Hundens ålder

Säger som andra att det beror på individ och ras.
Det skiljer knappt 2 månader i ålder på min Golden retriever och föräldrarnas Berner Sennen, båda tikar som är uppväxta ihop och har haft relativt lika liv (lite mer aktivering med min vovve än föräldrarnas).
Nu är de drygt 8.5 år. Min Isla är förvisso lugnare än förr men fortfarande pigg och fräsch, medan föräldrarnas Smilla sjunger på sista verserna, sover mest och går korta lugna promenader för att hålla igång lederna.
Så där visar sig verkligen skillnaden i ras, har för mig att medelåldern på Berner ligger på bara 8år.

Grannen har en irländsk varg och den räknas som äldre och har börjat få krämpor och tappa tempo fast den inte fyllt 6år än... :(
 
Min tik fyller 10 år i december. Hon är, enligt mig, gammal. Är inte helt frisk, har lite krämpor och ibland känns hon sliten helt enkelt. Jag tror inte att hon kommer att finnas kvar till våren.
Men annars är ju 10 år egentligen ingen ålder för en basenji, hade inte varit på tal om att sakta ner tempot med en annan frisk individ av samma ålder.
 
Det beror väl på ras, hälsa etc.

Min (och din) ras, Papillon, kan ju bli rätt gamla.
De är ju små, lätta och sportiga. Så de får ju sällan ledproblem.

Mina har blivit runt 15-16 de flesta. En blev 18 år. De yngre black akut dåliga och fick tas bort. En var lite smådement och såg sämre. De flesta har också hört sämre från de var ca 14-15 år.
18-åringen var rörlig och aktiv livet ut. Hon sov mer, såg och hörde sämre. Men pigg och glad vaken tid och kutade runt i friskt tempo.

Min nuvarande är 8 år och känns som en medelålders, fräsch hund. Hon har blivit lite gråare i ansiktet. Men är inte alls nedsatt på ngt vis vad gäller syn, hörsel, rörlighet och ork.
 
Det beror väl på ras, hälsa etc.

Min (och din) ras, Papillon, kan ju bli rätt gamla.
De är ju små, lätta och sportiga. Så de får ju sällan ledproblem.

Mina har blivit runt 15-16 de flesta. En blev 18 år. De yngre black akut dåliga och fick tas bort. En var lite smådement och såg sämre. De flesta har också hört sämre från de var ca 14-15 år.
18-åringen var rörlig och aktiv livet ut. Hon sov mer, såg och hörde sämre. Men pigg och glad vaken tid och kutade runt i friskt tempo.

Min nuvarande är 8 år och känns som en medelålders, fräsch hund. Hon har blivit lite gråare i ansiktet. Men är inte alls nedsatt på ngt vis vad gäller syn, hörsel, rörlighet och ork.
Ok. Min förra pappis blev drygt 10 år, men henne fick vi ta bort pga att hon blev svårt biten.
Anton, vår första pappis, blev runt 8, men han blev påkörd.
Lady, som vi har nu, är 12. Är stel innan hon kommer igång. Hör nog sämre nu. Har sedan flera år tillbaka, problem med allergier
 
Min syrras jycke, är 10 i år. Blandras, typ tysk jaktterrier
Hon är pigg och springer mkt. Inga krämpor än
 
Min Amstaff/Rottis blev bara nio år, han fick en agressiv cancer i munnen. Men jag hade inte kallat honom gammal. Han var precis lika piggare och aktiv som vanligt, inga krämpor. Därför var hans sjukdom och död en stor chock.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
438
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hur har ni har tvåhundsägare vars partner inte delar hundintresset "fått igenom" skaffandet av en andra hund? Jag skulle så gärna ha en...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 589
Senast: LaMagia
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
627
Senast: Emmi
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 667
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp