Hunden okopplad!

Saeta

Trådstartare
Hur gör man egentligen när man möter en lös hund?
Visst är det lag på att man måste hålla hunden kopplad? Iallafall i bostadsområden och där det kan finnas folk?

Här där jag bor är det ovanligt många hundägare som har sina hundar lösa. Både inne i skogen och på gångvägarna. Och jag bor i ett centralt villaområde, blandat med barnfamiljer, äldre och yngre.

Senast för några dagar sen var jag och min pojkvän ute och tränade sök med min hund i skogen (kopplad) och plötsligt hörde jag hur någon ropade efter sin hund. Min hund skällde till, och så såg vi att den hunden var lös. Det tog kanske 5min innan ägaren fick tag på sin hund också, vilket är lite skrämmande.

Ett annat exempel jag varit med om var när jag kom ut från en sväng, så mötte jag en lite äldre dam som var ute med 3 hundar av spanieltypen. En var kopplad och 2 var lösa. Hanen for fram i full fart mot min hund som genast ville busa (han är alltid positiv till andra hundar, vilket är skönt) medans den andra hunden var aggresiv. Hon försökte dessutom prata med min och fråga om min hund var farlig, eftersom han låter så mycket och är ivrig. När hon istället kunde koppla sina hunar som sprang runt hejvilt på gatan där det ofta åker bilar. Hundarna visade sig sen inte ens vara hennes.

Hur reagerar man? Vad skulle ni sagt?

Även fast man har 100% kontroll på sin hund kan ju något hända, man vet ju aldrig.

Sv: Hunden okopplad!

Det finns faktiskt ingen lag som kräver ett fysiskt "snöre" på hunden!

Däremot är det nu "barnkammare" i skog och mark och därmed lag på att alla hundar skall hållas under sådan uppsikt "som om de vore kopplade"!

Lagtext:
6 § Under tiden den 1 mars till den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Regeringen får meddela föreskrifter som avviker från första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att hund skall hållas kopplad.

Inom många tätorter finns regler som kräver att alla hundar skall vara kopplade inom tex. stadsplanerat område.

/Swat

Man stirrar stint på sin egen hund och säger högt och tydligt: "Inte döda!"

Funkar kanske inte så bra om man har en dvärgpudel. Kolla vad som gäller för hund och koppel i just din kommun. Hemsidan brukar ge svar.

Annars så rekommendrar jag alltid att man vi sådana situationer fokuserar på en hund. Kan du så platssätter du din egen och ägnar dig åt att mota bort den andra. Eller så fokuserar du på din egen med samma tanke, att hundarna inte ska mötas.

Har man en liten hund så tycker jag att man kan ta upp den pga av skaderisken.

Det finns faktiskt ingen lag som kräver ett fysiskt "snöre" på hunden!

Fast på naturreservat är det väl lag på att de ska vara kopplade?

I alla fall överallt där man kan gå ut på naturreservat häromkring står det att hunden absolut måste hållas "kopplad med snöre" och att "lydnad som är så bra som om de vore kopplade" inte räknas.

Fast på naturreservat är det väl lag på att de ska vara kopplade?

I alla fall överallt där man kan gå ut på naturreservat häromkring står det att hunden absolut måste hållas "kopplad med snöre" och att "lydnad som är så bra som om de vore kopplade" inte räknas.

ts fråga var generell och swat gav ett generellt svar, vilket var korrekt. Det finns ingen generell lag som kräver fysiskt koppel på hund. Jag diskuterade detta med jordbruksverket igår senast då jag blev ifrågasatt under en promenad tidigare i veckan.

I naturreservat och i särskilda områden ska hunden ha ett fysiskt koppel.

Haha - det kanske jag ska pröva! Skämt åsido, på ridvägarna här har många sina hundar lösa (även jag) men det är lydiga hundar som inte rusar fram. Men möts vi av någon okänd hund så ställer jag mig ivägen om jag hinner, stampar i marken och viftar åt den. Hade en obehagligt incident när en okänd tik kom fram och nöp till min (stora) hane, ägarna cyklade lugnt förbi och ignorerade hela förloppet. Tiken sprang efter ägarna, och jag skrek efter dem (inte pedagogiskt). Hanen fick pencillin i tio dar och två stygn...

Haha! Jag har gjort nåt liknande. Jag var ute med min hund där mina föräldrar bor. Det kom en liten grå trasselsudd mot oss. Jag såg ägaren en bit bort som ropade "Hon vill bara leka!" Jag ropade tillbaks :"Min vill bara bita!"

Vilken fart ägaren fick. Rusade fram och högg tag i sin hund, lite halvt panikslagen.

Det gav verkligen effekt, troligen för att min vovve är rottis/dobermann, jag kommer fortsätta köra med det.

Min hund vill inte bitas såklart men hon har blivit biten av lösa hundar förut och jag vill inte vara med om det igen.

Haha! Jag har gjort nåt liknande. Jag var ute med min hund där mina föräldrar bor. Det kom en liten grå trasselsudd mot oss. Jag såg ägaren en bit bort som ropade "Hon vill bara leka!" Jag ropade tillbaks :"Min vill bara bita!"

ÅH, så ska jag göra :D (fördelen är dessutom att jag har en hund som faktiskt gör utfall och ser rätt otrevlig ut, så otrevlig en nästan vit saluki nu kan se ut.)

Jag och 10 kg jycke mötte en gång en lös stövare som slog följe med oss alldeles för länge ( 500 m?). Jag hade jycken "fot" men det hjälpte ju inte när den lösa hunden gång på gång försökte klättra på honom och leka.
Jycken tålde inga sådana fasoner utan sa till - och det mindes den lösa hunden i ca 10 sekunder.
Till slut så gjorde jag så att jag beordrade den främmande hunden "fot" och ta mig tusan - den löd! (Hade inget koppel med mig, annars hade det ju varit lättare).
Så då gick vi ett antal hundra meter på det viset. tills dess att vi kom fram till ett hus med människor ute (som jag känner). Jag berättade om min situation och de tog hand om hunden. De trodde att de visste vem som hade den och skulle ringa dit.
Tur för mig och jycken att hunden var väluppfostrad och snäll.För det var ju givetvis en hanne det också.

:rofl: ahahahah!!!

Det skulle nog funka för oss! En halvgalen schäfer (otroligt underbart snäll och är kär i alla hundar och vill leka och pussas) som skriker ut sina vilda känslor och fräser ut allt spott ;)

Funkar kanske inte så bra om man har en dvärgpudel.

Även om du har dvärg pudel eller något annat smått i kopplet brukar det vara ganska effektivt att hojta att hunden har skabb eller något annat otäckt:angel:

/Camilla

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 249
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 385
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker... 23 24 25
Svar
492
· Visningar
39 848
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 925
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V