Bukefalos 28 år!

Sv: Hundval!

Lycanthrope; Jag har inte för avsikt att skaffa en hund NU, just IDAG.
Jag vill kolla upp vad jag söker först och ägna tid åt att hitta den rätta hunden.
Och ang. mina procent så går jag en utbildning där jag kommer jobba när jag är klar. Där får man ha med sig hund.

Jag är inte så dum att jag kommer köpa en hund jag inte har tid att ta hand om.
Jag kommer skaffa en hund till, NÄR jag har tid och råd.
Sen om det blir om ett år eller om 3, det spelar ingen roll.
Känns inte riktigt som att det är ditt beslut att ta, när jag är redo för hund.
Har haft min nuvarande i 8 år fast jag har gått i skola och det har gått alldeles utmärkt med lite extra planering osv.

Alkemisten; Tyvärr har jag inte riktigt fastnat för vinthundar...
Jag är kräsen, jag vet! :o

Skogstrollet; Tack för backupen!
Vad roligt att vi är på jakt efter samma! :D
Tyvärr har jag lite svårt för krullhundar... :o
Men verkade jättetrevlig annars!

Brandgul; Kelpies är verkligen jättefina! :love:
Men har kollat och hört mig för och det är nog tyvärr inte helt rätt hund för mig... :(

Jag har fastnat lite extra för Tollare, Shelties, Spaniels, Aussies och vallare i allmänhet.. Tror ni något där hade passat?

Lägger till mudin och Berger des Pyrénées!

Tack för svaren!
 
Sv: Hundval!

Om du är inne på vallisar så kanske du skall kolla upp PONen?
Var inne på den för flera år sedan då jag ansåg att Bergern var för osäker att satsa på, man kan ju alltid hålla dem nerklippta.:)
 
Sv: Hundval!

Bra med någon som inte rusar iväg o köper första bästa hund. Ta o gå på utställningar ring uppfödare besök dom o kolla vilken hund som verkligen faller dej i smaken. Ett tips är att inte åka när dom har valpar. Vem kan motstå en valp med bedjande ögon. Utan bekanta dej med de vuxna hundarna. Valpar blir fort vuxna o det lilla valp söta försvinner. Kan säga att jag inte åker o besöker bekanta som har valpar om inte alla är tingade. Jag är jättesvag för valpar:love:. Även om min hundkvot är maxad just nu så vet man aldrig:angel:
 
Sv: Hundval!

Dalmatiner?
Full fart ute, lugna inomhus. Är inte reserverade för främlingar, men trivs allra bäst hos sin ägare. Min ena tik hälsar glatt på främlingar, viftar på svansen och pussar... i några sekunder, sedan har hon inget större intresse av dem längre.
Jag tränar viltspår, lydnad, agility, utställning och lite trix med mina - men de utför bara beteenden som lönar sig. Jag gillar att de är lite egensinniga och inte går på vad som helst, men du kanske letar efter en mer lättarbetad ras?
 
Sv: Hundval!

Man SKA vara kräsen och noga, då får man det man vill ha;)
Du verkar ha ganska liknande hundsmak som jag. Svag för vallhundsraserna.
Jag själv har precis fått upp ögonen för Berger des Pyreneés(?) Face Rase nu och håller på att ta reda på så mycket som möjligt om rasen.
Det jag hört om dem är att om du är intresserad ska du vara MYCKET noga med uppfödare (ska man väl alltid vara visserligen..).
Aussien är också en ras jag tittat mycket på och där bör du tänka på att det finns två olika typer; den som avlas mest för utställning och den som avlas i första hand för arbete. Första typen brukar vara lugnare.
Tollare verkar annars stämma bra in på din beskrivning, åtminstonde det lilla jag vet om dem:D Mysiga hundar i lagom storlek.
 
Sv: Hundval!

Vill man ha en Aussie så rek jag bruks eller vallande linjer, utställningsvarianten har alldeles för mycket päls, är i regel satta o inte så smidiga, mentaliteten är under all kritik.
Ungefär samma gäller Tollare, fast då efter jaktlinjer.

Båda raserna är för vackra för sitt eget bästa o har avlats aldeles för mycket på tack vare efrefrågan.
Lycka till med ditt rasval!
 
Sv: Hundval!

Skulle JAG ha en aussie skulle jag välja typen med vall-linjer. Men till TS skulle jag nog rekommendera utställningsvarianten då hon inte ville ha en vallande hund.
 
Sv: Hundval!

Skulle JAG ha en aussie skulle jag välja typen med vall-linjer. Men till TS skulle jag nog rekommendera utställningsvarianten då hon inte ville ha en vallande hund.
Nu finns det ju ytterst få vallande Aussielinjer, men flera brukslinjer, än så länge.

Annars är det som med alla arbetande raser, som BCs t ex, de som går bäst på bruks kommer från riktiga vallinjer.
Att avla på utseende är att kasta ut barnet med badvattnet.

mvh
 
Sv: Hundval!

Jag håller med vallhund.
Visst får man en hund med mindre drifter om man väljer utställningsvarianten men istället kan man tex få rädslor på köpet som man inte vill ha.
Då är det bättre att satsa på en annan ras om man inte orkar/klarar en "riktig" Aussie.:)
 
Sv: Hundval!

Skogstrollet; Tack för backupen!
Vad roligt att vi är på jakt efter samma! :D
Tyvärr har jag lite svårt för krullhundar... :o
Men verkade jättetrevlig annars!

Smaken är som baken! :D

Hundar som påminner om perron är t.ex schapendoes. Lite långhåriga men inte krulliga, vallhundar i botten men inte direkt utpräglade idag. Kvicka och allrund.

Jag skaffade min första hund när jag gick sista året på gymnasiet. Det funkade finfint även när jag började jobba. Man lär sig att anpassa sig och hitta lösningar, om man vill.
 
Sv: Hundval!

Ämelie; Jag har inte kollat så noga, hur är dom? Fin iaf!

En dansk/Svensk gårdshund är en sån där hund som är full i energi och gör alla möjliga cirkustrix för en liten levergodis. På nätterna vill de ligga nära matte och dela täcke. De är ofta väldigt barnkära eftersom de precis som barn gillar att busa och springa. De vaktar gården med stolthet, även om de inte är så stora till växten. Gårdshunden är ingen strövar hund, utan den har en stark utvecklad känsla för sitt territorium. De gillar att arbeta och är ofta väldigt duktiga på lydnad, spår och agility. De är snabba, har god balans och kan hoppa högt. Jag upplever dom som lätt uppfostrade och mjuka mot både människor och andra hundar, trots att de ändå har endel pondus i sig. Det är modig hund som gillar när det händer saker och som helst av allt vill vara med på allt vad dennes matte gör. Oavsett om det är att ligga och slappa i soffan eller hänga med på en långpromenad i skog och mark. Helt enkelt en komplett hund :D
 
Sv: Hundval!

Jag har fastnat lite extra för Tollare, Shelties, Spaniels, Aussies och vallare i allmänhet.. Tror ni något där hade passat?

Lägger till mudin och Berger des Pyrénées!

Tack för svaren!


Cocker spaniel har jag och det är väldigt mycket mer hund än de allra flesta tror. Jobbar för närvarande faktiskt med goldens och jag tycker att cockrarna är flera snäpp livligare än våra goldens. Men man skall vara noga med val av linjer för det FINNS "soffcockrar" som inte har så mycket motor och samarbetsvilja. De har ju ett jaktsätt där de arbetar tillsammans med föraren, så visst finns det samarbetsvilja.

En skillnad mellan cocker (eller alla spaniels) och golden är att spanieln har mycket mer jaktlust eftersom de faktiskt skall söka och finna vilt vilket ju retrievern inte gör. De arbetar bara efter skottet. Vet man bara om detta och tränar från början så är det i princip aldrig några problem att ha spaniels lösa.

En annan skillnad är att spaniels generellt sett inte är lika spontana i apporteringsarbetet som retrievers. Detta löser man bäst genom att börja träna (lugnt och lekfullt) vid tidig ålder.

Min personliga uppfattning är också att många retrievers har mer naturlig will to please. Spaniels måste man motivera mer - men generellt tycker jag att de är ganska lättmotiverade (de allra flesta gillar ju t.ex. MAT:angel:).

Cockern behöver en hel del pälsvård.
 
Sv: Hundval!

Eng. Springer Spaniel från brittiska jakt x utst linjer (blandade linjer alltså) röstar jag för, inte från amerikanska linjer :p då de växer allt för fort och blir lång-lock-håriga :angel: Jag har en ESS av varje typ som nämndes i föregående mening (dvs 2st).

nova.jpg

Snoris som är jakt x utst är:
Mattekär, kontaktsökande till 100%, vill ligga nära och gosa hela tiden. Tycker allra bäst om familjen, lite småreserverad i början med nya människor men det går över fort. Liten och smäcker.

bubblan.jpg

Bubblan som är från amerikanska utst linjer är:
Besatt av mat, ger intrycket av att vara jättestor, iaf större än Snor. Har beteendeproblem, vilket verkar kunna vara "vanligt" på sådana linjer iaf i hans linje. Amerikanerna ska ju alltid förändra raser... Är inte det minsta reserverad. Fungerar bra med andra djur.

Båda två är lättlärda, lyhörda dock med lite selektiv hörsel då och då (mest Bubblan) :p Är nog viktigt att man själv gillar hundens föräldrar innan man bestämmer sig för att köpa en valp med dem som föräldrar. Det ger ju en rätt bra bild av hur hunden kommer se ut och möjligen även vara till sättet. Och det oavsett vilken ras man nu väljer.

Själv är jag sugen på en Field spaniel, men att de är lite mer reserverade mot främligar ser jag som något positivt x) Det är lite orka att ha en hund som kastar sig fram för att hälsa på vem det nu än är som kommer innan för dörren eller inom koppelavstånd x)
 
Sv: Hundval!

Jag tror oxå att ESS skulle passa dig perfekt. Den har de egenskaper som du beskriver att en hund ska ha. Jag har själv 3 stycken och de är extremt lättlärda och har bra motor. Vare sig problem med värme eller kyla.
 
Sv: Hundval!

Vallhund; PON? Vad står det för? :p

Hundar; precis min tanke! :bow:

Turali; Njaa tyvärr är Dalmatiner nog inte hunden för mig..
För stora också, men tack annars!

Ang. Aussie-diskussionen så har jag faktiskt aldrig träffat en Aussie...
Men tycker dem är så jädrans fina att titta på!
Hur ligger det till egentligen?
Tror ni en sådan hade passat mig?

Skogstrollet; Tyvärr är det fortfarande inte riktigt min smak... :o
Fler förslag? :)

Ämelie; Det låter som en jättetrevlig hund!
Hamnar på listan! :bow:

Myrten; Jaa jag är medveten om det där med jaktlusten osv...
Men ska försöka träffa lite fler cockrar innan jag bestämmer mig. :)

Modig_Korn; Oj!
Vilken skillnad på de två hundarna!
Den första föll mig i smaken, riktigt fin!
Den andra kändes helt tvärt emot min smak... :o

hundvan; Jag har kollat väldigt mycket på ESS, och field spaniel.
Vad är egentligen skillnaderna på de två? :)
 
Sv: Hundval!

Polski Owczarek Nizinny

*Länk borttagen av moderator*
"Rasen kallas ofta PON.
Owczarek: Får och Herdehund
Nizinny: Lågland, Dalgång
Ursprung
Ursprunget är ej dokumenterat, men rasen har bevisligen funnits i flera hundra år.
Erkänd som ras blev den först 1950.
PON kommer i huvudsak från de nordligaste kustområdena i Polen, där staden Bydgoszcz har varit utmärkande när det gäller avel och utveckling av rasen.
Från början var PON en genuin polsk "bonnhund".
Det finns 2000 ca 350 PON i Sverige.
Egenskaper
PON är en social och vänlig familjehund med ett starkt och stabilt psyke som trivs bäst när det är liv och rörelse omkring den. Den är aktiv, nyfiken och självständig med ett utomordentligt gott minne. PON har visat prov på stort tålamod och anpassar sig snabbt till nya miljöer och den visar sällan någon nervositet eller rastlöshet.
Det välutvecklade luktsinnet gör att den har intresse för att spåra och trivs bäst om den ges möjligheter att springa fritt. Den kräver inte mer än ordinär motion även om den naturligtvis uppskattar all form av utevistelse i alla väder. PON är mycket road av lekar och gör gärna konster den blivit lärd.
Även om det är en robust och tålig hund bör man med en fast hand använda kärlek och omtanke framför hårdhet i uppfostran om goda resultat ska uppnås.
Utseende
PON är en mellanstor, bred och något satt hund med kraftig muskulatur. Rörelserna är fria och vägvinnande.
Höjden skall vara 9:10 av längden, vilket gör en nästan kvadratisk kroppsbyggnad.
Huvudet är medelstort, tämligen brett men inte för tungt. Den täta pälsen i ansiktet ger intryck av att huvudet är större än vad det är. De rörliga öronen är medelstora och hjärtformade. Ögonen är ovala och nötbruna med ett levande och uppmärksamt uttryck. Nosryggen är rak och käken stark. Nosen är stor och trubbig med stora näsborrar. Tänderna är kraftiga med sax- eller tångbett.

Svansen är från födelsen antingen kort eller lång. Den kuperas i de länder där det fortfarande är tillåtet.

Pälsen är lång och tät med sträva täckhår samt underull som är mjuk. Alla färger och nyanser är tillåtna. Den skall regelbundet kammas, borstas och hållas fri från tovor. Man bör inte bada hunden för ofta då det minskar pälsens naturliga motståndskraft mot smuts. Däremot kan man vid behov skölja igenom pälsen med vanligt vatten. "
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hundval!

Det låter som en härlig hund!
Tyvärr föll den inte mig i smaken med päls..
Letar bilder på medklippta vovvisar! :bow:
 
Sv: Hundval!

Herrejisses vad vackra hundar!
Alla var jättefina men gillade speciellt den näst sista!
Har aldrig hört talas om den sista eller sett den första, men wow!

Vad är det för hundar? :love:
Någon som har erfarenhet av någon av dom?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 329
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 962
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 642
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 394
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp