Hundkompis i Malmö sökes

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare releasethebats
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 419
R

releasethebats

Hejsan!
Jag och min sambo har en schäferhane på 6 månader som har lite problem med andra hundar. Han har redan från början visat att han inte vill träffa andra hundar man vi har jobbat på detta så gott vi har kunnat.
Dock gjorde grannens hund utfall mot honom för några veckor sedan och sen dess är vi tillbaka på ruta 1.
Nu söker vi kompisar till våran lilla kille. Vi vill ju så gärna att han ska ha en normal relation till andra hundar och inse att det faktiskt är kul!
Skulle vara underbart om vi kunde hitta lite snälla hundar åt honom att leka med. Till en börja kommer han nog vara väldigt avvaktande och rädd därför är det extra bra om Du har lite erfarenhet av såna här problem.
Ålder, kön, ras på hunden spelar ingen roll. Men eftersom han är rätt stor och vi inte är helt säkra på hur han reagerar mot andra hundar efter det som hänt vill vi i nuläget inte träffa mindre raser.
Vi har ingen bil i nuläget och kan därför inte ta oss utanför Malmö.
Tack på förhand!:)

Sv: Hundkompis i Malmö sökes

Stackars kille! Vänner behövs ju:)
Har ni varit ute på limhamnsfältet med honom? Där skulle han kunna gå runt och titta på andra hundar som umgås på avstånd och kanske våga nosa lite. Där har han oxå möjlighet att hålla sig undan om han inte tycker om det.
Limhamnsfältet har varit mycket bra för våran 6 månaders RR-tiks sociala kompetens. :)
Även hennes fega syster vågade vara med där. Hon gick fram och nosade och sen sprang iväg när de andra ville umgås för mycket! Numer är hon modigare och duktig på att umgås med andra hundar.
I bortre änden av fältet är det färre men trevligare hundar. Närmare västra hamnen är det visserligen mycket hundar. Men jag tycker det är fler obalanserade hundar och hundar med sämre social kompetens.

Och jag har hört tvärtom. Har flera bekanta vars hundar blivit attackerade på Limhamnsfältet. Jag brukar själv vara där och har inte varit med om det men upplever att många hundar är rätt framfusiga. Min väns hund är inte alltid så glad för andra hundar och han kan ibland ha svårt att gå undan när det kommer 5-6 hundar rusande och vill hälsa. Nu har vi småhundar men ändå. Kanske nåt att tänka på...

till ts
Jag skulle nog rekommendera att träffa en lugn lite äldre hund som är van att träffa andra hundar. Gärna på en plats som är neutral för båda hundarna så att ingen är på sitt revir och på ett ställe där dom inte blir störda av en massa andra hundar.
Lycka till.

Angående Limhamnsfältet har jag själv gått där mycket med min hund. Min hund har aldrig blivit attackerad där någonsin, däremot tycker jag att den delen närmast Västra hamnen har en sämre "stämning" än den delen som ligger vid Lagunen (där nakenbadarna håller till på sommaren). Därför föredrar jag att ta mig till Lagunen :)

Litchie: Vilken del av fältet menar du? Jag inbildar mig att det måste vara extra knepigt med en liten hund när det ska lekas på fältet.
Jag upplever lagunen (bortre änden bakom handikappbadet) som lugnt och lagom mycket hundar.
Jag har bara varit en gång med min fröken närmare västra hamnen och jag tar aldrig med henne dit igen. Framfusiga hundar överallt och så fick jag t.o.m. skäll av en rottis-ägare för att jag inte ville att hunden skulle jaga min tös.

till ts
Jag skulle nog rekommendera att träffa en lugn lite äldre hund som är van att träffa andra hundar. Gärna på en plats som är neutral för båda hundarna så att ingen är på sitt revir och på ett ställe där dom inte blir störda av en massa andra hundar.
Lycka till.

Precis vad jag tänkte skriva.

Låt inte hunden umgås med en hund som den vänjer sig vid för att nästa gång släppa lös den bland tio andra hundar. Vänj sakta och vänta tills hunden känner sig säker med en eller två andra hundar.

Det är lätt att det blir väldigt mycket där nere vid havet. Mycket olika sorters hundar och alla springer lite här och där (min erfarenhet). Jag var där mycket förr, kanske har det blivit bättre.

Hejsan alla!
Nu hittade jag äntligen tillbaka till mitt inlägg, fattar inte så bra hur den här sidan fungerar. :(
Har iallafall varit borta vid limhamnsfältet ett antal gånger, men jag tycker som ni skriver att det är för mycket hundar som springer runt. Vill inte göra något som kanske förvärrar hans rädsla. Han blir väldigt osäker när främmande hundar bara springer fram.
Vi har tränat en del på avstånd. Att vi satt oss en bit från brukshundsklubben när dom tränar och bara titta och det har funkat bra. Men nu är letar jag efter en snäll hund han kan få träffa. Känner bara folk med yngre hundar som är väldigt på och jag vill försöka undvika det ett tag framöver tills han blivit säkrare.
Anledningen till att jag frågar här är att det känns helt fel att bara gå fram och fråga någon om dom vill gå en promenad med oss eller liknande. Speciellt när han är uppenbart rädd och inte så sugen på att leka. Tycker detta är jättesvårt.. :(

Vet inte alls om jag svarade på rätt sätt nu.. hmm :S

Hand med hund i staffanstorp har en lekisverksamhet för valpar där de får träffas under övervakning av hunspsykolog. De ordnar även promenadträning en gång i veckan där hundar får promenera tillsammans i ordnade former. i fall du inte hittar någon kan det vara ett alternativ kanske..
Tyvärr är min tös för ung för att vara passande dejt. Hon skulle vara försöka leka.

Liknande trådar

Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
1 069
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 755
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 167
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
779
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka