Hundolyckan i Italien

Tycker egentligen inte det är något konstigt en flock hundar som eggar varandra på ett byte det konstiga är ju varför oskyldiga människor och dessa hundar är på samma plats?
 
Tycker egentligen inte det är något konstigt en flock hundar som eggar varandra på ett byte det konstiga är ju varför oskyldiga människor och dessa hundar är på samma plats?
Nej, dom fyller ju helt klart sin funktion. Studier på herdehundar och vargangrepp finns och där ser man tydligt hur pass effektiva dom faktiskt är i varg och björntäta områden.
Problemet är väl när det inte är inhägnat. Dom anfaller inte heller bara för att anfalla utan håller sig i regel alltid vid eller i närheten av fåren/getterna så man ska nog komma inom synhåll för att dom ska gå till anfall.
 
Nej, dom fyller ju helt klart sin funktion. Studier på herdehundar och vargangrepp finns och där ser man tydligt hur pass effektiva dom faktiskt är i varg och björntäta områden.
Problemet är väl när det inte är inhägnat. Dom anfaller inte heller bara för att anfalla utan håller sig i regel alltid vid eller i närheten av fåren/getterna så man ska nog komma inom synhåll för att dom ska gå till anfall.
Man tycker kanske också att de borde fatta att en kvinnlig student inte utgör något hot mot några getter (har läst får/getter i olika källor)? Men som sagt var det fanns säkert flera brister: för många, för ohanterade, på fel ställe etc. Herden är ju också anhållen för brott.
 
Man tycker kanske också att de borde fatta att en kvinnlig student inte utgör något hot mot några getter (har läst får/getter i olika källor)? Men som sagt var det fanns säkert flera brister: för många, för ohanterade, på fel ställe etc. Herden är ju också anhållen för brott.

Har hundarna vuxit upp tillsammans med getterna/fåren utan någon vidare mänsklig kontakt är det väl inte så konstigt att en kvinnlig student ses som ett hot?
 
Man tycker kanske också att de borde fatta att en kvinnlig student inte utgör något hot mot några getter (har läst får/getter i olika källor)? Men som sagt var det fanns säkert flera brister: för många, för ohanterade, på fel ställe etc. Herden är ju också anhållen för brott.
Hundar tänker inte så "oh det är en ung kvinna, då är det ju lugnt". De uppfattar främmande personer som närmar sig deras boskap, sen uppstår det en triggersituation som eskalerar och så smäller det. Jag vet inte hur studenterna har uppfört sig, om någon försökt ta kontakt med hundarna genom att locka på dem, försökt närma sig för att klappa eller vad som egentligen hänt, men i något skede har hundarna bestämt sig för att anfalla. Denna typen av hundar skojar man inte bort och det innebär ett enormt ansvar som ägare att ha dem just pga deras drifter. De är fullt kapabla att ha ihjäl barn också om de upplever barnet som ett tillräckligt hot.
 
Hundar tänker inte så "oh det är en ung kvinna, då är det ju lugnt". De uppfattar främmande personer som närmar sig deras boskap, sen uppstår det en triggersituation som eskalerar och så smäller det. Jag vet inte hur studenterna har uppfört sig, om någon försökt ta kontakt med hundarna genom att locka på dem, försökt närma sig för att klappa eller vad som egentligen hänt, men i något skede har hundarna bestämt sig för att anfalla. Denna typen av hundar skojar man inte bort och det innebär ett enormt ansvar som ägare att ha dem just pga deras drifter. De är fullt kapabla att ha ihjäl barn också om de upplever barnet som ett tillräckligt hot.
Ja fast jag sa ju att de var felhanterade. Jag har släktingar i USA som har sådana hundar och de var hur goa som helst.
 
Den här disneyfieringen av hundar måste verkligen sluta. Det är rovdjur vi pratar om. Väldigt många väldigt "nervattnade" ja. Men många som fortfarande har starka drifter på olika vis. En flock med stora hundar som vaktar sin familj/flock kan ju med lätthet döda någon.

Det finns verkligen ingen annan art vi har en sån övertro till att de ska kunna tänka och resonera som en människa som hunden.

Tragiskt det som hänt dock oavsett omständigheter.
 
Frågan är väl dock, vem har minst ett dussin hundar som vaktar några getter? Det känns ju ovanligt dyrt och tja, farligt?

Kan det ha varit både några gatuhundar samt vaktande hundar? Och vad gjorde dom i ett känt picnicområde där folk brukar vara? Smitit?

Ska bli intressant att få veta mer om det hela.
 
Den här disneyfieringen av hundar måste verkligen sluta. Det är rovdjur vi pratar om. Väldigt många väldigt "nervattnade" ja. Men många som fortfarande har starka drifter på olika vis. En flock med stora hundar som vaktar sin familj/flock kan ju med lätthet döda någon.

Det finns verkligen ingen annan art vi har en sån övertro till att de ska kunna tänka och resonera som en människa som hunden.

Tragiskt det som hänt dock oavsett omständigheter.
Precis, den rasen är väl så likt vargen man kan komma och vad vargar är kapabla till vet ju alla, till och med dessa "halvtama" i Kolmården gick ju till attack på en människa som varit med och fött upp dom.
 
På vilket sätt är de felhanterade? De gjorde förmodligen precis det som de är avlade och uppväxta med att göra, att skydda sin boskapsflock.
Fast nu missförstår ni med flit. Även en boskapshund ska kunna göra riskbedömningar. Den kan ju inte attackera rådjur, fåglar och allt möjligt som är inom räckhåll. Det år möjligt att tjejen gjorde något dumt men jag tycker ändå att ansvaret ligger på hundägaren.
 
Fast nu missförstår ni med flit. Även en boskapshund ska kunna göra riskbedömningar. Den kan ju inte attackera rådjur, fåglar och allt möjligt som är inom räckhåll. Det år möjligt att tjejen gjorde något dumt men jag tycker ändå att ansvaret ligger på hundägaren.

Nej, de attackerar inte allt möjligt. Rovdjur och människor är det som de håller undan från boskapen.
 
Frågan är väl dock, vem har minst ett dussin hundar som vaktar några getter? Det känns ju ovanligt dyrt och tja, farligt?

Kan det ha varit både några gatuhundar samt vaktande hundar? Och vad gjorde dom i ett känt picnicområde där folk brukar vara? Smitit?

Ska bli intressant att få veta mer om det hela.
Ren killgissning är att flocken har några år på nacken och förökat sig. 2-3 hundar som fått skött sig själva har fått nån kull, kanske två och vipps så är de ett dussin halvt förvildade hundar.
 
Fast nu missförstår ni med flit. Även en boskapshund ska kunna göra riskbedömningar. Den kan ju inte attackera rådjur, fåglar och allt möjligt som är inom räckhåll. Det år möjligt att tjejen gjorde något dumt men jag tycker ändå att ansvaret ligger på hundägaren.
Ansvaret ligger alltid hos hundägaren, men boskapshundar vaktar mot allt som bedöms som ett hot. Poängen är att instinkten att vakta och skydda är hårdkodad hos denna typen av hund, det är därmed inte konstigt att en människa strök med om hundarna ansåg att hon var ett hot. Sen är det självklart att det förekommit felaktigheter i hundhållningen om hundarna och boskapen befinner sig på ett ställe där de inte ska vara och att hundarna har alldeles för låg tolerans mot människor för att vakta boskap i ett människotätt område. Har man boskap i ett område där det rör sig mycket människor måste man ha hundar som tolererar människor mer än dessa verkar göra.
 
Precis, den rasen är väl så likt vargen man kan komma och vad vargar är kapabla till vet ju alla, till och med dessa "halvtama" i Kolmården gick ju till attack på en människa som varit med och fött upp dom.

Nja, lik varg vet jag inte om jag håller med om alls.
Well alltså. Även om händelsen på kolmården var väldigt tragisk så är det ju så att dom metoder som användes mot dom var rent ut riktigt korkade. Om man tror att man kan leka alfa och använda våld mot vilda djur utan att de tillslut försvarar sig så är man bra blåögd. Hela den situationen var så otroligt fel mot vargarna.
 
Ren killgissning är att flocken har några år på nacken och förökat sig. 2-3 hundar som fått skött sig själva har fått nån kull, kanske två och vipps så är de ett dussin halvt förvildade hundar.
Tror jag läste någonstans att det inte var rena Maremma hundar utan att det även hade blandats in "vildhundar" som sagt var hundhållningen är lite annorlunda i södra Europa.
 
En bra vakthund dödar ju inte folk.

När jag bodde på mina tränares råd fanns där bland annat 2 Cane Corso. De stora svarta hundarna då den ena vän mkt för stor för rasen såg läskiga ut.
När någon främling kom larmade de och cirkulerade främlingen. Tills vi kom. Då släppte det och drog iväg och gjorde ngt skoj ist.
De visste att vi löste det. Men då krävs ju just att hunden faktiskt släpper det och samarbetar.
utan det känns som att be om trubbel.

Det beror helt och hållet på vad de är avlade för. Det finns vakthundar som ska larma, vakthundar som ska släppa in men inte ut och så finns det vakthundar som helt enkelt är avlade för att oskadliggöra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp