Hundträning

Nu är vi en bit off topic, men får som vänder sig om på träning är inte välbehandlade. Flyktdjur slåss inte om de är trygga och ges möjlighet att gå undan pressen.

God djurhantering är väldigt mycket fårpsykologi, och det missas tyvärr att pratas om i de flesta träningssituationer.

Du menar att du aldrig haft en tjurig tacka eller nötdjur som testat sig mot en ny hund? Okej. Den här diskussionen blir lite för orealistisk för mig.
 
Du menar att du aldrig haft en tjurig tacka eller nötdjur som testat sig mot en ny hund? Okej. Den här diskussionen blir lite för orealistisk för mig.
Självklart. Om hunden beter sig illa. Och lösningen är jättesällan att låta hunden bli hård (de flesta kurshundar är inte duktiga nog att göra det på ett bra sätt heller).

Kor är en aning annorlunda, men inte mycket.
 
Självklart. Om hunden beter sig illa. Och lösningen är jättesällan att låta hunden bli hård (de flesta kurshundar är inte duktiga nog att göra det på ett bra sätt heller).

Kor är en aning annorlunda, men inte mycket.

Jag lämnar diskussionen därhän. :)
 
Ett tag tänkte jag ”ja tränar ju aldrig mina hundar” för vi är ute o går samtidigt.
Men vi tränar ju på massor egentligen.

Det är som paddocken när man rider inte lockar så lockar de inte ofta att gå ut för att endast träna. Det blir ofta mycket rastning, promenad samtidigt.

Jag har mina hundar lösa varje gång vi är ute och de tränar vi på mycket. Inkallning, skvallerträning (belönar när de stanna och visar att vi möter någon eller ser vilt) tränar på att respektera vilt, inte jaga/gå efter.
Sitt.
Sen allt i vardagen, att kunna vara ensamma hemma, åka bil mm

Jag är ju uppvuxen med jakthundar så detta är alltid så vi tränat och annars ren jakt.

Men vi tränar passivitet med, de ska klara sig på att inte göra massor 1-3 dagar om jag blir sjuk. Ser en fördel att träna detta innan man står där o är sjuk.

Förr hade jag nån tanke att jag inte ska ge en massa godis(belöning) men mina är väldigt godis/mat fixerade o den typen av belöning slår allt.
Så jag har torrfoder med ut och de kan sätta i sig ganska mycket om de blir mycket inkallningar t.ex. men då drar jag ner på maten istället 🙂

Upplever mina hundar som glada, trygga som funkar i alla situationer jag vill de ska vara trygga i.
 
Vill påpeka att jag försöker att läsa mina hundar så jag inte sätter dem i situationer där de misslyckas. Koppla innan en situation går över styr t.ex utan bli arg men ibland pratar jag mörkt till dem (de räcker)
Bestraffar sällan. Beröm/belöning uteblir istället 🙂
 
@Migo jag har varit med om att äldre icke alls invallade tackor ställer sig emot utan att de gör den sakens skull behandlats dåligt. Syrran köpte ett gäng som var vana vid hund och väldigt obrydda men det tog inte många pass innan de slutade vända upp och hängde på de andra 🙂.
 
@Migo jag har varit med om att äldre icke alls invallade tackor ställer sig emot utan att de gör den sakens skull behandlats dåligt. Syrran köpte ett gäng som var vana vid hund och väldigt obrydda men det tog inte många pass innan de slutade vända upp och hängde på de andra 🙂.
Ja, men det är stor skillnad på att vänja äldre djur med hund första gången, och att gå på kurs med hundar under utbildning. Men även under "invallning" så är det sällan en lämplig lösning att hunden går på hårdare...

Hundarna ska absolut kunna försvara sig när de blir attakerade, men det är också ytterst ovanligt att tackor attakerar "ur det blå" utan att först ha visat signaler om att de är stressade.

(Jag hade en tacka som jagade hundarna ur hagen om de pressade henne för hårt, men hon rörde inte en min så länge hunden var respektfull och trygg. Hon hade inte blivit vänligare inställd till osäkra hundar om de dessutom fått lov att bita henne!)

Det är inte okej med hårda korrigeringar mot hundar, och det är inte okej med hårda korrigeringar mot får. 🤷‍♀️
 
För mig är träning när man aktivt tränar något en längre stund.
Vardagskommandon och promenader kallar jag aldrig för träning.

Är likadant med mig själv jag säger inte att jag tränat om jag gått en promenad.
 
Ett tag tänkte jag ”ja tränar ju aldrig mina hundar” för vi är ute o går samtidigt.
Men vi tränar ju på massor egentligen.

Det är som paddocken när man rider inte lockar så lockar de inte ofta att gå ut för att endast träna. Det blir ofta mycket rastning, promenad samtidigt.

Jag har mina hundar lösa varje gång vi är ute och de tränar vi på mycket. Inkallning, skvallerträning (belönar när de stanna och visar att vi möter någon eller ser vilt) tränar på att respektera vilt, inte jaga/gå efter.
Sitt.
Sen allt i vardagen, att kunna vara ensamma hemma, åka bil mm

Jag är ju uppvuxen med jakthundar så detta är alltid så vi tränat och annars ren jakt.

Men vi tränar passivitet med, de ska klara sig på att inte göra massor 1-3 dagar om jag blir sjuk. Ser en fördel att träna detta innan man står där o är sjuk.

Förr hade jag nån tanke att jag inte ska ge en massa godis(belöning) men mina är väldigt godis/mat fixerade o den typen av belöning slår allt.
Så jag har torrfoder med ut och de kan sätta i sig ganska mycket om de blir mycket inkallningar t.ex. men då drar jag ner på maten istället 🙂

Upplever mina hundar som glada, trygga som funkar i alla situationer jag vill de ska vara trygga i.
Spännande hur olika man ser på det.
Det du tycker är träning tycker jag bara är ren vardag.
Jag kallar också in mina hundar på promenaderna och vid möten får dom söka godis på marken eller sitta och stanna kommando och dom kan även få lite andra uppgifter som att söka en boll i vassen eller göra någon rallyövning här och där men det är inget jag tycker är träning och heller inget jag tycker dom blir särskilt "tränade och trötta" av.

Vi tränar en längre stund när vi tränar. Ofta på klubben eller på något annat ställe vi aktivt åker till för att träna :)
 
Jag ser allt umgänge med hundarna som träning i någon mån. Ser det likadant med hästarna. När jag visar mig/kliver in i boxen eller hagen börjar vi kommunicera och då ev också träna.
Jag tycker man kan väva in mycket träning i vardagen utan att det är regelrätta klockade träningspass.
Klart passivitet kan vara mentalt jobbigt för vissa individer och under olika former/miljöer etc. Just nu har vi en hund som har mycket energi, explosiv och inte mkt tålamod etc i grunden. Med henne har jag jobbat mkt med att hon ska tåla passivitet och även ha mer tålamod. Det var svårare för henne. Den andra hunden har noll problem med det.
Om det är stressande med pulshöjande aktiviteter beror ju på vad man gör och hur man gör det. Våra hundar gör pulshöjande aktiviteter dagligen. Det ser jag som positivt.

Jag använder i bland bestraffning i form av att ge lite tryck i röst och energi gentemot hunden om det verkligen skitit sig och jag akut måste styra upp något och visa att det där är INTE ok. Det sker väldigt sällan iom att jag alltid försöker förekomma och hundarna har stor will to please och är signalkänsliga. Jag ser det som ok bestraffning.
Jag tycker det går för långt när man är inkonsekvent i bestraffningar/träning så hunden inte får tydlighet att förhålla sig till för att slippa bestraffningar/kunna göra rätt. Det tycker jag är hemskt även om jag ser det väldigt mycket(med både häst och hund) och folk verkar tycka det är helt ok.
Även att det bestraffas fysiskt, att ägaren bestraffar i affekt eller gör det tuffare än hunden kräver. Tax om min hund gör ngt oönskat kan det räcka med att jag ser på henne och säger ett mjukt nej. Att då göra mer ser jag som oschysst. Man får känna av vad som krävs.
Jag tänker att en tuff individ som kanske även är stor fysiskt kan ju bli mycket farligare än mina 3-kilosmesar. Så visst kan det krävas att man ser till att den hunden funkar på ett annat sätt. Men metoderna att nå dit ska ju inte vara hårdare.

Vi har inget träningsschema. Jag har liten sällskapsras som är tänkt att vara aktiva kompisar typ. Jag ser vad man kan förbättra mentalt i båda och gör saker som påverkar det. Jag ser till att de får röra sig ordentligt för att bli starka och må bra fysiskt som psykiskt. Vi gör lite spår, vi gör trix och tänker testa lite agility typ. Och givetvis så går vi mycket i skogen och de får röja runt på gården. Vi bor längst in på egen grusväg med åkrar, hagar och skog runt. Så hundarna kan få fräsa runt i valfritt tempo när vi är ute iom att vi kan se att det inte finns vilt som riskerar störas/eller skada hundarna. De motionerar varann rätt bra.
Båda hundarna har mkt will to please och är rätt lättmotiverade genom att bara få beröm och känna att vi är nöjda. Lillhunden motiveras också en del av vad storasyster visar är bra. Storasyster bryr sig inte om vad lillasyster tycker är bra. :laugh: Godis/mat funkar fint med. Ena hunden tycker om att ha saker i munnen och kan belönas med pinne/leksak att bära tex.
Hundarna fixar att jag är sjuk en v. Nu är vi ju två som kan hjälpas åt. Men hundarna är små, vi bor stort och de är unga och lekfulla. Så de kan busa och jaga varann inne etc och får stimulans mentalt av att umgås med varann öht hela dagarna. Men visst känner man en annan typ av lugnt nöjd om de fått aktiveras mer.
För ena hunden är det utmattande fortfarande med saker som kräver tålamod. För den andra är det väl främst fysisk pulshöjande under längre stund som känns tufft. Hon har uthållighet och driv och kan mer självständigt utföra uppgifter under längre tid än lillplutten. Hon vill att saker ska gå fort.
Den ena hunden har noll problem att varva ner. Hon vill gärna vara fysiskt nära och sen slocknar hon.
Den andra har nu lärt sig "gå och lägg dig" och kan då koppla av/sova. Men som yngre hade hon svårt för det och vi fick träna det med henne. Om jag/flocken är still så har mina hundar alltid gjort detsamma utan stress.
Har inte upplevt dem överstimulerade.
 
Hon hade inte blivit vänligare inställd till osäkra hundar om de dessutom fått lov att bita henne!)

Det är inte okej med hårda korrigeringar mot hundar, och det är inte okej med hårda korrigeringar mot får. 🤷‍♀️

Men det är väl ändå ingen som skrivit att "osäkra hundar ska hugga får"? Eller? Känns som om detta blev lite väderkvarnar.
 
Men det är väl ändå ingen som skrivit att "osäkra hundar ska hugga får"? Eller? Känns som om detta blev lite väderkvarnar.
Jag kanske missförstod vad du menade när du pratade om att hundarna på kurs skulle säga till djur så det skulle kunna se illa ut på bild?

Min erfarenhet är att om fåren på en kurs vänder upp mot hunden, så är det för att hunden betett sig illa. Ofta är det ett tecken på att hunden inte är trygg och tydlig i sitt språk mot djuren. Alltså tolkar jag "hund på kurs ska säga till kaxig tacka" att be orutinerade hundar öka pressen på redan stressade får.
 
Spännande hur olika man ser på det.
Det du tycker är träning tycker jag bara är ren vardag.
Jag kallar också in mina hundar på promenaderna och vid möten får dom söka godis på marken eller sitta och stanna kommando och dom kan även få lite andra uppgifter som att söka en boll i vassen eller göra någon rallyövning här och där men det är inget jag tycker är träning och heller inget jag tycker dom blir särskilt "tränade och trötta" av.

Vi tränar en längre stund när vi tränar. Ofta på klubben eller på något annat ställe vi aktivt åker till för att träna :)

Ja det kanske är basic för de flesta att kunna ha hundarna lösa utan problem varje dag 🙂

Vi brukar gå 3-4 timmar per dag men de är säkert inte alla hundar det räcker för.

Tycker tyvärr det ändå är vissa som har endel problem jag aldrig haft, vid hundmöten t.ex men ja. Allt är individuellt
 
Ja det kanske är basic för de flesta att kunna ha hundarna lösa utan problem varje dag 🙂
Basic?

Är inte det väldigt beroende av ras? Mina flattar kunde går lösa helt utan bekymmer. Schäferkorsninge också. kompisens irländska settrar är alltid lösa utom i stan. Pappisen var lös så fort vi lämnade trafikerade vägar.

Men hade jag haft vissa jakthundar, vinthundar m.fl. hade jag inte haft dem lösa i terrängen.
 
Allmänna frågor om hundträning
* Vad räknas som hundträning, enligt er?
* När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig från en vardagssituationer som ni anser inte gills som träning?
* Är passivitet träning? Är det utmattande för hunden att tränas på att vara passiv?
* Är det stressande för hunden att delta i aktiviteter som höjer pulsen mer än ett visst antal gånger i veckan, exempelvis bollkast?

Frågor om synen på hundträning
* Hur ser ni på hundträning här?
* Är det nödvändigt enligt er att använda bestraffning?
* Vad är acceptabel bestraffning och när går det för långt enligt er?
* Anser ni att tuffare hundar dvs hundar som brukshundar behöver hårdare disciplin?

Personliga frågor om er individuella träning
*
Hur ser erat träningschema ut?
* Vad motiverar er hund?
* Vad är era mål med träningen?
* Om ni blir riktigt sjuka en vecka, klättrar era hundar på väggen om de inte får arbeta?
* Vad är utmattande träning för era hundar?
* Hur får ni era hundar att varva ner?
* Om era hundar är lättsressade/stissiga: hur balanserar ni träningen så att det inte blir överstimulans men samtidigt utmanande nog för hunden att bli trött?

Personlig fråga till alla med psykisk ohälsa: Hur fixar ni hundträningen? Vad gör ni när ni har hög ångest, hur kommer ni över det utan att hunden blir påverkad?

Oj vilken massa frågor! Jag gör några nedslag här och där.

Det vi gör i vardagen (som inkallning, gå fint förbi folk, åka kommunalt, etc) ser jag inte som träning utan som fostran. Vi lever ihop och jag berättar för mina hundar hur jag önskar att de ska bete sig, ungefär. De kan absolut få belöning i vardagen också men jag tänker på det mer som en förlängning av vår relation. Samma sak med passivitet. Det är inte träning men kan behöva tränas, beroende på individ. Vardaglig fostran gör inte hundarna trötta, jag har ingen progressionsplan för hur vi ska komma vidare, vi bara lever ihop och jag utgår från att saker funkar vilket de också gör.

Träning däremot handlar om arbete och fokus. Det är inget varken jag eller hundarna klarar av att göra under en promenad medan vi tänker på annat - i träning ska både jag och hunden vara helt och fullt närvarande i det vi gör. Jag har en progressionsplan för att vi hela tiden ska utvecklas och komma längre och analyserar våra framsteg och ev buggar.

Mina hundar (bruksras) klarar absolut en lugn dag eller två men de behöver arbeta med kropp, nos och hjärna för att må bra. Speciellt den yngre blir ganska jobbig på promenader om han inte får jobba sig trött någon/några gånger i veckan och framför allt då med skogsarbete (spår, sök,uppletande).
 
Basic?

Är inte det väldigt beroende av ras? Mina flattar kunde går lösa helt utan bekymmer. Schäferkorsninge också. kompisens irländska settrar är alltid lösa utom i stan. Pappisen var lös så fort vi lämnade trafikerade vägar.

Men hade jag haft vissa jakthundar, vinthundar m.fl. hade jag inte haft dem lösa i terrängen.

Nä jag trodde nog samma men det är väl just det vi tränar på bland annat. Därav svaret till Lillo.
 
Jag kanske missförstod vad du menade när du pratade om att hundarna på kurs skulle säga till djur så det skulle kunna se illa ut på bild?

Min erfarenhet är att om fåren på en kurs vänder upp mot hunden, så är det för att hunden betett sig illa. Ofta är det ett tecken på att hunden inte är trygg och tydlig i sitt språk mot djuren. Alltså tolkar jag "hund på kurs ska säga till kaxig tacka" att be orutinerade hundar öka pressen på redan stressade får.

Alltså, det räcker med att en hund står nära en tacka och avger ett skall för att en ögonblicksbild ska se illa ut. Det är vad jag menar. Det framgår inte av bilden att hunden "bara" skällt till, det man ser på bilden är en hund med vidöppen mun, kanske tänder och en tacka eller en ko bredvid. Dvs det är en ögonblicksbild där det i verkligheten inte hände något alls annat än att hunden använde rösten, men som fortfarande kan användas för att påstå att vallning är djurplågeri pga "titta på denna hund som just ska till att hugga en tacka". Liksom, bilder kan vändas och vridas till vad som helst.

Jag menar givetvis inte att någon osäker hund ska hugga något djur? Jag förstår verkligen inte hur du kunde läsa in det och blir till och med lite beklämd över att du skulle tro att jag tycker det är okej? Det är för mig så självklart att det inte behöver skrivas ut.
 
Allmänna frågor om hundträning

* Vad räknas som hundträning, enligt er?


När det är mer riktat/planerat. Vardagssituationer tränas ju dock lite hela tiden såklart.


* När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig från en vardagssituationer som ni anser inte gills som träning?

Beror helt på vad man menar. Men lite samma som ovan. Jag gissar att du menar mer riktad träning där hunden får fokusera en längre stund/tränas mer riktat mot en sport?

Vardagsträning görs ju generellt mer utspritt.


* Är passivitet träning? Är det utmattande för hunden att tränas på att vara passiv?

Kan det absolut vara. Speciellt i stökiga/intressanta miljöer.

* Är det stressande för hunden att delta i aktiviteter som höjer pulsen mer än ett visst antal gånger i veckan, exempelvis bollkast?

Tror inte det är just att det är pulshöjande utan stresshöjande att jaga något. Har haft 3 hundar som inte blivit stressade av bollkastning medans schäfern jag har nu absolut blir mer stressad av det om det sker för ofta/mycket. Det finns ju en del studier på det också. En dragtur är dock något som gör henne som mest nöjd.


Frågor om synen på hundträning

* Hur ser ni på hundträning här?

* Är det nödvändigt enligt er att använda bestraffning?


Både ja och nej. Bestraffning kan ju vara allt ifrån att be hunden att gå undan/ge den en missnöjd blick till fysiska rent oschyssta korrigeringar.


* Vad är acceptabel bestraffning och när går det för långt enligt er?

Dels har det gått för långt om hunden tar åt sig fel. Men vissa hundar kan ju nästan bli misshandlade utan att ta åt sig och det är ju inte heller rätt såklart.

* Anser ni att tuffare hundar dvs hundar som brukshundar behöver hårdare disciplin?

Njae, om man däremot vill/behöver nå en hund som inte lätt tar åt sig med en korrigering så behöver man ju ta i mer. Men de behöver knappast hårdare korrigeringar rent inlärningsmässigt eller för att bli väluppfostrade. Rent allmänt.

Personliga frågor om er individuella träning

* Hur ser erat träningschema ut?


Vi har för närvarande inget. Jag har tappat intresset en del så hon är mest med på jobbet(stall), ridturer och allmänt i vardagen. Det blir givetvis en del allmänlydnad och lite nosaktivitet. Hon har väldigt stort ätbehov och blir nöjd om hon får mycket ben/fryst Kong etc

* Vad motiverar er hund?

Alltifrån ett salladsblad att äta till ett grässtrå att jaga. Men boll och kamp ligger högst på listan.

* Vad är era mål med träningen?

Att ha kul just nu. Sen petar vi alltid lite detaljer när vi väl tränar. Tränar riktat mot igp framförallt.

* Om ni blir riktigt sjuka en vecka, klättrar era hundar på väggen om de inte får arbeta?

Nej de sover och myser.

* Vad är utmattande träning för era hundar?

Drag och skydd är nog där hon blir mest nöjd. Även nosjobb.

* Hur får ni era hundar att varva ner?
Beror på lite. Alltifrån fysisk beröring till att be henne gå undan (typ om gäster kommer) brukar få henne att förstå att det blev för intensivt snabbt. Nu är hon med så mycket att det sällan behövs. Och behövd det så räcker det att jag ber henne gå undan så kan hon komma tillbaka direkt så har hon förstått att det var för mycket.


Personlig fråga till alla med psykisk ohälsa: Hur fixar ni hundträningen? Vad gör ni när ni har hög ångest, hur kommer ni över det utan att hunden blir påverkad?

Jag hade mycket dåligt samvete förr men ärligt talat har jag nog märkt att hundarna faktiskt inte alls mår dåligt av att ta det lugnt ibland. De verkar gå ner i något annat viloläge av mer mys :D

Allmänt har jag nog ändrat syn lite på hur mycket riktad träning brukshundar (generellt) behöver. Det GÅR att ge de mycket stimulans även genom att vara med mycket i vardagen. Min tik (intensiv bruksschäfer) blir minst lika nöjd över att ha varit med på jobbet i några timmar, fått lite fysträning (typ ridtur eller drag) och sen äta sig mätt på lite ben och/eller kong/är. Men det är ju såklart inte alla som har de förutsättningarna att hundarna får den stimulansen i deras vardag.
 
Dina mål beror ju också på vad det är för hund du har och vad den hunden behöver, så det kan ju bli vanskligt att jämföra svaren från någon som kanske har en helt annan hundtyp än du? :) Jag skulle gå kurs istället för att läsa på forum om jag var du.
Om jag omformulerar mig: inspiration på vilka mål man kan sätta*

Jag känner mig ofta så tom i huvudet när jag försöker ta tag i hundträning så att läsa hur andra tänker/resonerar och sätter mål kan ge mig lite ideer
 
Är inte bestraffning i termer fysiskt våld helt borta ur dagens träning? Fullständigt daterat?

Jag tror mer på positiv förstärkning. När jag lärde in inkallning var det klang, jubel och godis när han kom. Han blev bombsäker på inkallning - jag blev ju så glad.
Överlag fick han klang och jubel när han gjorde nåt jag ville

Såg du serien hundskolan på SVT?
Förutom att det ar väldigt basic övningar så gav det många tankeställare i hur folk levde med och behandlade sina hundar.
https://www.svtplay.se/hundskolan
Helt ärligt, i verkligheten bland "vanliga människor" (all syn om positiv hundträning har jag bara lärt mig genom internet) har jag nog aldrig pratat hund med någon som inte tror på dominans-hiearkier. Människor med hundar som jag stöter på i vardagen gillar nämligen att läxa upp mig om att jag måste dominera min hund. Jag har fått tips som att knäa min hund när han hoppar, strypa honom när han drar, någon sa åt mig att göra alfa-rullningar. Detta var inte jättemånga år sedan. Numera undviker jag människor så kanske har det blivit bättre.

När jag gick på valpkurs på sbk så var instruktören väldigt övertygad om att vi måste sätta våra valpar på plats så att de inte tar över. Hunden får inte gå före oss i promenaden, hunden får inte gå före oss in genom dörrar, hunden får inte äta före oss och en massa annat strunt. De gav oss också en massa konstiga tips som att om man använder halsband ska man ta kopplet och vira runt det ett varv runt buken så att hunden fördelar trycket om hunden drar, det låter snarare som du skadar magen på hunden.

Positiv förstärkning är ju det bästa som du säger 🙂

Nej den har jag faktiskt inte sett, den får jag kolla på!
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp