vi bokat upp hela tågkompaniets (nej förlåt jag menar connex) lilla hundkupé på 6 platser. Vi stängde dörrarna och band ihop dem med koppel så inte ungar skulle slita upp dem stup i kvarten. Vi hade en drös hundar som vi trängdes med, en av oss bäddade på golvet och kunde sova jätteskönt där med hundarna. Jag sov raklång över tre säten, med lite bulor här och där pga mellanrum mellan säten osv. Men det var väldigt bekvämt i alla fall. Jag tyckte synd om de som satt med sina hundar i koppel i den stora vagnen där hundarna också får åka. En hel natt. :( . Nu är ju den lillakupén som sagt bokad och det är en vanlig vagn som jag har bokat plats i.

För min hund är det inga problem vad vi än väljer tror jag, han kommer att propsa på att sova i mitt knä och kommer att sova hela vägen tror jag. Vi snackar om världens värsta morsgris! :love: Tåget stannar i Gävle i typ 15-20 minuter så man får väl ställa väckarn så man hinner ut.

Jag bor i Umeå, därav det höga busspriset, åker som ungdom på connex så därför är det billigt.

Ja hu, hur ska jag göra?
 
Jag åkte hundbuss från norra norrland för kanske 10 år sedan. Helt okej tyckte jag. Okej lite svårt att sova. Men är tåger knökfullt så är det inte mycket bättre. Där får man troligtvis inte ens två säten och jag lovar att det inte är gott om plats vid fötterna. Den man sitter brevid kanske heller inte är så pigg på att upplåta sin benplats, den personen kanske också har en hund dessutom. Det finns inga begränsningar hur många vovvar de kan boka där.

Dessutom är de sittplaserna brevid rökkupén så det är en j***a spring hela natten med cigg och öl.

Är tåget försenat så blir det inga 15-20 min pauser någonstans.

Usch jag har åkt tåg mer än 3-4 h för sista gången. Sista resan var en mardröm med en Labrador på ett fullknökat tåg.
 
Fast på senare tid så är rökkupén borttagen på tågen (= man får inte röka på tågen) så man slipper springet.
Hundbussar har jag aldrig hört talas om, men om jag skulle valt på vanlig buss och tåg skulle jag helt klart tagit tåg...
Jag har aldrig åkt själv med hund på tåg, men vi har varit 3 personer (med 2 hundar) som åkt ca 12h...
 
Konstigt, det senaste året som jag åkt så har man aldrig fått röka på tågen. Så jag har sprungit ut vid 10 min pausen och rökt som jag vet inte vad :d :crazy:
 
hehe, när jag va och fjällvandra med min hund så fick vi med en sån fin kupé med 3 säten så att man kunde ligga raklång däröver, perfekt till två tjejer och två hundar. MEN när vi skulle hem så hade vi en likadan kupé, fast på ett nyare tåg där de hade smällt in ett litet läsbord mellan första ocvh andra sätet som INTE gick att ta bort. Lyckat...

Själv ska jag åka tåg upp till Dalarna och hämta min valp...

//E
 
Jag har för mig att det brukar lukta rök och vara springigt vid den här hundvagnen. Kanske det finns nåt mellanrum mellan dessa vagnar där man får röka?

vet ej :confused:
 
Har du åkt i Norrland? Det är inte samma bolag som kör. Connex, eller tidigare Tågkompaniet.
 
Aah, nej det har jag faktiskt inte gjort. Jag har bara åkt bil upp till Norrland. Liggandes i bakluckan med en GD och sovit sött :cool:
 
Jag har åkt hundbuss från Umeå och det går bra tycker jag. Åker du med Maria eller Ulla-Stina? Det är lite skillnad på när de far, Marias buss tror jag åker tidigare på fredagen så det blir en extra natt i Stockholm medan Ulla-Stina åker på fredagnatt så att du är framme på lördagmorgon.

Jag ´har åkt med Ulla-Stina och det fungerade utmärkt, film på bussen, sova (det var lugnt och skönt bägge gångerna inga skällande hundar eller rökare :D ), stopp så att hundarna får kissa men inte så ofta (de sover ju faktiskt på natten :0) )Bra hotell SAMT det viktigaste mot att åka tåg ner, BUSS ända fram till Älvsjömässan och dörren inget släpa från parkering eller tunnelbana här inte och direkt när finalerna är klara så rullar bussen och du är framme på natten. Har jag hund skulle jag åka buss, fortare, smidigare osv utan hund skulle jag nog flyglifta.

Javan
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·
Avel Det är nu dags att separera mitt sto och hennes 8-månaders hingstunge halva dygnet, för att om några veckor separera helt. Jag har haft...
2
Svar
28
· Visningar
2 354
Senast: Antiqua
·
Avel K bruntar ju tyst, enda jag märker är att hon är mer kärvänlig än vanligt. Men jag kan lika gärna missa det helt, och även NÄR jag...
Svar
13
· Visningar
1 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp