"Hundpromenerare"

SpanskaLoppan

Trådstartare
Sitter här med lite nattliga funderingar och behöver lite kloka buke åsikter.
Jag har varit arbetslös i drygt 1,5 år vilket jag inte alls mår bra av och har såna hemska skuldkänslor för att mamma(som jag bor hos)får betala precis allting själv...Under den här tiden har en del bekanta föreslagit att jag kunde gå ut med hundar mot en mindre betalning och nu på senare tid har även främmande personer (tex barnmorskan jag fick nya p-piller av) kommit med samma förslag.
Vad tror ni, kan det vara nåt? Givetvis inte som enda inkomst resten av livet men för att få ihop så jag kan hjälpa till lite ekonomiskt hemma iaf?
Tänker främst på de som jobbar heltid och har svårt att hinna hem på lunchen för att gå med hunden osv.
Hundvana har jag, är uppvuxen med små hundar och har aldrig upplevt några problem med större hundar heller. Kommer heller inte gå med hundar som jag känner är för svåra utan de ska vara någontsånär väluppfostrade och inte visa några aggressiva tendenser.
Kanske man kan erbjuda hundvakt vid semestrar och liknande med?

Sv: "Hundpromenerare"

Det är väl en jättebra idé! Det verkar som att behovet av bra hundrastare bara ökar och ökar. Och nu sommar är det många hunddagis som har semesterstängt så då finns det tillfälle att "prova på" om du inte är säker på att du vill ta på dig en längre tids åtagande innan du testat.

Ja, varför inte?
Har du möjlighet att ta hem hundar också, dvs fungera som dagmatte och inte bara "promenerare"?

Det tycker jag låter som en utmärkt ide! :) Är det på gotland du menar då eller? Många hundar sitter inne många timmar för att husse och matte jobbar, sätt upp lite lappar du så får du nog svar ganska snart :laugh:

Att starta eget kan väl absolut vara en bra idé.

Tänk dock på följande:
* Som egen företagare så måste du ha bokföring och en F-skattsedel.
* Om du skall handha andras hundar bör du ABSOLUT ha en bra försäkring.
* Om du tar på dej att rasta flera hundar och människor anlitar dej, se till att du har en "back upp" plan i händelse av sjukdom eller liknande. (Så att inte flera personer blir strandsatta utan hundpassning om du är sjuk).
* Skriv tydliga kontrakt med varje hundägare så alla era överenskommelser finns i två exemplar.
* Vissa kommuner kräver §16 tillstånd även om man bara hanterar ett fåtal hundar i det egna hemmet. Om man gör det som en vinstdrivande verksamhet.

Lycka till!
/Ulga

Jag har ju funderat lite på hur jag ska göra i längden. Säg att jag får igång det här och tjänar lite pengar på det men sedan får ett "riktigt" jobb där jag kan tjäna mer alternativt trivs bättre med. Hur gör man då?
Jag är aktiv och älskar att vara ute och att röra på mig men ett heltidsjobb+gå med hundar blir tufft om man samtidigt vill ha tid för familj och vänner.

En eller två hundar har jag möjlighet att ha hemma OM de är väluppfostrade, funkar med andra hundar samt katter och inte "rasar runt" okontrollerat då lägenheten inte är så jättestor trots att det är en 3:a samt att jag inte har nån trädgård där jag kan släppa ut hundarna(bara en pytteliten gräsplätt)utan rastning måste ske via promenaderna.
Så kan de vara lugna och "uppföra sig" inomhus mellan promenaderna och är snälla mot katterna så visst kan jag ha ett par hemma.

Jag har 2 katter här hemma och två marsvin men marsvinen kan jag ju stänga in i mitt rum så dom bör inte vara något problem. Mamma har en liten hund med men han kan för det mesta vara med henne på jobbet.

Ja precis det är på gotland, närmare bestämt visby. Ett villkor kommer bli att jag enbart tar emot hundar som bor här i visby då jag inte har körkort och alltså inte kan köra runt flera mil och hämta upp hundar på olika ställen.

Tänk dock på följande:
* Som egen företagare så måste du ha bokföring och en F-skattsedel.
* Om du skall handha andras hundar bör du ABSOLUT ha en bra försäkring.
* Om du tar på dej att rasta flera hundar och människor anlitar dej, se till att du har en "back upp" plan i händelse av sjukdom eller liknande. (Så att inte flera personer blir strandsatta utan hundpassning om du är sjuk).
* Skriv tydliga kontrakt med varje hundägare så alla era överenskommelser finns i två exemplar.
* Vissa kommuner kräver §16 tillstånd även om man bara hanterar ett fåtal hundar i det egna hemmet. Om man gör det som en vinstdrivande verksamhet.

Jag ska prata med min arbetsförmedlare om idén innan jag går vidare, hon borde väl ha information och kunskap om hur det ska gå till?

Men jag fick en tankeställare ang sjukdom. Hur gör jag om jag är sjuk? Det händer som tur är ganska sällan men det händer. Om jag blir så sjuk att jag inte klarar att ta hundarna jag får betalt för, vad i allsindar gör jag då? Jag har ingen som kan hoppa in och "vikariera" för mig. Mamma jobbar heltid och hinner inte och jag har ingen i vänskapskretsen jag skulle ge förtroendet att sköta mitt jobb oavsett vad för jobb det är men särskilt inte när det innefattar andra personers djur.

Kontrakt har jag tänkt på, i min familj skrivs det kontrakt på nästan allt:angel:. Vad bör man ha med i ett sådant kontrakt? Det jag har tänkt på hittills är:
- Vad gäller vid olycka orsakad av 1) Hunden 2) Mig 3) Tredje part(alltså nån man möter på promenad eller som kommer hem till mig)
- Får hunden släppas lös där och när det inte är koppeltvång? Vad gäller vid olycka som kunde undvikits om hunden varit kopplad? (Tänker tex. om hunden springer iväg)
- Vad kunden betalar för samt hur och när den betalningen ska ske.
- Vad gäller vid skada på mina djur?(om jag har hund hemma över dagen och den tex. skulle ge sig på en av katterna)

Och till sist ett allmänt svar.
Vad kul att det var så många som var positiva!:laugh:
Jag som alltid tänkt att äsch, inte vill väl nån betala för att en främling ska motionera deras hund?

Men det kanske blir nåt med det här, skulle ju vara roligt. Äntligen slut på att sitta hemma och känna sig som en snyltare hela dagarna:bump:

http://www.dogwalking.se/

Det är nog svårt att få ihop det om man ska försörja sig helt själv, men om du fortfarande bor hemma är det ett bra alternativ!

När vår dogwalker var sjuk fick vi försöka lösa det på annat sätt...

Jag tycker det låter som en jätte bra idé.
Jag har min hund hos dagmatte på dagarna och när dom är bortresta eller likande så får jag halt enkelt se till att skaffa någon annan som kan ta hand om honom.

Jag har ju funderat lite på hur jag ska göra i längden. Säg att jag får igång det här och tjänar lite pengar på det men sedan får ett "riktigt" jobb där jag kan tjäna mer alternativt trivs bättre med. Hur gör man då?

Vadå hur man gör?
Får du ett annat erbjudande du hellre vill ta så får du väl lägga ner hundpromenerandet. I kontraktet bör du dock fastställa en viss uppsägningstid som givetvis gäller åt båda hållen, både för dig som promenerare och om en hundägare vill säga upp "prenumerationen".

tycker jag låter jättebra! jag själv har haft funderingar på att skaffa någon som vill ha lite sällskap på promenderna av hund, inte för att hon är ensam utan pga av att vi nyss fått bebis, det hinns inte med långpromenader lika ofta längre tyvärr:confused:

Låter ju som ett bra sätt att får lite extra klirr i kassan! Kanske du kan bjuda ut din snälla mamma på middag!

kl*

Jag tycker det låter som en helt suverän idé. Faktiskt är det något som jag själv funderat på att starta upp.

Pm:a om du vill byta idéer! :)

oj min tråd lever visst ännu:)
Ja får jag in några pengar överhuvudtaget så ska lilla mamma skämmas bort, och pojkvännen och bästa kompisen:p

Jag hade lagt "promenad planerna" lite på hyllan då det såg ut som jag äntligen skulle få jobb. Så blev det dock inte så då får man väl damma av dom gamla ideérna lite igen.
Funderar Du ännu eller har du lagt ner planerna?

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 686
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har läst på Buke i många år, men inte reggat mig förrän idag. Nu behöver jag hjälp med att tänka! Jag har ofta tänkt att det inte...
Svar
17
· Visningar
1 786
Senast: fetange
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8... 2
Svar
29
· Visningar
13 764
Senast: ISABEL
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 344
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur