Hunden bits vid kloklippnig

Jag vet flera hundar som föredrar att stå upp och bli klippta, som när man kratsar hovarna på en häst. Om det är en större hund så är det ett tips.

Jag gör så med min egen - han skulle aldrig acceptera att ligga ner och joxa men han står snällt.
Jepp, håller med. Jag gör alltid så.

Och gärna på ett bord, och med en assistent som ser till så att hunden inte ramlar ner (och som samtidigt avleder)


Ts: Att hålla på tänka att man ska ta kontrollen och bla bla skulle jag strunta i. Visst, är du rädd och osäker smittar det lite grann, men att hålla tills man blir biten känns overkill. Verkligen ingen god översättning för att göra det till en mysig stund.

Jag vet många som gör kloklippning till veckans favoritstund, med tassmassage, tassmörj, kliande osv.
 
Ska testa det.
Idag har vi haft mysstund på golvet. Jag klosaxen och hon. Jag har fått nudda vid klorna med saxen utan att det blivit "skrik och panik" men det var väl endast för att jag matade henne med godis medans. I vilket fall släppte hon fokus på klotången just då. Och sen har klotången legat framme hela dagen.
Blir dock lite kluven når jag läste en blogg möjligen Fredrik Steen att man ska få det fort överstökat,inte låta dem ta kommandot för då tror de att de vinner på att rycka undan rller bita. Istället får man själv finna sig i att möjligen bli biten. Hellre det än atr ge upp.
Personligen ger jag inte mycket för vad Fredrik Steen säger och skriver om nånting överhuvudtaget.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 553
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 190
Senast: geting
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 873
Senast: Mkb
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 044
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp