Hunden äter inte!

Z

Zambezi

Min hund vill inte äta! Hon är pigg och kry, men verkar inte gilla maten (hon äter nämligen både det ena och det andra ute ...)
Jag har provat flera olika sorter, men hon verkar helt enkelt dj-ligt kräsen.
Vad gör man? Låter henne svälta tills hon äter, eller fortsätter köpa nya matvarianter?
 
Inför mat tider om du inte redan har det. Ställ ner maten vid ett visst klockslag och låt den stå 30 minuter.Äter hon inte så ställ upp den igen.
Annars kan du ju prova att blanda i blodmjöl.
Finns i välsorterade zoobutiker.
Ska finnas något som heter aptitbooster hos bla Häromi.De garanterar att det fungerar men avgör själv :smirk:
 
Min hund var likadan, inte särskilt intresserad av mat. Jag bytte dock inte foder (hade eukanuba) förrän han var dryga året eftersom jag ville ge det en chans. Fasta mattider, eller att plocka undan skålen fungerade inte. Så till sist struntade jag i det och lät maten stå framme så fick han äta när han ville. Mestadels gick det till så att han förstrött plockade åt sig några kulor som han sedan slängde på matsalsmattan för att så småningom pilla dem i sig. Men upp i vikt gick han, och glad var han - så jag oroade mig inte så värst.

Nu blev han dock dålig för en tid sedan, kräkes, fick diarré och fick tillbringa lite tid på djursjukhuset. När han kom hem fick han på veterinärens inrådan Hills dietfoder - och si! vips har jag ett matvrak därhemma som kommer ångandes när han inser att nu, nu är det dags för mat! Han sitter med tindrande ögon och studsar av upphetsning när skålen plockas fram. Och jag måste erkänna att det värmer någonstans långt inne i hjärtat att se att han uppskattar maten så mycket nu. Trots att han för tillfället får mat sex gånger om dagen. Jag hoppas att detta saliga tillstånd ska hålla i sig!

För att återgå till din fråga - byt inte mat för ofta. Ge fodret en chans. Servera maten och äter hon inte - plocka undan skålen. Ingen hund svälter sig frivilligt till döds. Går hon upp i vikt? Är hon glad och pigg? Då behöver du nog inte oroa dig.

Men jag förstår vad du går igenom. Det är tillfredsställande att se dem äta med god aptit!
 
en hund svelter sig aldrig till döda,
så gör som hon skriver över mig,men blanda ej nått annat i maten,det lär henne/han till att om han inte äter karnsje nått annat smarrigt blir blandat i.
har du kontaktat nån djurbutik?
dom brukar ha dom mest otänkbara råd att ge på en sådan hund.
 
Har själv varit i samma sits. Har en schäfer med mycket dålig aprit, åt inte ens köttbullar när jag hade det som träningsgodis.

Den absolut bästa lösningen jag gjort var att skaffa en hund till. :D Men det ska jag väl inte råda Dig till.

Nu äter hon allt och lite till. Hon vet att hon bara får en chans att äta annars äter den andra hunden upp hennes mat.

Men jag fick henne att äta redan innan, dock inte lika bra som nu.

Gör som så att Du bestämmer Dig för vilket foder du vill att hon ska äta. Har hon inte ätit på länge är det bra om hon får 1-2 dl fil så att hon inte är tom i magen, då vill de inte äta.

Sen ställer du ned matskålen med torrfodret i. Blanda EJ i något annat. Låt maten stå framme. Det tjänar ingenting till att plocka undan maten om 5 min om hon inte visat intresse. Låt hunden äta när hon känner sig hungrig. Oftast knaprar dem i sig under natten när man sover.

Ta bort allt annat godis om du t ex tränar med godis eller ger henne när hon varit duktig. Jag gjorde så med min hund. Samma stuk som med småbarn. :) Ingen mat ingen efterätt.

Låt dagarna gå. Friskt vatten är ett måste. En hund svälter sig inte om de inte visar sig sjuka. Äter hon inte på en hel dag så ge bara 1-2 dl filmjölk. Det ser till att magen inte är helt tom ,men hon kan inte bli mätt på det.

Ge dig inte.

Lycka till.
 
Tja, äter gör hon ju i och för sig, fast det är häst- och rådjursskit hon tuggar i sig. Och allt annat äckel hon hittar. Så helt tom i magen är hon ju inte, men jag tycker inte att det verkar näringsriktigt att bara äta skit ... :crazy:

Men jag ska prova med fil och med att låta maten stå kvar under natten. (Hon visar ibland ett visst intresse för maten när man kommer in från sista rundan, men då har jag tyckt att det är för sent och tagit bort maten :o Dålig, dålig matte!)
 
Jag har låtit maten stå över natten, och se - när man gått och lagt sig hör man hur hunden tassar upp och knaprar i sig maten :rofl: Mer behövdes inte!

Nu är jag glad igen! :p
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 158
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 651
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
957
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp