Hur är det bo med en beagle

Skulle ändra till "och/men som mest harmoniska när den har varit på jakt", för jagar man inte så har man nog en handfull, men vill man jaga så mår den som bäst av det. Och vill även tillägga som övriga sagt, att denna hund som jag skrev om är aldrig lös på vanliga promenader.
 
Här uppe är dom relativt vanliga till rådjursjakten, och de som jagar både rådjur och hare.
Jag har nog tvärtom aldrig mött en ren sällskaps-beagle här uppe i norr :D
Det jagades inte mycket rådjur i mina trakter, mest älg och skogsfågel. kanske därför. :) Det fanns en tax och en basset griffon, men det är de enda två små drevhundar jag minns. Annars var det spetsar för hela slanten!
 
Mina föräldrar har haft en till sällskap tidigare, när de inte visste bättre. De ångrar det köpet än idag. Hunden trivdes inte alls med sällskapslivet och hade behövt betydligt mer. Skällde (och fällde) massor. Var fullständigt tokig i vilt och gick inte att ha lös någonsin. Just vår hund var även en enmanshund och gillade inte barn, men det lär vara individuellt.

Är du TS intresserad av att jaga - då kanske beagle kan passa, annars bör ni hitta en bättre lämpad ras.
 
Jag har en beagle och hon är världens finaste, så otroligt mild och intelligent men också envis till tusen. Används till jakt men skulle säkert kunna vara sällskapshund på heltid, det är ändå vad de är majoriteten av tiden. Vi använder henne till lydnad, agility, sök, ja allt möjligt ställer hon upp på. Hon är otroligt matglad och älskar uppmärksamhet av alla, stora som små. Sitter gärna i knät och älskar att bli klappad. Fäller mycket i perioder, skäller inte men kan pipa en hel del. Skulle aldrig bita sönder något men än en ögontjänare av rang och gör gärna det hon vet att hon inte får (ligga i finsoffan) om möjlighet uppstår. Det går inte att ha henne lös med risk för att hon smiter utan vi har henne alltid kopplad. Hon har mycket egen vilja så ett vis mått av bestämdhet och tydlighet krävs även av husse och matte. Vi gick valp och lydnadskurser när hon var liten och det har hjälpt oss massor.
Hon har världens största hjärta och släkten slåss om att få vara hundvakt.
 
Under min studietid var det många av mina medstudenter som adopterade Beaglar som använts till forskning. De hade dom således som sällskapshundar. Extremt svåra att ha lösa pga jaktinstinkten. Hungriga och äter och förstör gärna saker så att operera pga främmande föremål som fastnat var inte ovanligt. Utbrytarkungar som gärna klättrar över stängsel. Svårmotiverade vid träning.

Kan inte rekommendera Beagle till någon som inte jagar.
Det är detta som förbryllar mig - hur kan man använda en så aktiv hundras till forskning, dvs som försöksdjur i laboratorium? De måste ju bli galna av tristess och annat. (Nu tycker jag ju att man inte ska använda djur i försök överhuvudtaget, men ändå...). Varför just Beagle? Är det storleken? Pälsen?

Hemskt.....
 
Det är detta som förbryllar mig - hur kan man använda en så aktiv hundras till forskning, dvs som försöksdjur i laboratorium? De måste ju bli galna av tristess och annat. (Nu tycker jag ju att man inte ska använda djur i försök överhuvudtaget, men ändå...). Varför just Beagle? Är det storleken? Pälsen?

Hemskt.....
Det som sades "förr" var att de valdes för att de var så snälla, vilket jag antar helt enkelt innebär lägre säkerhetsrisk i hanteringen för djurförsökarna. Men jag har ingen som helst aning om huruvida det stämmer eller inte.
 
Det som sades "förr" var att de valdes för att de var så snälla, vilket jag antar helt enkelt innebär lägre säkerhetsrisk i hanteringen för djurförsökarna. Men jag har ingen som helst aning om huruvida det stämmer eller inte.
Jag tänker att har man väl börjat med en ras som kanske är väldigt "jämn" så är det lättare att fortsätta tester på den rasen för att det är lättare att jämföra tester?
Lättare att urskilja avvikelser osv.
 
Det är detta som förbryllar mig - hur kan man använda en så aktiv hundras till forskning, dvs som försöksdjur i laboratorium? De måste ju bli galna av tristess och annat. (Nu tycker jag ju att man inte ska använda djur i försök överhuvudtaget, men ändå...). Varför just Beagle? Är det storleken? Pälsen?

Hemskt.....
När jag på 90-talet var på studiebesök på Astra så bodde hundarna inomhus i stora flockar. De tränades en del ffa för att fungera i provtagningssituationer. Jag blev positivt överraskad över hur harmoniska och glada hundarna var.

Jag har hört att man valt beagle just för att de är lagom, inte för stora och inte för små.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
Svar
19
· Visningar
402
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 465
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 316
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp