Hunden från Helvetet!

S

SessCa

För tre år sen så blev jag tvungen att lämna bort min 1 åriga rottweiler. På den tiden var han den mest underbara hund man kunde ha att göra med, lyssnade på allt och hade stor närvaro. Men pga av en flytt kunde jag inte ha honom kvar och gav honom till en bekant. Som sa sig ha jätte bra kontakt med hundar och att han haft en väluppfostrad hund sen tidigare viste jag.

Sagt och gjort, Han fick ta hunden eftersom att jag litade på det jag själv sett med hans gammal hund.

Nu 3 år senare har jag flyttat tillbaka till stan, då nya ägaren till hunden fick höra det så ringde han och frågade om jag kunde vara hundvakt den här helgen. Självklart!!! :D


Men när vi gick iväg och hämntade Cass så var han inte längre samma hund. Han lyssnar inte på något jag lärt honom, inte sitt ens! Han drar och är olydig. lyssnar inte alls, som om han inte hade vett i huvudet alls.

Efter ett par timmars grubblande så lovade jag mig själv att prata med nya ägaren och erbjuda mig att träna upp honom igen. men hur ska jag göra? Han lyssnar inet på något utom mutor med godis? :( Och jag kan väl inte muta fram ett gott uppförande?


Lite råd och tips snälla för jag lider med min Cass som jag vet mår bra av att få tänka och jobba. som nu har förvandlats till en hund från helvetet :(
 
Har han ingen leksak du kan muta med, så du slipper godis?
Jag hoppas verkligen det löser sig för dig, det kan inte vara en rolig situation.
 
tyvärr har jag inget hemma nu i helgen han kan leka med :( bestämde mig för att ta tag i det på en gång och inte vänta. Ägaren och jag känner ju varandra så han har inget emot att jag tränar honom, och det jag har försökt erbjuda (ihopbunda tjocka snören att busa med) är inte så lockande. :cry:
 
Hunden har antagligen upptäckt att människor är ena tråkiga typer så de kan man gott klara sig utan. Det som behövs är däför att öka samarbetsviljan hos hunden och få den att vilja vara med människan. Roliga aktiviteter brukar vara den bästa medicinen och då sådant som man vet att hunden tycker är kul. Det kan vara allt från att gå ett elitspår till att leta köttbullar i snön.

Börja enkelt och låt honom leta lite godis på marken. Lägg korta spår och se om han tar upp dem spontant. Gör han inte det kan du lägga näringsspår.
Har du någon hjälpsam kompis och hunden är social kan du låta hunden genomföra några enkla hitta-övningar. Placera polaren i skogen och låt hunden vinda in denne. Då hunden hittar polaren ska han överösas med beröm och godis.

Strunta i den regelrätta lydnaden tills vidare, men du kan testa klicker och lära in små konster. Alla sätt som får hunden att vilja jobba med dig är bra. På så vis får du igång samarbetsviljan och då väljer hunden ditt sällskap.

Detta är precis vad som kan hända med en rottis som inte får jobba. Det värsta är att har de en gång insett att människan är onödig så är det svårt att övertyga dem om motsatsen.
 
Varför är det bättre att muta med leksak istället för godis? Vad blir skillnaden?
 
Tack så mycket för råden!
Jag är ju medveten om att just rottis har en förmåga att strunta i människan om den tröttnar, och att man måste vara hårdare mot den eftersom att den är lite kaxigare. Pratade med den nya ägaren på telefon förut och vi pratade igenom situationen. Och han medgav ärligt och rakt att han har misslyckats som hundägare. och att han gärna tar hjälp. Det känns ju iaf positivt.

Samtidigt så känner ju jag mig ansvarig för att jag inte har följt upp hur det gick hos den nya ägaren. :(

Vi var ute en sväng nu på kvällen, släppte honom lös på ett rastområde så han fick löpa av sig. (han är himla stark och drar något otroligt) och när han hade fått springa av sig lite så lyssnade han iaf på halva örat. sambon sprang iväg ett par hundra meter och satte sig i ett par buskar medans jag och Cass lekte lite, sen fick han söka reda på sambon och det funkade fint. Cass verkade rätt nöjd med sig själv.


På vägen hem sen så gick han ganska fint, han slet iaf inte så jag fick sår i händerna, men för att få han att gå breve så måste man larva och prata med honom hela tiden. annars drar han iväg som ett lokomotiv. även med strypkedja, han kvävs häldre än att gå fint brevid. :crazy:


Nya ägaren och jag har iaf kommit överens om att jag ska träna honom, och att ägaren också ska följa med oss på kurser för att lära sig själv!

Så det verkar ju inte allt för mörk, tråkigt bara att det har gått som det har gått. speciellt som jag vet vilken underbar hur det faktiskt är!! :)
 
Personligen tycker iaf jag en leksak är bättre då man inte vänjer hunden att stoppa den full med godis varje gång den vart duktig. Det är ju inte fyskam med godis heller men jag ser gärna att man har lite alternativ.

:)
 
En uppdaterning om hundskrället.

Sista gången jag var ute med han igår (halv ett) så var han ganksa lugn, vi hade busat massor med honom så kan tänkas att han var väldigt trött. men det va skönt att kunna hålla honom utan att han skulle slita armarna av honom.

I morse klev jag upp kl 7 för att rasta honom och då var han samma mardöm som tidigare, dundrar på som en ångvält, hoppar, drar, skäller och uppför sig jätte illa. Vi var ute i ca en timme och var lika pigg när vi kom hem. Hela förmidagen var lät jag honom vara för sig själv. sen när vi skulle ut igen vid 12 så var det samma veva igen. var ute en timme då också. Så var vi ute en snabbis på 10 minuter nyss. Att sätta strypkedjan på honom biter inte. då drar han rent av mera. :( Men jag klarar inte av att hålla honom på ett vanligt halsband.

När sambon kommer hem sen ska vi ut och lägga lite spår. Förhoppningsvis blir hunden trött då. Det är tråkigt att det bara går att hålla honom när han är trött..


Jag vet att jag inte kan förvänta mig underverk på två dagar men det här känns verkligen besvärligt. Jag vte inte vad jag ska göra eftersom att hunden ignorerar allt man säger. Fast han hade en ljus stund tidigare idag då han la hela sin uppmärksamhet på mig och lyssade när jag pratade, även om det bara var för en liten stund så kändes det som en otroligt possitiv sak!


Är det sant att "man inte kan lära gamla hundar att sitta" eller finns det hopp för Cass? :(
 
Det är aldrig för sent att förändra en hunds beteende, men tänk på att det tar bra mycket längre tid att lära om än att lära in. Du får räkna med månader och kanske något år innan hunden fungerar någorlunda bra. En förbättring bör du dock se om någon månad och redan om en vecka. Inte blir det någon stor förbättring, men den dagen då hunden börjar söka upp dig för kontakt och aktivitet gör att allt är värt det.

Det tråkiga är bara att det egentligen inte är du som ska göra allt detta utan hundens ägare. Om det är du som pysslar med all aktivering och som lägger ned jobb på honom så kommer du att stiga i hundens ögon, men inte ägaren. Då du är borta kommer hunden att sakna sin flockledare och allt jobb du lägger ned kan ägaren förstöra på två röda sekunder. Jag skulle därför råda dig att få med ägaren i träningen och se till att denne underhåller det du bygger upp alternativt tar du tillbaka hunden igen.
 
Men då stoppar man ju den full med leksaker då den är duktig istället. Eller hur? Saken blir exakt densamma. Muta.

Om man är leksaksapparat eller godisapparat är ingen skillnad för hundarna. (Fast en sort gillar det ena eller det andra bättre så klart)
 
Tanken att ta tillbaka honom har slagit mig också, problemet ligger i min sombo som inte litar på hundar till hundra procent. och även om vi pratat om att skaffa hund vill han vara med från valptiden.

Hade inte sambon tvekat hade jag krävt att få köpa tillbaka honom, kosta vad det kosta ville.

När vi lekte förut (dragkamp) så blev Cass nästan hotfull och visade hela tandraden åt mig. Resta raggen och uppförde sig som om han skulle gå till attak. Jag blev så paff att jag drog till honom över nosen med strumpan vi "slogs" om och skrek att han skulle sluta. Då klev han skamset iväg och sen var allting "bra". Men jag blir orolig för det betendet!

När ägaren kommer tillbaka ska vi sätta oss ned och ta ett alvarligt samtal om Cass situation. lägga upp en träningsplan anpassad till både ägaren och mig. Vill han inte vara delaktig i Cass träning så kommer jag föreslå att Han lämnar honom till någon som kan ha honom och som har tid och ork att träna honom. Och den här gången kommer jag inte att lämna Cass utan uppsikt. Skulle något gå i lås och det inte finns något att göra så ser jag helre att cass får avsluta sitt liv. Även om han är en snäll hund så vet man aldrig om Cass tar sin roll som ledarhund hos nya ägaren på för stort allvar och kanske går til attak mot någon.
 
det har du ju iof ganksa rätt i. Har aldrig tänk på det på det sättet. Fast då det handlar om att ge hunden en behagskännsla av något bra så spelar det ju egentligen ingen roll vad man använder. Bara hunden ser det positivt.

Fast jag föredrar att ge en leksak i beröm då man kan leka en stund med hunden och stimulera den på ett annat sätt än med godis. :)
 
Precis! Det spelar ingen roll vilket man ger, leksak eller godis! :D Så gillar hunden godis bättre så är ju det en bättre förstärkare för just DEN hunden! Å samma sak med leksak-kamp, gillar de det bättre så!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 858
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 648
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: annaovega
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 862
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp