Hunden glad och skäller vid utgång-sura grannar!

J

jontemyra

Ungarna fick idag utskällning av Grannen, blir så ledsen!
Passar nu en kompis hund, han skäller när vi kommer hem i dörren av glädje... Det e svårt att tuckta någon annans hund man bara passar!
Det som sedan kom vara att min ena hund skäller av glädje när vi går ut, vi har jobbat på det nu i 9 månader och det har blivit mycket mycket bättre men händer fortfarande ibland. Vi har kört den snälla metoden: tala titta i ögonen, godis och den tuffa: skaka om henne mm, men det e svårt, kan väl säga att hon är av skälliga sorten tax.
Det kom också idag att nu får hon sluta skälla när ni går ut annars.... Vad då dålt hot, jag vet att hon inte skall skälla mm och det händer nu bara enstaka gånger, vi jobbar på det hela tiden mm har också fått hjälp av en kompis som både är hundtränare och hundpsykolog. Vi bor i villa!
Det som gör mig ledsen är att hon kunde sagt till tidigare om vår hund och inte väntat så här länge!
Någon som har något bra råd!
Vi har två hundar, biconen skäller aldrig!
 
Hundar som på olika sätt visar "jobbig" glädje när man kommer hem undviker jag d.v.s. varken hälsar eller tittar på hunden (låtsas om att den inte finns över huvudtaget) förrens den varvat ned och lagt sig - då får den min "lugna" uppmärksamhet.


Fungerar kanon, tillslut inser de att det inte lönar sig att pocka på uppmärksamhet genom att skälla och kasta sig över människor.
 
Känner igen det där, har dock en hund som ylar när man går och kommer hem. Speciellt när man kommer hem då far han som en idiot fram och tillbaka, skäller och ylar. Bryr jaag mig itne om honom springer han bara mig tätt i hälen och gnäller tills jag gör det. :crazy:
 
"Bryr jaag mig itne om honom springer han bara mig tätt i hälen och gnäller tills jag gör det".

Då ger du upp för snabbt.

För ett tag sedan hade en bekant problem med att fånga sin häst så vi beslöt oss för att börja ta tag i problemet konsekvent.
Jagade på hästen så han fick galoppera och trava oavbrutet, först efter ganska exakt en timme sänkte han sig och gav upp och lät sig med glädje fångas in.
Hade det behövts 4, 8, 12 timmar så hade det få bli så.

Han har haft lite återfall men det räcker med att börja driva på så ger han sig med en gång nu.
 
Jag har prövat att inte bry mig om det i som mest sex timmar, sedan gick det dock mig på nerverna och jag gav upp. Kanske för lätt, vad vet jag? Bor dock i radhus och där finns småbarn i båda lägenheterna brevid. Inte så bra med en hund som ylar runt nio på kvällarna då..

Men tack ändå =)
 
Du får väl dela ut öronproppar -ta ett par själv också :D.
 
Gör ni stor sak av att ni ska gå ut? Säger ni att ni ska gå ut?

Jag har aldrig haft hundar som blir tokiga för vi ska gå ut. För jag har aldrig gjort något stort av det. Och jag säger aldrig *ska vi gå ut*. Jag går och tar på mig, iofs märker de om de ska få följa med, men jag accepterar inget skäll eller hopp. Då har jag sagt till från början, och inte gått ut förrän det är lugnt. Har fungerat utmärkt :)

Nu har ni ju redan problemet, men fortsätt med att inte gå ut om hon skäller, och jag skulle t o m ta av mig och gå och sätta mig igen, eller vad jag nu vill göra. Trägen vinner :)

Jag gör även samma sak när jag kommer hem. Hälsar lugnt och inget hysteri. MIna hundar är vana vid att jag kanske inte har tid direkt, man kanske har kassar med sig mm och måste in med dom först. Jag hälsar då snabbt sen får de vänta. Och det gör de gärna, de är med men väntar...
Ibland kanske jag hälsar direkt, om jag kan. Men eftersom de är vana vid att de ibland får vänta, så går det bra. Jag säger till att de får vänta om de måste göra det.
 
Oj! Sex timmar är låååång tid. Men kan man inte göra nåt annat då, som blir som en bestraffning, exvis gå hemifrån igen, eller helt tyst och utan att se på hunden stänga in hunden i ett annat rum än det du är i? Sen gäller det att inte släppa ut hunden förrän den är tyst. I början kanske det får räcka med när hunden tar en paus för att andas in för att h*n ska få komma ut till dig och få beröm för att h*n var så tyst och duktig hund?
Jag är ju verkligen inte en hundexpert, men jag försöker tänka mig in i situationen och hunden KRÄVER ju att få din uppmärksamhet och då ska det ju inte få det och om den då inte ens får vara i samma rum så måste den ju fatta att strategin med att yla och skälla inte funkar?

Jag säger som nån annan. Ta en dag med väldigt gott tålamod. Varna evt. grannar och så.. och köp hörselproppar. :angel:

/JES
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 580
Senast: Kraxa
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 109
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 410
Senast: Milosari
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 880
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp