Hundgodis till kräsen vovve

Hästälskare123

Trådstartare
Halloj är en pudelälskare här med två små hundar en mellan och en dvärg. Mellanpudeln äter allt hon kan få in i munnen efter sin dräktighet, men den andra är väldigt kräsen och äter ingenting som varken är mjukt eller litet samt gott.

Har tränat en del med köttfärs och falukorv men tycker att man får så pass kladdiga och illaluktande fickor efteråt plus att hon tröttnar. Hon äter hennes ”måltids” mat utan problem med eftersom det är ett mjukt och kladdigt råfoder som dessutom stinker något offantligt så vill jag helst inte träna med den.

Äter dem mesta små eller kladdiga godisarna ca ett träningspass med leksak som variation tills hon tröttnar och inte vill ha. Vi tränar främst agility och då är leksak inte ett problem men under vår nosework och trick träning så är det svårt när vi inte har något ”speciellt” godis hon gillar.

Någon som har något tips på ett hemmagjort eller skandinaviskt gjort godis hundar brukar gilla?
 
Provat leverpastej på tub? :) Jag kör också mycket hellre kattgodis eftersom de brukar vara i vettiga storlekar och med köttiga smaker! Mjaus "fina fisken" och "gottebitar" funkar bra till shiban.
 
Tröttnar hon under själva träningspassen eller är det så att hon är pigg och motiverad ett pass och sedan inte nästa? Kan det vara så att det egentligen inte är godiset det är fel på, utan att det skulle hjälpa mer med kortare pass, mer variation mellan passen eller längre mellanrum mellan träningarna?

Nu är såklart alla hundar olika, men när mina hundar plötsligt beter sig som att ett tidigare gott godis inte längre är bra nog så är det oftast för att mitt upplägg är tråkigt eller för jobbigt mentalt :)
 
Provat leverpastej på tub? :) Jag kör också mycket hellre kattgodis eftersom de brukar vara i vettiga storlekar och med köttiga smaker! Mjaus "fina fisken" och "gottebitar" funkar bra till shiban.
Lever pastej var smart testat mjukost på tub ingen hitt men hon gillar lever pastej och katt godisar kan vi nog absolut testa aldrig tänkt på men tack för svar😁
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tröttnar hon under själva träningspassen eller är det så att hon är pigg och motiverad ett pass och sedan inte nästa? Kan det vara så att det egentligen inte är godiset det är fel på, utan att det skulle hjälpa mer med kortare pass, mer variation mellan passen eller längre mellanrum mellan träningarna?

Nu är såklart alla hundar olika, men när mina hundar plötsligt beter sig som att ett tidigare gott godis inte längre är bra nog så är det oftast för att mitt upplägg är tråkigt eller för jobbigt mentalt :)
 
Det lite olika olika dagar men för det mesta så funkar ett godis bra under ett pass men inte nästa, medans ibland så ratar hon efter bara någon minut.

Du kan dock ha helt rätt hade labbe förut som gjorde allt för lite torra kulor och min andra hund är också väldigt lätt motiverad med godis. Jag försöker variera träningen speciellt på vintern när vi inte kan träna så pass mycket Agility (vilket hon gillar mest) men ska kanske testa i några veckor att ta tillbaka träningen ett steg med kortare pass och enklare övningar🤔
 
Halloj är en pudelälskare här med två små hundar en mellan och en dvärg. Mellanpudeln äter allt hon kan få in i munnen efter sin dräktighet, men den andra är väldigt kräsen och äter ingenting som varken är mjukt eller litet samt gott.

Har tränat en del med köttfärs och falukorv men tycker att man får så pass kladdiga och illaluktande fickor efteråt plus att hon tröttnar. Hon äter hennes ”måltids” mat utan problem med eftersom det är ett mjukt och kladdigt råfoder som dessutom stinker något offantligt så vill jag helst inte träna med den.

Äter dem mesta små eller kladdiga godisarna ca ett träningspass med leksak som variation tills hon tröttnar och inte vill ha. Vi tränar främst agility och då är leksak inte ett problem men under vår nosework och trick träning så är det svårt när vi inte har något ”speciellt” godis hon gillar.

Någon som har något tips på ett hemmagjort eller skandinaviskt gjort godis hundar brukar gilla?

Rosta blodkorv i ugnen. Billigt och bra!

Skär i lagom bitar, och rosta dem sedan på plåt tills de är torra på utsidan och inte kladdar.
 
Det lite olika olika dagar men för det mesta så funkar ett godis bra under ett pass men inte nästa, medans ibland så ratar hon efter bara någon minut.

Du kan dock ha helt rätt hade labbe förut som gjorde allt för lite torra kulor och min andra hund är också väldigt lätt motiverad med godis. Jag försöker variera träningen speciellt på vintern när vi inte kan träna så pass mycket Agility (vilket hon gillar mest) men ska kanske testa i några veckor att ta tillbaka träningen ett steg med kortare pass och enklare övningar🤔
Tänk också på hur du lägger upp träningen, hur långa passen är osv. Jag har också hundar som inte har någon mental uthållighet och absolut inte är avlade för att jobba med människor. Det jag upplever att fungerar bäst är att inleda träningspasset med något väldigt lätt, därefter ta det som faktiskt är lite utmaning som vi ska träna på, sedan avsluta med något lätt igen. På så sätt blir både startkänslan och den avslutande känslan att det är lätt och roligt, och så tränar vi väldigt(!) få minuter åt gången. Hinner hundarna kännas trötta, då har vi hållit på för länge. Jag försöker få till så att vi avslutar när hundarna fortfarande vill mer, oavsett om det innebär 1 minuts träning eller 15 minuters träning.
 
Någon som har något tips på ett hemmagjort eller skandinaviskt gjort godis hundar brukar gilla?
Jag köper hel nötlever och kokar. Brukar koka den ordentligt länge så den blir lite gummiaktig i konsistensen. Sen skär jag i små kuber och fryser in. Tar fram lagom mängd till varje träningspass. Har passat mina pudlar bra.
Skinkost på tub brukar också vara populärt.
 
Jag gör ofta hemmagjort godis, köper när det är kort datum på kött och steker, gärna så att det fortfarande är rött i mitten och ibland med krydda (rosmarin tex). Låter kallna och torkar av ganska ordentligt med papper och tycker faktiskt det går att få det så att man kan ha det i fickan. Skär i småbitar, fryser in det i ett plattpaket, då är det enkelt att bryta loss inför ett träningsvärk.

Sen så säger jag som @Red_Chili att det kan vara värt att fundera över ditt upplägg. Har du koll på hur länge du tränar, behöver ni fler pauser, är det lagom svårt osv?
 
Jag kör på Nomnoms kaninpaté, hunden blir helt galen.
Skivar som falukorv, fryser in, tar upp antal skivor och tärnar. Kladdar inte i fickan utan blir dom kvar där så torkar dom och blir lite halvhårda efter ett dygn 😁
 
Jag har gjort eget levergodis efter det här receptet. Jag köpte ungnötlever med kort datum för knappt 15 kr så det blev riktigt billigt. Väldigt bra konsistens, inte kladdigt alls, enkelt att tillaga och hunden ääälskar det. Det enda är att man behöver tänka på hur mycket man ger pga att lever innehåller mycket A-vitamin.
 
Några godisar som är populära bland hundar jag känner:

-Kycklinghjärta: kokt/lagat i ugnen. Delat i lämpliga bitar. Brukar köpas när det är kort datum.
-Torkad blötmat. När hunden var dålig i magen och bara fick äta en speciell sorts blötmat för känslig mage så delade ägaren blötmaten i tärningar och torkade i ugnen. Hundarna älskar det!! Men det torkas tills det är rätt torrt men den maten är ju gjord för att hundar med känslig mage och mindre aptit ska tycka om den så jag antar att den smakar mer och bättre.
 
Några godisar som är populära bland hundar jag känner:

-Kycklinghjärta: kokt/lagat i ugnen. Delat i lämpliga bitar. Brukar köpas när det är kort datum.
-Torkad blötmat. När hunden var dålig i magen och bara fick äta en speciell sorts blötmat för känslig mage så delade ägaren blötmaten i tärningar och torkade i ugnen. Hundarna älskar det!! Men det torkas tills det är rätt torrt men den maten är ju gjord för att hundar med känslig mage och mindre aptit ska tycka om den så jag antar att den smakar mer och bättre.
Kyvkilnghjärta har inte varit en hit men torkad blötfoder går alltid att testa😄
 
Jag kör på Nomnoms kaninpaté, hunden blir helt galen.
Skivar som falukorv, fryser in, tar upp antal skivor och tärnar. Kladdar inte i fickan utan blir dom kvar där så torkar dom och blir lite halvhårda efter ett dygn 😁
Fick andra tips om Nom Noms även av tränare så dem är påväg nu håller tummarna att dem passar😄
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har länge försökt hitta något hundgodis som jag kan använda vid träning som min hund faktiskt vill jobba för. Hon är väldigt kräsen...
2
Svar
21
· Visningar
6 636
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIII
  • Påskmat

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp