Bukefalos 28 år!

Hundvalp igen!

nkim

Trådstartare
Till hösten får jag/vi äntligen hem en liten russell igen! Det är 6 år sen vi hade valp hemma sist, 15 år om vi ska räkna med russell-valp. Om jag är nervös, spänd, fylld av förväntan och längtan! :D Det känns som att jag inte kan någonting om valpar längre, (visst kan jag ju det och visst har jag ju läst massor igen).
Vad får jag inte missa, vad får jag inte glömma och vilket tips hade du velat ha när du fick hem din valp? :)
 
Till hösten får jag/vi äntligen hem en liten russell igen! Det är 6 år sen vi hade valp hemma sist, 15 år om vi ska räkna med russell-valp. Om jag är nervös, spänd, fylld av förväntan och längtan! :D Det känns som att jag inte kan någonting om valpar längre, (visst kan jag ju det och visst har jag ju läst massor igen).
Vad får jag inte missa, vad får jag inte glömma och vilket tips hade du velat ha när du fick hem din valp? :)
Att inte missa: ta det lugnt med inlärning (inte ens en valp behöver lära sig allt bums på en gång), lägg fokus på att få bra relation och ha kul ihop, träna inkallning bums på momangen och påbörja ensamhetsträning så snart som möjligt.

Innan min första valp fick jag höra massor om att valpar inte ska motioneras för mycket, så till den grad att jag knappt vågade låta valpis springa runt som hon ville (vinthundsvalpar strosar inte direkt runt, de flyger fram i hysterisk fart så fort de kan stå upp). Det tog ett tag innan jag förstod att hon hade en viss mängd energi som hon gjorde sig av med, det jag kunde styra var om hon skulle göra av med energin inomhus (och riva hela hemmet) eller ute i lämplig miljö. Med valp 2 var jag ute mycket i skogen, men då sov hon inomhus och det var ungefär hundra gånger enklare med henne än med första valpen, trots att de var nära släkt och jag utan tvekan ser att de är mycket lika mentalt.

Så tja. Låt valpen vara valp, lär in det nödvändiga, ha kul ihop och lita på magkänslan. Det går att få lika många tips på hur man ska göra som det finns hundägare, så sålla bland tipsen, fundera på vad som faktiskt fungerar bäst för er och ja, magkänslan. Magkänslan är guld värd.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Long shot nu kanske, parvo är väl inte så utbrett i Sverige? Men här i Aus är det och garanterat här på ön då jag vet en valp som fick...
Svar
9
· Visningar
886
Senast: Fruentimber
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 371
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: Zpunk
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp