Bukefalos 28 år!

Hunddjäkel!

H

hjälpsökande

När jag ändå är här och surfar anonymt, skall jag banne mig passa på och vara en RIKTIGT dålig matte, och höra vad ni tycker här med...

Med familj, arbeten och en man som ofta jobbar på annan ort kan det ibland bli knivigt att se till att kissa hunden örton gånger om dagen, och vi bor tätbebyggt så att bara släppa vind för våg är inte tal om, däremot lyckades vi konstruera en mindre "rastgård" då vi bor på gatuplan och har ett område som inte stör någon. Tanken bakom detta är att underlätta de rena kissnödigheterna.

Jycken är med mig i stallet flera timmar varje dag, så motion,stimulans och glädjetid får han då mer av än de flesta andra jag känner. För att slippa klä på mig, barn och fan och hans moster kom vi då på den här briljanta iden, nog kan hundkraken kissa sig själv tidig morgon och sen kväll, det skall väl itne vara så mycket begärt tycker man? Känner många som bor på "landet" eller i villa som gör på det sättet så varför inte vår voffe? Så långt strålande...

Tills det är dags att göra slag i saken :mad: Hundfan vägrar!!!! Han går ut, tittar sig omkring, går in, jag skickar ut honom med uppmaningen "gå och pinka" vilket han vet mycket väl, hunden in igen, stänger dörren, väntar, ut igen, går med ut ifall han tycker det är knas att jag är inne, ingen skillnad, in igen, stänger dörren, väntar... det här är på morgonkvisten.. väntar en timme över normal "kisstid", ingenting, två timmar... ingenting, TRE timmar, ingenting... vid det här laget har jag gett mig SATAN på att han ska pinka om det så bara är en fjös. Fyra timmar.. nu borde väl kraken vara FULL ändå???? Nä... inte ett pjufs... Tro nu inte att det här är nåt ställe man som hund inte kan pinka på.. han pinkar GLADELIGEN där när vi "går ut". Och pinkar när han är lös gör han jämt i stallet.
Fem timmar... nu börjar jag känna mig elak! Sen är det dags för stallet, då funkar allt som det "skall" givetvis....
Samma sak i tre dagar, inte en skvätt...

Vad skall jag göra, hur djäkla länge kan jag låta hunden hålla sig? Finns det nån risk för hans hälsa? Funderar helt allvarligt på att låta honom stanna hemma medans jag far imorgon och se om han är nödig när jag kommer hem, men då är det lång tid sedan kvällskissen...Jag menar borde inte en hund göra ifrån sig när han är nödig, till slut???

*morrar*
 
Sv: Hunddjäkel!

jag fattar inte poängen? varför sätter du inte på dig ytterkläderna och går en snabbis om han behöver kissa?
 
Sv: Hunddjäkel!

du borde ju då inte ha hund, Om du nu tycker det är jobbigt att gå ut med en hund morgon o kväll, då det är iskallt och blablabla, varför köpte du hund överhuvudtaget?
 
Sv: Hunddjäkel!

Helt enkelt för att även den mest dedikerade hundägare som är ensam hemma med familj ibland kan behöva en snabblösning. Finns säkerligen flera här förutom jag som kan se vitsen med det.
 
Sv: Hunddjäkel!

Fattar inte heller grejen... Har man hund så får man väl ändå klä på sig och gå ut... Svårare än så kan det väl ändå inte vara?

En hane kissar inte ur sig allt på en gång heller, vad får dig att tro att 5 min på en pytte tomt räcker när en hanes kissande handlar om mer än att vara nödig...

Har många kompisar med barn och flera hundar, har aldrig hindrat dom från att gå ut m sina hundar när det behövs...
 
Sv: Hunddjäkel!

Innan diskussionen drar iväg till att jag är någon slags djurplågare så tycker jag ni kan betänka att det är många hundägare som nyttjar sig av hundgårdar, har dom uppbundna, rastgårdar etc. Det är varken djurplågeri eller lathet att nyttja en rastgård eller hundgård, och var nånstans skrev jag att det var en "pytteliten tomt" ? En stor rastgård är för mig någonting hagliknande för hästar, en "mindre rastgård" mycket mer än väl för att hunden skall kunna röra sig fritt.
Men det är klart, nu när jag har möjligheten till detta kanske jag skall låta honom sitta inomhus istället för att kunna släppa honom där när väder och vind tillåter? Och dessutom kunna låta honom göra sina behov i fred istället för att "dra på mig kläderna och dra en snabbis" vilket jag märkt att många gör med sina stackars hundar, dom släpas världens snabbaste runt kvarteret och så är det bra med det.
Tänk litet innan ni svarar.
 
Sv: Hunddjäkel!

Visst, pytteliten va väl att ta i.. Vet ju inte hur stor den är... Men det kanske är så att han tycker att det inte finns så mkt att kissa på... En hane kan ju faktiskt strunta i att kissa om det inte "luktar rätt"..

Och djurplågare är det ingen som sagt att du är... Alla har olika syn på saker och så är det bara...
 
Sv: Hunddjäkel!

hjälpsökande skrev:
Tänk litet innan ni svarar.
Nu har jag tänkt lite innan jag svarar ;)

Jag har en mindre "rastgård" till mina små Chihuahuor där de kan strosa bäst de vill. Denna rastgård ersätter dock inte våra promenader utan jag har den mer för att hundarna ska kunna få vara ute lite i frihet. Faktum är att min ena tik inte gärna gör ifrån sig där utan håller sig tills det är dags för rastningspromenaden.
 
Sv: Hunddjäkel!

Svarar er bägge i ett =) som sagt, han kissar så gärna där så så länge det inte är i "fritt" tillstånd...
 
Sv: Hunddjäkel!

om hunden är motionerad och tränad tillräckligt den dagen är det inte fel med en snabbis på kvällen för att gå på toa.

vad händer om du står med honom där ute? kanske tycker han att det är hemskt jobbigt att vara alldeles själv där ute i mörkret. sätt på dig en jacka och ett par tofflor och håll honom sällskap. då behöver du inte klä på ungarna också.
 
Sv: Hunddjäkel!

Min hund kan man med fördel släppa ut själv på gården. Han gör det han ska och kommer sedan in när han själv tycker. Jag ser det då inte som någon plågan och inte han heller. Faktum är att han får gå ut själv precis när han vill. Oftast vill han ligga ute på altanen på en madrass. Där kan han ligga i flera timmar och vill inte ens komma in när man frågar honom.

Om din hund inte är van vid att vara ute ensam kanske det känns lite dumt för honom. Hur länge brukar han få vara ute innan du tar in honom igen? Hunden är kanske en av de individerna som det inte passar att släppa fri. Du får väl prova lite till och se vad som händer.

Till någon som skrev att man fortfarande måste promenera med hunden:
hjälpsökande har ju inte påstått att hon inte går ut med hunden också. Som jag förstod det så handlar detta om kvälls och morgonkissningen. Hon ser antagligen till att hunden får motion ändå.
 
Sv: Hunddjäkel!

hjälpsökande skrev:
Jycken är med mig i stallet flera timmar varje dag, så motion,stimulans och glädjetid får han då mer av än de flesta andra jag känner.

Det här är inget påhopp, bara en enkel fråga. Tänkte bara höra hur mycket vovven verkligen får ut av att vara i stallet?
Att "bara vara med" är inget liv för en hund, det krävs promenader dagligen också!

Annars tycker jag som cillamuffins också:
kanske tycker han att det är hemskt jobbigt att vara alldeles själv där ute i mörkret. sätt på dig en jacka och ett par tofflor och håll honom sällskap.
Det lär inte vara så jobbigt och tar bara ett par minuter.

När vi är på sommarstället brukar vi göra så på kvällarna, vi går ut med hunden och går runt ett litet varv på tomten så brukar hon kissa innan det är dags att gå in för natten.
 
Sv: Hunddjäkel!

Jodå, han är motionerad så det räcker =) och jag tror jag skrev i orginalinlägget att jag provat att vara med? Hjälps inte...
 
Sv: Hunddjäkel!

Min kissar inte heller om inte matte är med, men det räcker med att jag står uranför dörren så tar han sig sin "kvällskiss"
 
Sv: Hunddjäkel!

Jo som sagt, jag har provat att vara med honom ute, men det gör ingen skillnad, var helst annars vi är klarar han att vara helt självständig och fri, det är som ett troll i det här just..

och som du säger, det rör sig om dom snabba kissningarna, inte hundens hela liv.
 
Sv: Hunddjäkel!

Nejdå, tar det inte som påhopp-Han får vara med, han får frihet att röra sig på hela ägorna och han får träning i ridhuset där vi tränar lydnad, sök i skogen och han springer med när jag rider ut, tillräckligt?

Sällskap har jag redan svarat på =)
 
Sv: Hunddjäkel!

om du går med honom runt, funkar det? är han van att vara lös på andra platser? annars kanske det är det som skrämmer honom?
 
Sv: Hunddjäkel!

Jo, det låter ju som om det vore tillräckligt.....
Kanske är det så att han inte vill kissa ute utan att ha nån annan hund att "markera över".
 
Sv: Hunddjäkel!

svarar cilla och hemlig i ett igen...

har provat att gå runt, funkar om vi går ut den "vanliga" vägen och har koppel, inte annars, lös är han jämt överallt utom på promenaderna här i området då det är bebyggelse, och han kan kissa på just det här området i vanliga fall, men inte när jag släpper ut honom... helknasigt
 
Sv: Hunddjäkel!

Ja dom har sina egenheter dom små liven...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 887
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
837
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 299
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp