Hundgodis till kräsen hund?

NotlikeI

Trådstartare
Hej! Har länge försökt hitta något hundgodis som jag kan använda vid träning som min hund faktiskt vill jobba för. Hon är väldigt kräsen när det kommer till godis (för övrigt äter hon vilket torrfoder som helst, skum hund:p) Har testat lite olika varianter som finns i matbutiker mm, samt leversnittar. Men inget verkar passa damen. Vilket gör att hon inte ser det som någon vidare belöning att få äckligt godis som hon sedan spottar ut.
Träningen går ju betydligt enklare om man kan berömma hunden med en godbit. Har testat med köttbullar som jag delat i små delar. Men det bli kladdigt och äcklig och jobbigt att ha med sig om man går en längre runda (berömmer vi mötande hundar om hon uppför sig t ex) så hade varit smidigare med hundgodis.

Har ni några tips på något hundgodis som är oemotståndligt gott, så gott att till och med min lilla vovve kan tänka sig äta det?;)
 
Sv: Hundgodis till kräsen hund?

Vår hund var också lite kräsen när det gällde godis (ja, förutom ost, korv och köttbullar, men det är ju som sagt lite... kletigt).

Vi tärnade blodpudding och torkade i ugnen. Inte så länge att det blev stenhårt, men tillräckligt länge för att det skulle bli en skorpa på det så det inte kletade fast överallt. Det tar ju en stund, men oj vad populärt det var! Kanske värt att testa i alla fall?
 
Sv: Hundgodis till kräsen hund?

Kattmat, sånna torrisar kan vara värt att prova.

Annars så har jag en godispåse, en sådan man fäster i byxorna, där har jag geggmodell på godis, ofta kalkon i skivor. Kattmaten har jag som standardgodis, nästan alltid med. Kalkonen kommer fram när det är "hårdträning" eller nyheter på gång. Skivad kalkon som man strimlar blir dessutom en bra storlek, annars är godisbitarna alltid för stora.

Påsen gör det lätt att ge hunden belöning snabbt och är lätt att diska ur efter användning.
 
Sv: Hundgodis till kräsen hund?

Jag har en väldigt kräsen liten gul här hemma. Det är inte många torrfoder som går ner, färskfoder rynkas det på näsan åt.

Han har dock en passion här i livet, ost! Så mjukost på tub är väldigt enkelt, ffa vid mötesträning och annat då man belönar nära. När vi tränar och jag vill kunna te x kasta belöningen så får man prova sig fram i godishyllan. Min föredrar mjuka godisar, inte förstora och hellst inte te x leversmak på då det inte är någonting som faller herrn i smaken. Frolic är en godissort som fungerat fint här hemma, bow wow sticksen gillar jag eftersom att det är en bra storlek på dom och dom slinker ner fint i lilla magen. Blodpudding är ingen jättehöjdare här hemma, är den rå så går det bättre men är den torkad så helst inte (om så bara lite på ytan men fortfarande mjuk i mitten).

Men det är bara att prova sig fram! Du kan köpa hem olika sorter, lägga ut de på en rad och sen se vilket hon äter först, för att kolla av vilken som är hennes favorit, lycka till :)
 
Sv: Hundgodis till kräsen hund?

Jag gör som Blandrastik - har en "belöningsväska" som går att göra rent om jag behöver. Annars är en snusdosa eller annan liten burk också bra att ha kladdigt godis i! Min hund äter ALLT men jag vill ändå variera. Jag använder kattmat, hundfoder (av annan sort än det han får i matskålen), falukorv, köttbullar, olika typer av "godis"/belöningsbitar, torkad blodpudding, torkad lever osv... Kattmaten är toppen! Går fort att att äta upp så den är bra som belöning när man tränar! Och är han riktigt duktig så blir det "jackpot" och man kan få falukorv t ex! :p

Välj det hon gillar att äta helt enkelt!! Vad får hon för foder? Om hon gillar det kanske det går att ha en variant på det som belöning? Min matglada hund har relativt lätt att lägga på sig också så jag är noga att ha koll på hur mycket godis han fått/kommer att få och minska matmängden utifrån det. Har du inte en så matglad hund, vilket du inte verkar ha, så är ju det kanske inte nödvändigt.

Belöningsväskan är också bra för att den kan vara färdigpackad och lätt att flytta från jacka till jacka. Jag behöver inte ha fickan full med hundgodis när jag är på jobbet heller! :D
 
Sv: Hundgodis till kräsen hund?

Jycken ratade också det mesta men Frolic gillade han! Jag bröt dem i pyttesmå bitar så de räckte länge.
 
Sv: Hundgodis till kräsen hund?

Frolic som man delar i mindre bitar är perfekt och om man är noga med att hålla påsen stängd håller de sig mjukt länge. Mina vinthundar som i vanliga fall helst inte gör de man ber dom om kan alla konster mer en frolic i handen (annars ska de till köttbullar och sånna läckerheter för att få en varg att dansa efter pipan ;))

Lycka till!
 
Sv: Hundgodis till kräsen hund?

chick´n snack kattgodis går hem hos min kräsna chihuahua. Det är torkade kycklingbröstfiléer som är skivade i små flisor. Mums tycker hunden:idea:
 
Sv: Hundgodis till kräsen hund?

Tack för super bra tips:banana:
Har tänkt ha en sådan där lite ful väska som man kan ha godiset i:o Men vill ändå inte ha en massa klet, dessutom blir man ju kletig om fingrarna:D och hon blir lite för ivrig om det är "för gott" så det ska vara så där lagom gott.
Men kattmat kanske man ska testa då, hahah hon är ju nästan mer katt än hund ibland (klättrar på allt) så det kanske går hem.
Blodpudding har hon inte gillat innan (kan förstå henne! usch:crazy:) kanske blir bättre om man "torkar" det?
Frolic äter hon, men som belöning ratas det (testade det med för funkade super på vår andra) så det fick hon äta upp som mat. Konstig jycke:cool:
 
Sv: Hundgodis till kräsen hund?

Tror jag ska ta och testa det! Hon verkar gilla det mesta med kyckling smak (dem hundgodisarna som gått "bäst" innan har haft kyckling smak):)
 
Sv: Hundgodis till kräsen hund?

Blodpudding har hon inte gillat innan (kan förstå henne! usch:crazy:) kanske blir bättre om man "torkar" det?

Njäee, jag är skeptisk... smaken förändras nog inte så mycket tror jag. :)
Vår hund gillade blodpudding som den var, både rå och stekt. Så då gick den ju ner torkad också.
 
Sv: Hundgodis till kräsen hund?

Har du testat torkad oxlever, burkar väl mest finnas som lösvikt men vissa butiker har det även i påse. Finns även torkad kyckling i bitar på påsen, det går ner hos våran kräsna herre. Sedan finns det även torkade köttbullar..
 
Sv: Hundgodis till kräsen hund?

kl

Måste det vara godis? Jag har övergått till att använda leksak (boll:love:) som belöning. Har annars det motsatta problemet där allt godis är så otroligt gott att vovven inte alls kan koncentrera sig på jobb. Hon gör alla trick hon kan på en gång vilket inte är så lyckat..
 
Sv: Hundgodis till kräsen hund?

Leksak funkar inte, då blir hon för "på" och vägrar göra annat än att studsa rundor. :D Och hon har bara en leksak hon gillar, och den är en stor klumpig gummianka:rofl:
 
Sv: Hundgodis till kräsen hund?

Billy gör vad som helst för ost - gärna i form av ostbågar ;)
Annat godis kan han dissa beroende på omständigheterna, men ost är heligt.
 
Sv: Hundgodis till kräsen hund?

Du kan även köpa valfritt kött (något du vet att hon gillar) och skära i små bitar och sedan torka i ugnen på cirka 50 grader i 3 timmar.
Beror lite på hur stora bitar du skär och hur segt/hårt du vill ha godiset. Det går ännu fortare om man kokar köttbitarna en snabbis och sedan torkar de.
 
Sv: Hundgodis till kräsen hund?

Har också en herre här hemma som är lite kräsen av sig. Men jag har hittat DET som får honom fokuserad och taggad på träning. Jag skär hotdogs (denniskorvar) i ½ cm tjocka bitar, lägger på en tallrik i mikron och kör på full effekt i 2-3 minuter. Sen lägger jag bitarna på hushållspapper ett tag. Sen blir dom lagom torra för att ha i godisfickan utan att kladda, men är ändå mjuka och slinker fort ner när hunden får belöning. Och smaken verkar uppskattas!
 
Sv: Hundgodis till kräsen hund?

Bra tips det där med korvarna! Skar sådana där smala kokkorvar i små halvmånar och använde nu sist =) Hon älskar dem så dem slinker ned:D Men ska testa att "torka" dem, så man slipper ha helt ned smetad hand:angel:
 
Sv: Hundgodis till kräsen hund?

Jobbigt det där med kräsna hundar. Själv har jag turen att jag har en matglad hund :)

Att belöna sin hund blir ju enklare av att ge den en liten god bit och ett liten beröm till, det gör det så mycket mer positivt.

Som andra har förelsgit när jag läst tråden är torkad blodkorv, Brukar jag göra till min hund ibland och det är superbra, kletar ingenting heller.

Ett annat godis som dock är kletigt som min hundär helt besatt av och var det enda som gick ner när han va stressad och jag gick freestyleinstruktörsutbildning var Hamburgerkött, sånt pålägg man kan köpa i affären ungefär som persoons tunna skivor fast hambugerkött.

Lycka till med träningen! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Halloj är en pudelälskare här med två små hundar en mellan och en dvärg. Mellanpudeln äter allt hon kan få in i munnen efter sin...
2
Svar
22
· Visningar
1 591
Senast: Linda_A
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 188
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Finns detta? Min hund bli emellanåt lite dålig i magen, så nu tänker jag att det hade varit bra att undvika tex korv som godis vid...
Svar
10
· Visningar
2 879
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp