Hunden bits vid kloklippnig

Ratax

Trådstartare
Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar innan och det går bra för hon att man känner på klorna men så fort klippet kommer blir hon stressad och försöker bitas och nafsar. Läste att man inte ska ge sig för då lär man hunden att det är en utväg. Bits man så slipper man klippningen typ. Nu går det till så att det tar typ 10 min att få en klo klippt. Hon sparkar nafsar skäller försöker rycka bort tassen osv. Ingen bra situation för någon av oss. Det funkade ju så himla bra tills jag klippte för långt på en klo....
Känns lite som att allt är sabbat nu. Har inte haft problem med kloklippning på hundar förr även om det hänt nån gång att jag råkat klippa i pulpan.
 
Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar innan och det går bra för hon att man känner på klorna men så fort klippet kommer blir hon stressad och försöker bitas och nafsar. Läste att man inte ska ge sig för då lär man hunden att det är en utväg. Bits man så slipper man klippningen typ. Nu går det till så att det tar typ 10 min att få en klo klippt. Hon sparkar nafsar skäller försöker rycka bort tassen osv. Ingen bra situation för någon av oss. Det funkade ju så himla bra tills jag klippte för långt på en klo....
Känns lite som att allt är sabbat nu. Har inte haft problem med kloklippning på hundar förr även om det hänt nån gång att jag råkat klippa i pulpan.
Vad händer om du sätter på en munkorg?
 
Kanske slipa klorna istället för att komma bort lite från den situationen? I alla fall ett tag.
Funkar utmärkt med en vanlig fotfil att prova med.
 
Kanske slipa klorna istället för att komma bort lite från den situationen? I alla fall ett tag.
Funkar utmärkt med en vanlig fotfil att prova med.
Ja jag kan prova det. Känns bara så hopplöst liksom. Har gått så bra, Och så ska en gång,en klo-sabba allt. Är också så förvånad hur det kunde bli så. Visst råkade jag klippa grandisarna i pulpan ibland på sin höjd tjöt de till men det var aldrig några problem nästa gång. Men med denna blev det panik och det håller i liksom. 😏 Men ska testa fotfil och även munkorg som tipsades härunder.
 
En fråga ligger dina hundar vid dina ben och lite på magen, med deras rygg ev sida mot dig?...
Om inte så kan du dels prova att ha hunden liggande på sidan och massera båda sidor brukar jag ta, men en sida går väl bra också och sen helst på rygg och börja med lugna smekningar på bröst, mage, lite på sidorna och huvud och du bör vara lugn och ha släppt olyckan och sen kan du gör så ngr gånger innan du tar fram klotången och börjar klippa alla klor på en eller två tassar åtminstone..
En klo i taget tror jag är mer stressande om man då gör det oftare.
Hundar speglar oss...är vi oroliga är dom oroliga. Är vi lugna så är dom också lugna eller blir det lättare iaf.

Sen finns det något som kallas "frivillig hantering" och hunden ska lära sig tricks tex target och ex lägga hakan på "något" när den efter ev paus kommer tillbaka till ägaren och vill bli hanterad igen..
Det är en enbart positiv metod som fler och fler börjat med , t.o.m folk som jobbar med hund har med det i sitt företag där hon tex jobbar med att tvätta, klippa, osv hundars päls..
Det står mer på "glada jyckar" om hur man gör..
 
Hade jag varit i din situation hade jag provat att byta miljö. Ta med klotången ut, stanna till och klipp klorna när ni är på en gräsmatta tex? Det gjorde jag med min ena när hon var som jobbigast.

Det gick hur bra som helst och sedan började jag klippa i olika rum hemma, ibland när hon stod, ibland när hon låg, ibland en klo, ibland alla. Idag kan jag klippa hennes klor när hon ligger lugnt på sidan och slappnar av. Det var helt otänkbart tidigare eftersom hon skrek som om man skulle hugga av tassen på henne bara man höll fast hennes ben :cautious:
 
Kanske slipa klorna istället för att komma bort lite från den situationen? I alla fall ett tag.
Funkar utmärkt med en vanlig fotfil att prova med.
En uppfödning härifrån får sina klor slipade eftersom de haft nån typ av problem med det och det blir enligt ägarna i det närmaste världskrig och det beror enligt den som slipar pga värmen som genereras.

Hunden var här förra veckan för trimning och det tog mig ca 2 minuter att klippa alla klor med klotång, så mitt råd till ts är att gå till en professionell och få klorna klippta. Enklast är att ha hunden på ett bord och lyfta en tass i taget.

Sen rent generellt

Jag har klippt nån gång i pulpa på olika hundar genom åren och det är inget som påverkat vidare kloklippande öht, så min undran är om något mer hände? eftersom det verkar bkivit en befäst "kloklippskräck" istf att hunden släppt det för länge sen.
 
En uppfödning härifrån får sina klor slipade eftersom de haft nån typ av problem med det och det blir enligt ägarna i det närmaste världskrig och det beror enligt den som slipar pga värmen som genereras.
Ursäkta om jag är trög, men jag förstår inte det du skrev här. Är problemet kloklippning eller kloslipning?

Bara för att tydliggöra. När jag slipar klorna blir det inte varmt, jag slipar manuellt. Inte med någon elektrisk fil. Och ja, det tar lite längre tid, men det är väl investerad tid i form av att vänja hunden vid att bli hanterad och att bygga förtroende. Jag hade kunnat rafsa av klorna på max 3-5 minuter, men det gör jag inte. Vi har en särskild dedikerad plats och där blir det mys, godis, massage, klofilning, tandborstning, ta tempen, rengöra öronen. Men den mesta tiden läggs på mys och massage.
 
Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar innan och det går bra för hon att man känner på klorna men så fort klippet kommer blir hon stressad och försöker bitas och nafsar. Läste att man inte ska ge sig för då lär man hunden att det är en utväg. Bits man så slipper man klippningen typ. Nu går det till så att det tar typ 10 min att få en klo klippt. Hon sparkar nafsar skäller försöker rycka bort tassen osv. Ingen bra situation för någon av oss. Det funkade ju så himla bra tills jag klippte för långt på en klo....
Känns lite som att allt är sabbat nu. Har inte haft problem med kloklippning på hundar förr även om det hänt nån gång att jag råkat klippa i pulpan.
Som andra sagt kan det hjälpa att byta plats och även ställning. Vad som också kan hjälpa är att byta klosax till en annan sort som låter annorlunda än den du har nu. Våra hundar har gillat den med röda handtag. Den är tyst och mycket vass.
 
Bra tips däredan, men ta en klo i taget! Sen världens fest med godis och superrolig lek!

Nästa klo kan du ta flera timmar senare eller nästa dag. Sen ökar man med två klor per gång, tre osv.


Min har inlärt beteende efter att jag kört festmetoden då hon som liten hatade kloklippning, och det är fortfarande fest så klorna är klippta. Hon hoppar, hämtar leksaker, ljudar och har sig:rofl:

Så:
- en klo I taget
-dunderbelöning
-låt hunden stå på ett bord, lyft tass som på häst då du kratsar hov
-ha nån som distraherar och matar med godis (om detta inte stressar hunden ytterligare)
-gå till proffs och testa
-prova slipa


Sen undrar jag om hunden gått mh eller liknande? Det låter ju verkligen som att den hakat upp sig och inte kunnat släppa traumat.
 
Jag tycker att du ska sluta hålla på i tio minuter bara för att hon ska lära sig att det inte hjälper att tjafsa. Dels är jag tveksam till att hon lär sig nått på det, och dels skapar känslan av maktlöshet bara mer stress.

Ska du köra på tvångs-spåret är det bättre att ta hjälp och göra det ordentligt. Min hund kan jag tyvärr inte klippa utan hjälp utan en vän har henne mellan benen, hukar sig över henne, sätter hennes huvud i armvecket, håller en hand runt nosen (Ska byta till munkorg) och så tar jag tag i en klo med ett fast grepp.
Klipper 3 klor åt gången.

Jättetråkig metod men har av olika anledningar inte lyckats lösa det på ett bättre sätt och klorna måste ju klippas.
Om du är det minsta rädd för hennes tänder är det viktigt att du använder munkorg så att du inte blir nervös, det märker hon!

Annars har jag haft stor framgång på flera kloklipprädda hundar genom klickerträning. 3 pass om dagen på några minuter vardera. Så gott godis som man kan ha utan att hunden blir uppjagad.
Eftersom du använder två händer är det enklast om du har en medhjälpare som ger godis och ev klickar. Så kan hunden få belöningen medan du fortfarande håller. Släpp dock helt efter varje belöning.

Stegen kan improviseras efter vad som passar hunden men ungefär så här:
Hålla tassen
Hålla tassen + kloklipparen i andra handen
Hålla tassen + klippa i luften på bra avstånd
Hålla tassen + klippa i luften på kort avstånd
Hålla en specifik klo redo för att klippa den + kloklippare i andra handen
Hålla en specifik klo redo för att klippa den + klippa i luften på bra avstånd
...
Hålla tassen + nudda ovansidan med kloklipparen
Hålla tassen + nudda klorna med kloklipparen
Hålla en specifik klo + nudda ovansidan av tassen med kloklipparen
Hålla en specifik klo + nudda klon med kloklipparen

Sen när det är dags så klipper man yttepytte på en klo, belönar och lägger undan kloklipparen.

Om hunden börjar bitas under ett träningspass lägger man undan kloklipparen och godiset och ignorerar den. Nästa gång gör man det lite enklare. Försök hålla det på en nivå där det ändå är värt godbitarna, så att hon känner att hon missar något när du lägger undan den.

Behöver inte vara exakt de här stegen utan kör på det som känns bra. Det viktiga är att man varierar och avdramatiserar. Gör du en detalj svårare (håller en klo istället för hela tassen t.ex.) gör du samtidigt en annan detalj lättare (klipper i luften längre bort).

Eftersom man sabbar träningen genom att tvångsklippa och klorna måste ju faktiskt klippas, så passar detta bara som intensiv träning under en begränsad tid.

Se också till att din klosax är riktigt vass!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker att du ska sluta hålla på i tio minuter bara för att hon ska lära sig att det inte hjälper att tjafsa. Dels är jag tveksam till att hon lär sig nått på det, och dels skapar känslan av maktlöshet bara mer stress.

Ska du köra på tvångs-spåret är det bättre att ta hjälp och göra det ordentligt. Min hund kan jag tyvärr inte klippa utan hjälp utan en vän har henne mellan benen, hukar sig över henne, sätter hennes huvud i armvecket, håller en hand runt nosen (Ska byta till munkorg) och så tar jag tag i en klo med ett fast grepp.
Klipper 3 klor åt gången.

Jättetråkig metod men har av olika anledningar inte lyckats lösa det på ett bättre sätt och klorna måste ju klippas.
Om du är det minsta rädd för hennes tänder är det viktigt att du använder munkorg så att du inte blir nervös, det märker hon!

Annars har jag haft stor framgång på flera kloklipprädda hundar genom klickerträning. 3 pass om dagen på några minuter vardera. Så gott godis som man kan ha utan att hunden blir uppjagad.
Eftersom du använder två händer är det enklast om du har en medhjälpare som ger godis och ev klickar. Så kan hunden få belöningen medan du fortfarande håller. Släpp dock helt efter varje belöning.

Stegen kan improviseras efter vad som passar hunden men ungefär så här:
Hålla tassen
Hålla tassen + kloklipparen i andra handen
Hålla tassen + klippa i luften på bra avstånd
Hålla tassen + klippa i luften på kort avstånd
Hålla en specifik klo redo för att klippa den + kloklippare i andra handen
Hålla en specifik klo redo för att klippa den + klippa i luften på bra avstånd
...
Hålla tassen + nudda ovansidan med kloklipparen
Hålla tassen + nudda klorna med kloklipparen
Hålla en specifik klo + nudda ovansidan av tassen med kloklipparen
Hålla en specifik klo + nudda klon med kloklipparen

Sen när det är dags så klipper man yttepytte på en klo, belönar och lägger undan kloklipparen.

Om hunden börjar bitas under ett träningspass lägger man undan kloklipparen och godiset och ignorerar den. Nästa gång gör man det lite enklare. Försök hålla det på en nivå där det ändå är värt godbitarna, så att hon känner att hon missar något när du lägger undan den.

Behöver inte vara exakt de här stegen utan kör på det som känns bra. Det viktiga är att man varierar och avdramatiserar. Gör du en detalj svårare (håller en klo istället för hela tassen t.ex.) gör du samtidigt en annan detalj lättare (klipper i luften längre bort).

Eftersom man sabbar träningen genom att tvångsklippa och klorna måste ju faktiskt klippas, så passar detta bara som intensiv träning under en begränsad tid.

Se också till att din klosax är riktigt vass!
Har du provat näst intill din egen metod:) med din hund - det låter jobbigt att "bråka" så där med sin hund...Ja jag skulle tycka det var jätte jobbigt..
Vi hade stora problem att klippa klorna på en av våra hundar och det var mest husse som klippte hans klor - han bets inte men man fick inte röra hans tassar ens utan att han drog undan den och försökte man hålla i så blev det som en dragkamp..Tillslut så provade jag att bara genom att vara super lugn och sätta mig på golvet (som Fredrik Steen gjorde nån gång i hundcoachen som gick på tv för länge sen, men den ligger på Youtube om någon vill se) Men jag behövde inte bråka med min hund för att han skulle lägga sig i mitt knä och ligga still..han är så pass lydig i övrigt så lägga sig gick bra och sen började jag bara smeka honom lugn på magen, bröstet och ansiktet och körde lite "healing" på honom och helt plötsligt kunde jag ta på hans tassar, genom smek och sen provade jag bara att klippa ff jätte lugn och det gick så bra att jag kunde klippa båda framtassarna (baktassarna slipar dom ner mycket av själva i skogen, osv)

Om det inte funkar för dig gör dina steg som du skrev fast börja med att tex massera, smeka hunden eller liknande
typ 1 smek hunden/ha en mysstund och gör samma ca 5 ggr eller vad du tror passar
sen gör samma + smek benen/tassarna/pilla mellan tårna (om det går) och gör detta steg så många ggr du tror är bäst
Nästa steg kunde vara det du skrev som 1a steg
Du kan ha med belöning, men du måste inte det för myset är /ska vara som en belöning..

Ja det var bara en ide :)) Du har kanske provat det redan, men man vet aldrig...
 
Har du provat näst intill din egen metod:) med din hund - det låter jobbigt att "bråka" så där med sin hund...Ja jag skulle tycka det var jätte jobbigt..
Vi hade stora problem att klippa klorna på en av våra hundar och det var mest husse som klippte hans klor - han bets inte men man fick inte röra hans tassar ens utan att han drog undan den och försökte man hålla i så blev det som en dragkamp..Tillslut så provade jag att bara genom att vara super lugn och sätta mig på golvet (som Fredrik Steen gjorde nån gång i hundcoachen som gick på tv för länge sen, men den ligger på Youtube om någon vill se) Men jag behövde inte bråka med min hund för att han skulle lägga sig i mitt knä och ligga still..han är så pass lydig i övrigt så lägga sig gick bra och sen började jag bara smeka honom lugn på magen, bröstet och ansiktet och körde lite "healing" på honom och helt plötsligt kunde jag ta på hans tassar, genom smek och sen provade jag bara att klippa ff jätte lugn och det gick så bra att jag kunde klippa båda framtassarna (baktassarna slipar dom ner mycket av själva i skogen, osv)

Om det inte funkar för dig gör dina steg som du skrev fast börja med att tex massera, smeka hunden eller liknande
typ 1 smek hunden/ha en mysstund och gör samma ca 5 ggr eller vad du tror passar
sen gör samma + smek benen/tassarna/pilla mellan tårna (om det går) och gör detta steg så många ggr du tror är bäst
Nästa steg kunde vara det du skrev som 1a steg
Du kan ha med belöning, men du måste inte det för myset är /ska vara som en belöning..

Ja det var bara en ide :)) Du har kanske provat det redan, men man vet aldrig...

Ja, jag har provat! Men min hund kommer aldrig tycka att hantering är mysigt. Vi jobbar på det annars hade det varit mycket värre. Jag ångrar nästan att jag skrev att jag håller fast henne för det kan säkert gå riktigt illa om man gör det på fel sätt med fel typ av hund. Men tanken är att om jag inte tänker lyssna på min hunds signaler frågar jag inte ens utan ska jag ändå tvinga henne så vill jag helst lyckas på första försöket med lugn atmosfär utan tjafs.

Men nog om det, TS verkar inte ha några sådana problem så jag får väl starta en egen om jag vågar! Utan det är just kloklippningen som gått snett i detta fallet. De behöver komma på rätt köl igen på något vis.

En paus från de långa bråken, lite beröm och belöningar, mysig stämning, gos och korta pass kommer göra susen. Det har varit många bra råd i tråden så det är bara att känna sig fram på vad som fungerar. Troligtvis ordnar det sig.

Om det inte löser sig enkelt är nog bästa rådet att lämna hunden till ett proffs och se vad som händer där.
 
Bra tips däredan, men ta en klo i taget! Sen världens fest med godis och superrolig lek!

Nästa klo kan du ta flera timmar senare eller nästa dag. Sen ökar man med två klor per gång, tre osv.


Min har inlärt beteende efter att jag kört festmetoden då hon som liten hatade kloklippning, och det är fortfarande fest så klorna är klippta. Hon hoppar, hämtar leksaker, ljudar och har sig:rofl:

Så:
- en klo I taget
-dunderbelöning
-låt hunden stå på ett bord, lyft tass som på häst då du kratsar hov
-ha nån som distraherar och matar med godis (om detta inte stressar hunden ytterligare)
-gå till proffs och testa
-prova slipa


Sen undrar jag om hunden gått mh eller liknande? Det låter ju verkligen som att den hakat upp sig och inte kunnat släppa traumat.
Okej får testa en klo i taget grejen då.
Min förra hund gjorde vi exakt så med dunderbelöning. Vi klippte alla klor och sen fick han "Frolic-regn" dvs vi kastade ut typ 10 frolic på golvet och så fick han rejsa runt och käka alla utan krav på sitt/vänta etc. Men jag vande honom vid klosaxen när han var typ valp bara lukta nosa ta godis som låg på den osv. Nog hände det som sagt att det blev nån pulpa klippning men inget som berörde honom nästa gång.
Det är besvärligt att hon ålar sig ur alla grepp och hoppar springer och gömmer sig osv. Hon kan ju typ riva huset när vi ska börja klippa klor.
Munkorgen skyddade inte så mycket det hon knäckte den. Vet inte om jag skulle köpt en annan typ. Nån med galler mer.

Vi testade med godis när vi skulle klippa men hon var så fokuserad på sin uppgift dvs "ta sig lös och fly" att hon inte brydde sig.

Har testat med fil men nu ger det samma effekt dvs fly och.gömma sig.

Baktassarna gick bättre att klippa när min sambo lyfte henne de är inte lika känsliga och hon försökte inte bitas då. Men när han lyfte och jag skulle klippa framtassarna då var det bara tänder man såg så att säga.

Vad menas med "gått mh" :p
 
Har du testat att låta hunden känna att den har kontroll över situationen? Om hunden drar åt sig tassen så låt den göra det. Släpp och sen tar du lungt tag i tassen igen, drar hunden åt sig tassen så släpper du och tar sen tag igen. Beröm eventuellt lungt och stilla när du får hålla men säg inget när hunden drar åt sig tassen. När hunden känner att den kan påverka sin situation kan det lugna den och göra så man kommer vidare i träningen och kan klippa. Se till att alltid ha gott om tid när nått ska göras. Mys med hunden och träna ta i tassen och låta den dra till sig den om den vill och sen ta nytt tag även utan att blanda in klosaxen.

Min förra hund hade en period när hon gick och gömde sig på övervåningen när klosaxen kom fram. Hon var en väldigt känslig tjej och när hon fick känna att hon kunde påverka sin situation så kunde jag klippa klorna utan problem. Jag kunde då kalla på henne och hon kom frivilligt och la sig för att få klorna klippta. Hon var aldrig förtjust i kloklippning men accepterade det.
 
Har du testat att låta hunden känna att den har kontroll över situationen? Om hunden drar åt sig tassen så låt den göra det. Släpp och sen tar du lungt tag i tassen igen, drar hunden åt sig tassen så släpper du och tar sen tag igen. Beröm eventuellt lungt och stilla när du får hålla men säg inget när hunden drar åt sig tassen. När hunden känner att den kan påverka sin situation kan det lugna den och göra så man kommer vidare i träningen och kan klippa. Se till att alltid ha gott om tid när nått ska göras. Mys med hunden och träna ta i tassen och låta den dra till sig den om den vill och sen ta nytt tag även utan att blanda in klosaxen.

Min förra hund hade en period när hon gick och gömde sig på övervåningen när klosaxen kom fram. Hon var en väldigt känslig tjej och när hon fick känna att hon kunde påverka sin situation så kunde jag klippa klorna utan problem. Jag kunde då kalla på henne och hon kom frivilligt och la sig för att få klorna klippta. Hon var aldrig förtjust i kloklippning men accepterade det.
Ska testa det.
Idag har vi haft mysstund på golvet. Jag klosaxen och hon. Jag har fått nudda vid klorna med saxen utan att det blivit "skrik och panik" men det var väl endast för att jag matade henne med godis medans. I vilket fall släppte hon fokus på klotången just då. Och sen har klotången legat framme hela dagen.
Blir dock lite kluven når jag läste en blogg möjligen Fredrik Steen att man ska få det fort överstökat,inte låta dem ta kommandot för då tror de att de vinner på att rycka undan rller bita. Istället får man själv finna sig i att möjligen bli biten. Hellre det än atr ge upp.
 
Jag vet flera hundar som föredrar att stå upp och bli klippta, som när man kratsar hovarna på en häst. Om det är en större hund så är det ett tips.

Jag gör så med min egen - han skulle aldrig acceptera att ligga ner och joxa men han står snällt.
 
Jag skulle jobbat med att motbetinga, precis som du verkar ha börjat med. Hunden har ju nu kopplat ihop kloklipp med något obehagligt/smärta. Fullt rimligt. Men, nu vill du ju ändra den kopplingen, dvs att lära om hunden att koppla ihop kloklipp med nåt positivt. Jag skulle sonika ta fram bästa, godaste godiset och sen ösa på med detta gott när kloklippen är framme/nära klon/när du klipper. Aldrig ge detta gott annars och ta bort det då kloklippen inte är framme.

Jag har betingat kloklipp på detta sätt till de hundar jag vuxit upp med, men då sen de var valpar. Kloklipp har därför från början varit nåt väldigt positivt för dem. Sen när jag med tiden råkat klippa i pulpan då och då, så har det bara genererat högst tillfälligt obehag, eftersom den positiva kopplingen är så väldigt starkt befäst i grunden.

Hoppas det löser sig för dig!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 593
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 211
Senast: geting
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 907
Senast: Mkb
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 131
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp