Hundfunderingar rasförslag, mindre hund.

Men just nu är väll dvärgpudel, papillon och Dansk-svensk gårdshund överst, men även tysk spets verkar intressant och norfolkterrier :)
 
Men just nu är väll dvärgpudel, papillon och Dansk-svensk gårdshund överst, men även tysk spets verkar intressant och norfolkterrier :)
Jag är ju stormförtjust i de flesta spetsar och tycker att mittelspitzen är jättefin! Jag har haft ett par i bekantskapkretsen. Även norfolk är en härlig hund. Jag tycker om de andra två också, men de är lite väl finlemmade och delikata för min personliga smak. :)
 
Jag är ju stormförtjust i de flesta spetsar och tycker att mittelspitzen är jättefin! Jag har haft ett par i bekantskapkretsen. Även norfolk är en härlig hund. Jag tycker om de andra två också, men de är lite väl finlemmade och delikata för min personliga smak. :)
Har ju bara träffat papillon, dansk-svensk regelbundet av de raserna så :) så får hoppas jag kan gå på den inofficiella hundutställningen ^^
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker de mest känns svårt och veta vad som passar en bäst 🙈
Så länge man inte går helt crazy bananas med rasvalet brukar de flesta bli nöjda ändå, upplever jag. Klart man ska vara noga, men går man inte mot extremer växer man nog ihop för det mesta. Lite som med ungar kan jag tänka mig. :D Njut av tiden och ha lite roligt. Känn och kläm!
 
Jag tycker de mest känns svårt och veta vad som passar en bäst 🙈
Dansk/svensk har ju endel jakt i sig till skillnad från de andra två(? dålig koll på papillon) men bra hälsostatus! Har haft två egna 🙂

Pudel är en ras som måste trimmas! Vet inte hur hälsan ser ut men mosters båda har hår som måste ryckas ur öronen och en har hår som växer in i ögonen. Ena har även allergier.

Upplever att pudlarna nöjjer sig med mindre motion än dsgn men båda är relativt lättlärda!
 
Min syster har en Bijon Havanaise, passar in på alla dina krav. Hon klipper ner pälsen och borstar lite typ 2ggr/v. Supertrevlig liten hund med väldigt mkt ”will to please” och lagom mkt energi. Hon har 4 små barn så det blir lite ojämn aktiveringsgrad men hunden bara hänger på och är lika glad oavsett.
 
Dansk/svensk har ju endel jakt i sig till skillnad från de andra två(? dålig koll på papillon) men bra hälsostatus! Har haft två egna 🙂

Pudel är en ras som måste trimmas! Vet inte hur hälsan ser ut men mosters båda har hår som måste ryckas ur öronen och en har hår som växer in i ögonen. Ena har även allergier.

Upplever att pudlarna nöjjer sig med mindre motion än dsgn men båda är relativt lättlärda!
Pappisar har sällan så jättemycket jakt i sig. Av mina 7 har en haft jakt i sig så pass att hon när jag nyss hade fått hem henne stack efter en hare en gång. Hon var snabbare än den men lade sig några meter bakom och ville inte ta tag i den. Jag markerade att det där gör man inte. Och det skedde aldrig mer.
Det är en väldigt formbar ras.
 
Pappisar har sällan så jättemycket jakt i sig. Av mina 7 har en haft jakt i sig så pass att hon när jag nyss hade fått hem henne stack efter en hare en gång. Hon var snabbare än den men lade sig några meter bakom och ville inte ta tag i den. Jag markerade att det där gör man inte. Och det skedde aldrig mer.
Det är en väldigt formbar ras.
Var hon snabbare än en hare? Papilloner måste vara extremt snabba...
 
Pappisar har sällan så jättemycket jakt i sig. Av mina 7 har en haft jakt i sig så pass att hon när jag nyss hade fått hem henne stack efter en hare en gång. Hon var snabbare än den men lade sig några meter bakom och ville inte ta tag i den. Jag markerade att det där gör man inte. Och det skedde aldrig mer.
Det är en väldigt formbar ras.
Snabbare än en Whippet :nailbiting:.
En hare kommer upp i 60km/h så hunden måste upp i över 60 för att komma ifatt.
 
Min förra DSG gick på vildsvin 🙈
DSGn jag har nu skulle aldrig göra det, mycket mildare. Hon dödar inte ens möss.
Ibland tycker jag DSGn som ras är lite spretig
 
Personlighetsmässigt tycker jag också det låter som bichon havanais passar dig förutom pälsvården. Jag hatar också pälsvård och trimmar hela hunden riktigt kort två gånger om året. Testade ha lång några månader och det var fruktansvärt jobbigt. Trots att jag hatar pälsvård tycker jag utbytet lite pälsvård mot att slippa fällande är värt det.
 
Papillon hade jag varit väldigt noga med uppfödare. Många jag träffat har aldrig blivit rumsrena, varit bjäbbiga och haft rädslor. Många uppfödare verkar inte fokusera så mycket på mentaliteten.
 
Min förra DSG gick på vildsvin 🙈
DSGn jag har nu skulle aldrig göra det, mycket mildare. Hon dödar inte ens möss.
Ibland tycker jag DSGn som ras är lite spretig

Jag har bara träffat två stycken (olika ägare) och båda två var jaktgalningar som drog så fort de kom lösa utan koppel oavsett om det fanns nåt vilt att dra efter eller inte. Har aldrig stött på något liknande faktiskt!
 
Jag har bara träffat två stycken (olika ägare) och båda två var jaktgalningar som drog så fort de kom lösa utan koppel oavsett om det fanns nåt vilt att dra efter eller inte. Har aldrig stött på något liknande faktiskt!
Som Nepenthe skriver, så kan jaktlusten hos dsg variera. Jag har haft fem dsg (tikar), och ingen av dem har dragit på vilt. Har alltid kunnat ha dem lösa utan problem.
Men visst finns det individer som har större jaktlust. Har dock inte upplevt det som något jätteproblem bland alla de dsg-ägare och hundar som jag har träffat genom åren.
 
Som Nepenthe skriver, så kan jaktlusten hos dsg variera. Jag har haft fem dsg (tikar), och ingen av dem har dragit på vilt. Har alltid kunnat ha dem lösa utan problem.
Men visst finns det individer som har större jaktlust. Har dock inte upplevt det som något jätteproblem bland alla de dsg-ägare och hundar som jag har träffat genom åren.
Va skönt! Nu är det ju 7 år sen jag köpte den jag har nu och min första 18-19 år sen och det var då jag upplevde rasen mer spretig.

Förr (dålig koll nu) kunde jag tycka utseendet diffade endel med. Vissa såg mer ut som Jack Russel, inte det här runda/trekantiga ansiktet utan mer snipiga. Och även hur pass mycket jaktlust.
Jag är uppvuxen med jakthundar så de kommer ganska naturligt att träna på att respektera vilt men den DSGn jag har nu är mycket lättare på den biten. Jag kan ha henne med när jag rider t.ex (lite därför jag valde rasen, kombinera häst och hund)
 
Va skönt! Nu är det ju 7 år sen jag köpte den jag har nu och min första 18-19 år sen och det var då jag upplevde rasen mer spretig.

Förr (dålig koll nu) kunde jag tycka utseendet diffade endel med. Vissa såg mer ut som Jack Russel, inte det här runda/trekantiga ansiktet utan mer snipiga. Och även hur pass mycket jaktlust.
Jag är uppvuxen med jakthundar så de kommer ganska naturligt att träna på att respektera vilt men den DSGn jag har nu är mycket lättare på den biten. Jag kan ha henne med när jag rider t.ex (lite därför jag valde rasen, kombinera häst och hund)
Ja, jag upplever också rasen som betydligt mer enhetlig idag än när jag fick min första dsg (en omplacering) för 30 år sedan.
Så härligt att du kan ha din med när du är ute och rider! Mina var jämt med i stallet när jag fortfarande hade gård och hästar - perfekta stallhundar.

En liten "varning" bara till TS - det sägs att dsg är som chips. Har man fått en, så vill man ha fler :D. Jag kan intyga att det stämmer!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 210
Senast: Bison
·
S
Övr. Hund Jaha, så är jag som jag är och tänker redan på nästa hund. Inte förrän om minst 2 år, men eftersom jag är nyfiken på andra raser tänkte...
2
Svar
25
· Visningar
1 917
Senast: SarahOlofsson
·
H
Övr. Hund Har nu tittat igenom massor med rashjälps-trådar här som stämmer in ungefär på vad jag söker, och kan fortfarande inte hitta raser som...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 756
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp