• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare mariiiA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 241
M

mariiiA

Hej,
Min hund är frusen och fryser mkt om tassarna om kalla vinterdagar och jag undrar om nån här har testat skor till sin hund och vad ni tyckte? Finns det någon "snäll variant" ? Någon som vet nån sida där dom säljer och kan länka? :) Nått märke som är bra? Nått annat bra tips?
Vad tycker ni, hundskor bra eller inte?

Förresten, hur byter man " vad man är" typ kravlare och hoppare och allt det där?
// maria

Sv: Hundskor

Hundskor har jag aldrig använt på någon av mina hundar, ibland när det är riktigt kallt så springer dom lite på " tre ben " då värmer jag bara lite med vantarna...

Ingen av mina hundar skulle ha rört sig en millimeter med skor på tassarna..

Kravlare, hoppar osv blir man i takt med hur många inlägg man har...

Du kommer att vara kravlare ett tag till ;)

Min hund var tvungen att ha skor i somras när han hade brutit ett ben i tassen. De bästa jag hittade var ruffwear. Min hund brydde sig inte om att han hade skor.

12460224.jpg

Jag har aldrig testat hundskor själv, eftersom jag inte har nån hund... Men vad jag hört så är det jättebra att använda sådana.
Dels för att dom fryser mindre om tassarna eftersom dom inte kommer i kontakt med snö och is. Och dessutom så fastnar inte snö och is mellan tårna på dem; och det är ju en väldigt bra fördel!
Jag vet ju hur det är när min ena långhåriga katt kommer in på vintern och har snöbollar under hela undersidan :P

Jag tänkte på det i vintras när det var som allra kallast. Pratade om det med personal i djurbutik som avrådde pga att risken för att de skulle få svamp var stor. Så länge de rör sig så tror jag inte det är någon fara.
Som Calazirya sa, värm upp tassarna med vantarna istället.

till er med problemet: snöbollstassar
Jag har långpälsade hundar med mkt päls på tassarna men om man drar upp tasspälsen upp mot mot benet virar nått varv med powerflex(elastiska självhäftande tup bandage finns i flera olika, ofta skrikiga färger finns även svart osv:P) ovanför själva tasen så benhåret hålls upp så får man inte dessa stora klumpar av snö utan det blir lindrigare för hunden då det bara fasnar direkt under tassarna vilket är mkt lättare att få bort än om hela tassen är en stor som en innebandy boll av snö.

inte det snyggaste som finns men vad gör man? :p

Länkning på det viset som efterlyses tillåter inte forumreglerna, så det hoppas jag att ni avhåller er från i fortsättningen.

Mvh moderator Jadzia

Min hund var tvungen att ha skor i somras när han hade brutit ett ben i tassen. De bästa jag hittade var ruffwear. Min hund brydde sig inte om att han hade skor.

12460224.jpg

Min vovve har sådana också (blåa) men på vinter. Han får gryma sprickor av snön :crazy: så jag är tvungen att ha det på alla fyra tassar. Men jag har dom inte på hela tiden utan bara när han visar att han börjar få ont. Förra vintern behövede jag bara använda dom en gång. Är super nöjd med dom :idea:.

Din hund har inte haft problem med skav på sporrarna? Min fick tyvärr det så jag fick först linda med vetflex över sporren.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 252
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 350
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
865
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 695
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka