Penny_Lane

Trådstartare
Hur ser reglerna ut angående hundgård?

Jag funderar på att bygga någon form av hundgård till familjens två hundar så att dom kan vara ut de få timmar som resten av familjen jobbar.

Funderar på om man kan inhägna hela trädgården samt bygga ett stort "hundhus". Trädgården är ca 25*35 meter stor. Då kan dom leka fritt när vi inte är hemma och sova och äta om dom vill det.

Sv: hundgård

Minimimått hämtade från sjv:

Mkh <25cm: 1 hund=6m2, 2 hundar=8m2, för varje ytterligare hund ökas ytan med 4m2

Mkh 25-35cm: 1 hund=10m2, 2 hundar=14m2, för varje ytterligare hund ökas ytan med 6m2

Mkh 36-45cm: 1 hund=15m2, 2 hundar=18m2, för varje ytterligare hund ökas ytan med 8m2

Mkh 46-55cm: 1 hund=16m2, 2 hundar=20m2, för varje ytterligare hund ökas ytan med 10m2

Mkh 56-65cm: 1 hund=18m2, 2 hundar=24m2, för varje ytterligare hund ökas ytan med 12m2

Mkh >65cm: 1 hund=20m2, 2 hundar=28m2, för varje ytterligare hund ökas ytan med 14m2

Hundgård kan vara ett bra alternativ. Har inte koll på vad de nya reglerna om sällskapsdjur säger om dem bara, så det kan vara värt att kolla upp först.

En annan sak att tänka på är att ha ordentligt lås till inhägnaden så att obehöriga inte kommer åt hundarna. Finns så mycket skit just nu med hundar som stjäls hit och dit för både det ena och andra ändamålet.

Mest mina egna funderingar appropå ämnet.

Har själv en hund som skulle begå harakiri om han satt själv utomhus. ;)

Vi har byggt ett hundhus nu på baksidan av vårat hus, och baksidan av trädgården är också 'inhägnad' på ett ungefär lika stort område som du angiver. Vi ska även bygga en mindre 'hundgård' i anslutning till hundhuset som har en hundlucka på ena gaveln.

Jag tror hundarna kommer trivas jättebra! det finns även säng och element i hundhuset så frysa kommer dem inte:laugh:

Har man hundar som trivs bäst utomhus så kan det vara en mycket bra idé! Och efter studerat våra hundar har dem bara två intressen
- va utomhus
-sova

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 598
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 238
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 618
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Atletix