Hunden gör utfall och jag orkar inte hålla i.

Ja, alltså prio 1 är att ingen annan utsätts för din hund. Om du inte kan hålla din hund så får din sambo ta alla promenaderna och så får han vara med som backup när du tränar hunden. Så han kan hoppa in och ta över om det behövs. Om träningen går bra så kan du ju i framtiden gå själv med hunden. Men till dess får du inte utsätta andra för fara.
 
Jag skulle.

1, Klä på hunden något som jag att jag orkar hålla kvar och under promenad inte låttit hunden gå framför då hunden redan då har ett läge den är starkare i än när den går brevid dig.

2, sitt inte och vänta på att någon ska gå förbi, blir ju som att äntligen händer något när någon kommer förbi :bump::banana::bump:. Träna något i stället redan långt innan det du beskrev som hunden spänner sig.

3, redan nu idag leta efter en tränare som kan hjälpa dig med just detta.


Snälla snälla ta bort selen och använd halsband eller halti beroende på vad som krävs för att du ska orka hålla, är så trött på att möta stora hundar i sele som drar personen i andra ändan av snöret ditt dom vill.
En halti ger inte i närheten av så stora skador som det kan bli av att inte orka hålla hunden.
 
Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör utfall för att han vill hälsa. Han börjar bli extremt stark, och jag orkar inte riktigt hålla tag när han gör sina utfall längre. Sist vi mötte en man med sina hundar så gjorde min såna utfall att jag halkade och låg i leran och försökte hålla i min hund som inte lyssnade på någonting. Mannen skrattade åt mig och sa ”ja det där kommer inte bli lätt när han blir äldre”, nej jag vet? Och det är skitjobbigt verkligen.. efter det har jag känt mig så värdelös.

Jag gör precis som tränare osv sagt att jag ska göra, men han skiter i godis eller leksaker. Så att försöka avleda honom är hopplöst. Detta har lett till att jag för det mesta är hemma eller bara går i skogen med honom där vi inte möter någon.

Jag börjar känna mig så instängd, jag får ångest av att veta att jag snart ska gå med hunden för att jag är livrädd att vi ska möta någon. Han menar inget illa, han blir bara glad. Att tillexempel gå på stan med honom skulle aldrig gå. Jag kan inte skaffa hundvakter för dom vill inte ta ansvaret vid ett eventuellt utfall då dom är rädda att tappa taget. Jag har gråtit så många gånger över detta, för jag vill verkligen kunna gå med honom överallt, träffa folk osv utan att han ska bete sig som han gör. Jag älskar honom för mycket för att bara ge upp, men det närmar sig mycket tyvärr.

Snälla, berätta inte för mig hur dålig jag är osv, för detta gör redan att jag går under. Vad har ni för tips? Allt är välkommet.

Jag skulle vilja veta vad det är för ras(er) du har. Det ger en del information om vad som kan hjälpa till att styra upp problemet.

Jag skulle också tänka så här:
  1. Se till att din hund är ordentligt aktiverad, främst med aktiviteter som bygger din och hundens relation. Du behöver lära dig att träna din hund och hitta rätt knappar, och din hund behöver få utlopp för sina behov så att han inte ser mötande folk och fä som sin uppgift att styra upp.
  2. Din hund är ung och kanske också mitt uppe i tonårshormonerna. Han kommer att landa från det, men det man tränar ofta blir man bra på, så om han tillåts träna på att göra cirkus varje gång han träffar folk och fä så kan du vara säker på att han kommer att vara duktig på det när han är vuxen också.
  3. Hitta belöningar som funkar och lär dig NÄR de fungerar. Tar din hund en godis/leksak 5m från en annan hund/människa? 10m? 100m? Du behöver hitta det avstånd som krävs för att du ska kunna träna med din hund. När avståndet till en trigger är så kort att hunden inte längre kan fokusera på en belöning (oavsett om det är fem meter eller hundra meter), så är loppet kört och du får vända från träning till att bara hantera situationen (och ta dig ur den). En hund kan inte ta till sig inlärning när den har fullt upp med annat i miljön.
  4. Ta reda på om din hund blir mest triggad av att se EN hund/människa eller om det är jobbigast att se FLERA hundar/människor på samma gång. Det ger dig nycklar till hur du kan gå vidare med fortsatt träning.
  5. Som flera andra påtalat, ha på utrustning som gör att du kan kontrollera din hund. Vilken utrustning det är tänker jag att du själv får hitta, men det gör både er som ekipage säkrare för andra, och gör dig tryggare när du väl finner dig i en situation som du behöver ta dig ur.
  6. Och som flera andra påtalat, ta hjälp av en tränare och/eller sök dig till din lokala brukshundsklubb. Det finns jätteduktiga hundmänniskor där ute som kan hjälpa dig både med det akuta problemet, men också kan lära dig att träna din hund på ett sätt som fungerar för er. Och kom ihåg - det är ingen vits att ta hjälp om man redan kan allt, så det är helt naturligt att komma till en instruktör med den virvelvinden som man har i andra ändan av kopplet och det är inget man ska känna sig dålig för. Alla respekterar någon som vill bli bättre :)
 
Hej igen alla! Nu det senaste har jag testat som de flesta av er skrivit, att hålla honom lite mer sysselsatt, dvs att vara lite roligare med leksaken osv. Vi bor väldigt lantligt, därav är det lite svårt att träna på just människor här. Men sen jag skrev denna tråd har vi åkt en bit nästan varje dag för att verkligen försöka få bukt på problemet. Vi har hållt oss på lite avstånd från människor, men ändå så han ser dom. Någon gång har det varit oundvikligt att passera någon, och de gångerna har det nu varit 1 av kanske 5 gånger där han faktiskt inte verkar bry sig. Jag kommer fortsätta träningen som nu, och med tiden minska avståndet.

Jag har ännu inte testat att träna honom helt själv, utan har sambon med som hjälp och än sålänge känns det tryggast så..

Så enormt tacksam för alla kommentarer och all hjälp jag fått. Jag har heller inte känt mig ”dömd” eller så av någon kommentar, vilket gör mig superglad. Trodde verkligen jag skulle få många dömmande kommentarer. Guld värda är ni! Jag återkommer i tråden om ett tag när jag vet lite mer hur det funkar osv i längden! 😍🫶🏻
 
Värdelös jämförelse dock, då jag aldrig någonsin ”hängt efter” på det viset du beskriver. Så stark är han faktiskt inte än. Jag kan hålla honom, men det börjar bli en stor utmaning, därav skrev jag inlägget nu och inte om ett halvår.
Men absolut, jag skulle kunna tappa taget, hur stadigt grepp jag än har så KAN det hända, det kan det för alla.

Jag ogillar starkt hur du jämför min situation med min hund, med ett möte där din hund blev ATTACKERAD.



Min hund skulle heller aldrig attackera varken människa eller hund (som du nu jämförde det med). Det finns verkligen ingenting aggressivt i honom alls. Det är en överglad unghund. Hade jag släppt kopplet så är det enda han hade gjort, till 100% bara slickat på er båda, sen gjort en lyckosnurr och lekt vidare. Superfarligt! 🥹

Ja, min papillon (och jag) blev ju attackerade av en schäfer i sele. Husse höll i men hunden släpade med sin ägare och anföll medan husse fortfarande höll i den.
En halti hade definitivt gjort nytta där.
 
Hej igen alla! Nu det senaste har jag testat som de flesta av er skrivit, att hålla honom lite mer sysselsatt, dvs att vara lite roligare med leksaken osv. Vi bor väldigt lantligt, därav är det lite svårt att träna på just människor här. Men sen jag skrev denna tråd har vi åkt en bit nästan varje dag för att verkligen försöka få bukt på problemet. Vi har hållt oss på lite avstånd från människor, men ändå så han ser dom. Någon gång har det varit oundvikligt att passera någon, och de gångerna har det nu varit 1 av kanske 5 gånger där han faktiskt inte verkar bry sig. Jag kommer fortsätta träningen som nu, och med tiden minska avståndet.

Jag har ännu inte testat att träna honom helt själv, utan har sambon med som hjälp och än sålänge känns det tryggast så..

Så enormt tacksam för alla kommentarer och all hjälp jag fått. Jag har heller inte känt mig ”dömd” eller så av någon kommentar, vilket gör mig superglad. Trodde verkligen jag skulle få många dömmande kommentarer. Guld värda är ni! Jag återkommer i tråden om ett tag när jag vet lite mer hur det funkar osv i längden! 😍🫶🏻
Roligt att höra att ni jobbar på! :) Har du funderat något på de fysiska hjälpmedel (som halti till exempel) som föreslagits i tråden? De brukar inte förespråkas på forumet generellt men i just er situation och rätt tillämpat skulle jag inte tveka, både för din och för hundens skull. Jag tänker att det kanske skulle bygga lite (själv)förtroende och faktiskt ett starkare band mellan dig och jycken. Teamkänsla.
 
Värdelös jämförelse dock, då jag aldrig någonsin ”hängt efter” på det viset du beskriver. Så stark är han faktiskt inte än. Jag kan hålla honom, men det börjar bli en stor utmaning, därav skrev jag inlägget nu och inte om ett halvår.
Men absolut, jag skulle kunna tappa taget, hur stadigt grepp jag än har så KAN det hända, det kan det för alla.

Jag ogillar starkt hur du jämför min situation med min hund, med ett möte där din hund blev ATTACKERAD.



Min hund skulle heller aldrig attackera varken människa eller hund (som du nu jämförde det med). Det finns verkligen ingenting aggressivt i honom alls. Det är en överglad unghund. Hade jag släppt kopplet så är det enda han hade gjort, till 100% bara slickat på er båda, sen gjort en lyckosnurr och lekt vidare. Superfarligt! 🥹

Ja, min papillon (och jag) blev ju attackerade av en schäfer i sele. Husse höll i men hunden släpade med sin ägare och anföll medan husse fortfarande höll i den.
Det är inte bara Din hund som kan attackera, det kan också vara så att han närmar sig en hund som inte är hundvänlig, om han kommer lös. Det värsta man hör om man är ute och går med en hund som är reaktiv är just ropet "Hen är så snäll/vill bara leka!"
 
Värdelös jämförelse dock, då jag aldrig någonsin ”hängt efter” på det viset du beskriver. Så stark är han faktiskt inte än. Jag kan hålla honom, men det börjar bli en stor utmaning, därav skrev jag inlägget nu och inte om ett halvår.
Men absolut, jag skulle kunna tappa taget, hur stadigt grepp jag än har så KAN det hända, det kan det för alla.

Jag ogillar starkt hur du jämför min situation med min hund, med ett möte där din hund blev ATTACKERAD.



Min hund skulle heller aldrig attackera varken människa eller hund (som du nu jämförde det med). Det finns verkligen ingenting aggressivt i honom alls. Det är en överglad unghund. Hade jag släppt kopplet så är det enda han hade gjort, till 100% bara slickat på er båda, sen gjort en lyckosnurr och lekt vidare. Superfarligt! 🥹

Ja, min papillon (och jag) blev ju attackerade av en schäfer i sele. Husse höll i men hunden släpade med sin ägare och anföll medan husse fortfarande höll i den.

Det var nyligen uppe ett inlägg där en hund blivit skrämd av en framrusande hund som ägaren inte orkade hålla och hade blivit påkörd pga detta olyckor kan hända även med snälla hundar. Min unghund är dösnäll men stor och burdus och skulle kunna skrämma någon eller välta nån stackare som hamnar i hans väg.

Hunden behöver inte heller "attackera" för att nån ska uppleva sig attackerad, om din hund kommer lös och springer fram till en hundrädd människa så känner den sig högst sannolikt attackerad. Risken är att man då får en polisanmälan på sig. Vet om situationer där folk som inte kan hund har blivit påhoppade av glad hund och varit övertygade om att hunden anföll dem och de hade minnsann blivit bitna också, att försöka förklara att det vvar klorna de kände eller att hunden puttat på dem med nosen är inte det lättaste för i deras värld var det en aggresiv best.

För egen del som haft hund tidigare som var otrygg med främande hundar efter att ha blivit påhoppad två gånger i ung ålder så spelade det ingen roll hur förbannat snäll hunden som sprang fram till henne var när ägare inte hade koll, flera månader av träning raserades och man fick börja om på ruta ett.

Det jag vill säga är att bara för att hunden är supersnäll och glad så är det fortfarande en risk för obehag och skador i värsta fall för omgivningen om man tappar den.
 
Värdelös jämförelse dock, då jag aldrig någonsin ”hängt efter” på det viset du beskriver. Så stark är han faktiskt inte än. Jag kan hålla honom, men det börjar bli en stor utmaning, därav skrev jag inlägget nu och inte om ett halvår.
Men absolut, jag skulle kunna tappa taget, hur stadigt grepp jag än har så KAN det hända, det kan det för alla.

Jag ogillar starkt hur du jämför min situation med min hund, med ett möte där din hund blev ATTACKERAD.



Min hund skulle heller aldrig attackera varken människa eller hund (som du nu jämförde det med). Det finns verkligen ingenting aggressivt i honom alls. Det är en överglad unghund. Hade jag släppt kopplet så är det enda han hade gjort, till 100% bara slickat på er båda, sen gjort en lyckosnurr och lekt vidare. Superfarligt! 🥹

Ja, min papillon (och jag) blev ju attackerade av en schäfer i sele. Husse höll i men hunden släpade med sin ägare och anföll medan husse fortfarande höll i den.
Spelar ingen roll hur snäll hunden är eller vad den skulle göra om den kom fram.

Utan dom 4 senaste hundarna här så skulle 2 se det som överfall och lägga sig på sidan (varit med om det så det vet jag), 1 skulle svara upp på ett hotfullt sätt och 1 skulle troligen säga tjänare men hej lajbans kompis. Gissar även att det är en ganska stor hund det handlar om och även glädje skulle kunna skada 2 av dessa hundar allvarligt bara genom skillnaden i vikt och då är dessa 2 ändå inga jättesmå hundar.
 
Nu verkar det blivit något missförstånd. Jag vet mycket väl att en hund på andra sidan kanske inte går att lita på. Jag skrev och utgick från hur min hund är, just för att jag omöjligen kan veta hur den vi möter är.

Men problemet verkar iallafall, tack vare denna tråd redan på god väg att lösas ♥️
 
Roligt att höra att ni jobbar på! :) Har du funderat något på de fysiska hjälpmedel (som halti till exempel) som föreslagits i tråden? De brukar inte förespråkas på forumet generellt men i just er situation och rätt tillämpat skulle jag inte tveka, både för din och för hundens skull. Jag tänker att det kanske skulle bygga lite (själv)förtroende och faktiskt ett starkare band mellan dig och jycken. Teamkänsla.

Jag testade att koppla honom fram på selen (antar att det ger ungefär samma effekt som halti?) när vi tränade häromdagen faktiskt, han drog inte en enda gång utan verkade mest bli ställd över hela situationen. Gick en kvinna på andra sidan gatan som han inte ens tittade på, han hade verkligen fullt upp i att fundera varför kopplet satt som det satt 😂 så det verkade funka superbra när det behövs!
 
Jag testade att koppla honom fram på selen (antar att det ger ungefär samma effekt som halti?) när vi tränade häromdagen faktiskt, han drog inte en enda gång utan verkade mest bli ställd över hela situationen. Gick en kvinna på andra sidan gatan som han inte ens tittade på, han hade verkligen fullt upp i att fundera varför kopplet satt som det satt 😂 så det verkade funka superbra när det behövs!
Super, och varje gång ni lyckas är det ett beteénde som förstärks! Både för dig och för hunden, jag hoppas att det blev både hopp och lek och godisregn när han var duktig! :)
 
Snälla snälla ta bort selen och använd halsband eller halti beroende på vad som krävs för att du ska orka hålla, är så trött på att möta stora hundar i sele som drar personen i andra ändan av snöret ditt dom vill.
En halti ger inte i närheten av så stora skador som det kan bli av att inte orka hålla hunden.
komiskt att du skriver just detta. Jag beställde faktiskt både halsband och kortare koppel i förrgår just för att se hur han beter sig och reagerar på det, och för att se om det på något sätt skulle underlätta för någon av oss 😂 min hund är dock inte stor som de flesta här (förståligt) verkar tro, men han är staaaark, energisk (typiskt för rasen) och har en enormt stark vilja 🫣
 
Värdelös jämförelse dock, då jag aldrig någonsin ”hängt efter” på det viset du beskriver. Så stark är han faktiskt inte än. Jag kan hålla honom, men det börjar bli en stor utmaning, därav skrev jag inlägget nu och inte om ett halvår.
Men absolut, jag skulle kunna tappa taget, hur stadigt grepp jag än har så KAN det hända, det kan det för alla.

Jag ogillar starkt hur du jämför min situation med min hund, med ett möte där din hund blev ATTACKERAD.



Min hund skulle heller aldrig attackera varken människa eller hund (som du nu jämförde det med). Det finns verkligen ingenting aggressivt i honom alls. Det är en överglad unghund. Hade jag släppt kopplet så är det enda han hade gjort, till 100% bara slickat på er båda, sen gjort en lyckosnurr och lekt vidare. Superfarligt! 🥹

Ja, min papillon (och jag) blev ju attackerade av en schäfer i sele. Husse höll i men hunden släpade med sin ägare och anföll medan husse fortfarande höll i den.

Du har dock strikt ägaransvar för din hund. Den kan skrämma andra eller själv bli attackerad och allvarligt skadad om den sliter sig.

För några år sedan mötte jag och min lilla hund en akita som slet sig och kom kutande. Jag hann hiva upp min och mota undan akitan tills ägaren tog den och försvann. Min lilla var nämligen inte ett dugg snäll mot andra hundar.

Jag gjorde en polisanmälan som i sin tur gjorde anmälan till länsstyrelsen som agerade mot ägaren trots att den inte attackerade.
Jag har nolltolerans för folk som skaffar hundar de inte kan hantera.
 
Storleken spelar ingen roll min lilla fluff som är 25 cm i mankhöjd skrämmer folk som är hundrädda och kan orsaka obehag om hon springer fram till andra hundar.

Det jag försöker säga är att du verkligen inte ska hamna i en situation där du de facto tappar din hund oavsett hur snäll han är eller vilken storlek han har.

Tänk själv nu när du börjat hitta hur ni ska få till mötesproblematiken hur tråkigt det vore om all träning bara raserades och du skulle stå på ruta ett igen för att nån annan är slarvig. Ibland står man inte ens på ruta ett efter en framspringade hund när man har en känslig och lite reaktiv hund utan man har backat rejält från ruta ett och behöver lägga månader av träning på att komma till ruta ett.

Med det sagt så grattis till att det går framåt och att du hittat sätt som fungerar, jag hoppas att framstegen fortsätter. 🙂
 
Du har dock strikt ägaransvar för din hund. Den kan skrämma andra eller själv bli attackerad och allvarligt skadad om den sliter sig.

För några år sedan mötte jag och min lilla hund en akita som slet sig och kom kutande. Jag hann hiva upp min och mota undan akitan tills ägaren tog den och försvann. Min lilla var nämligen inte ett dugg snäll mot andra hundar.

Jag gjorde en polisanmälan som i sin tur gjorde anmälan till länsstyrelsen som agerade mot ägaren trots att den inte attackerade.
Jag har nolltolerans för folk som skaffar hundar de inte kan hantera.


Men nu räcker det väl ändå…
Jag vet mycket väl att han är mitt ansvar, och har aldrig påstått annat. Det är precis därför jag vill ta tag i problemet? Många verkar tro att jag tänkt släppa honom på någon i och med kommentarerna som medföljde vad jag skrev tidigare. Jag skrev aldrig att det skulle göras. Jag skrev OM, och hur MIN hund skulle bete sig, för hur andras hundar skulle bete sig kan jag omöjligt veta.

Jag skulle aldrig någonsin släppa fram min till någon annans. Jag är rädd om min hund.

(Jag har svarat exakt samma sak lite högre upp i och med att det verkade missförstås).

Jag vet mycket väl hur det är att möta en lös springande hund.
 
Men nu räcker det väl ändå…
Jag vet mycket väl att han är mitt ansvar, och har aldrig påstått annat. Det är precis därför jag vill ta tag i problemet? Många verkar tro att jag tänkt släppa honom på någon i och med kommentarerna som medföljde vad jag skrev tidigare. Jag skrev aldrig att det skulle göras. Jag skrev OM, och hur MIN hund skulle bete sig, för hur andras hundar skulle bete sig kan jag omöjligt veta.

Jag skulle aldrig någonsin släppa fram min till någon annans. Jag är rädd om min hund.

(Jag har svarat exakt samma sak lite högre upp i och med att det verkade missförstås).

Jag vet mycket väl hur det är att möta en lös springande hund.
Tagga ner och håll en sedvanlig vänlig buke-ton.:)
Svaren här kommer i regel från hundvana och erfarna personer. Som svarar på den information du ger.

Ingen är ute efter att hugga- mer än du som verkar reagera rätt starkt på inlägg?

Buke vill väl och du har fått ett gäng tips. Samt tips på att kontakta tränare.
Om du orkar ett tips till så finns träningstips i anslutning till Underdog på SVTPlay :)
 
Tagga ner och håll en sedvanlig vänlig buke-ton.:)
Svaren här kommer i regel från hundvana och erfarna personer. Som svarar på den information du ger.

Ingen är ute efter att hugga- mer än du som verkar reagera rätt starkt på inlägg?

Men alltså, tagga ner lite själv. Jag ser ett sedvanligt svar, inga starka reaktioner. Det är väl inte konstigt om man suckar när man fått samma sak förklarad för sig i flera inlägg nu. Jag tror att det har gått fram till TS hur viktigt det är att orka hålla sin hund.
 
Om du tycker om att använda Antidragsele så finns det en sort som heter VgW sele. Tror jag den heter. Ska passa stora hundar. Lite dyr. Annars skulle jag satsa på nosgrimma! Billig o bra lösning!
 
Hej igen! Det har gått ett litet tag sedan jag uppdaterade här sist.

De senaste dagarna-

Vi har varit och tränat inne på djurbutik, stadsparker, olika städer, bland både människor och hundar.

Han behöver en liten stund först, där han bara får lukta sig runt (typiskt könsmogen hane hehe). MEN, av 10 människor reagerar han kanske lite på 1, dock inte alls som innan. När han väl reagerat, spänner han sig lite, sen får han en liten godisbit, lite beröm, sen går han vidare.

Jag belönar mycket och i god tid innan han får sina ryck. Vi har mött så många människor, och ändå går han bara brevid, tittar lite på dem sen äter lite till godis. Han går oftast fot, och kopplet är (vid möten) nästan alltid slappt.


Det är sååååå härligt att träningen gett resultat, och idag har jag äntligen lite hopp om hela situationen. Det är underbart att få känna sig GLAD efter ett träningspass.

Hittils har sambon haft kopplet, medan jag skött belöning vid möten, och framsyn.

Jag vågar inte ropa hallelujah än. Men idag har jag en väldigt seriös och bra privattränare på tråden. Kommer träffa henne då och då framöver just för att känna mig säker även när jag rastar honom ensam också.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
944
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 087
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 572
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp