Hur är det med manen?

Cherarriduracell

Trådstartare
Säg att jag har ett kallblod med mycket man, som jag vill tävla i dressyr. Jag hade för mig att knoppar var ett måste, och kikade på tr.

Mom 224
All dekoration av häst/ponny med föremål som rosetter, blommor etc är förbjudet.
Flätning av man och svans samt mönsterrykt på bakdelen är tillåtet. Lössvans är
förbjuden.
Åsidosättande av reglerna i detta moment leder till avstängning ur klass/ klasser.

Förr var väl knoppar tvunget och det enda du fick tävla med? Hur gör man med en tjock nordisman, knoppar där ser ju dölöjligt ut. Eller? Får man göra ardennerfläta, fiskben eller annat? Ha manen hängande?
 
Och hur är det med nosgrimman, tillverkad helt i läder står det i tr. Får man ha diskret dekor? Det är en ponny och medryttaren vill köpa detta träns till henne.
300575_01.jpg
 
Mig veterligen har det aldrig varit en regel att hästen ska vara flätad. Det är snarare en djupt rotad tradition:).
okej, är fostrad i ridskolestall med "klart du måste knoppa det är ju DRESSYR"
Samt en tjej på shettis som blev utesluten för att hon hade ardennerfläta... Men det var ju säkert tio år sedan.
 
För tio år sen kan jag garantera att det inte var regel på flätor. Att hon blev utesluten pga ardennerfläta tror jag inte på.

(Jag tog grönt kort -94 och sen dess har det inte varit regel får flätad man).
 
För tio år sen kan jag garantera att det inte var regel på flätor. Att hon blev utesluten pga ardennerfläta tror jag inte på.

(Jag tog grönt kort -94 och sen dess har det inte varit regel får flätad man).
Då kanske det var rosetterna i manen då, det verkar ju mer troligt. Har aldrig varit särskilt aktiv dressyrryttare på tävling utan har mest bara hållit koll på reglerna för hoppning...
 
okej, är fostrad i ridskolestall med "klart du måste knoppa det är ju DRESSYR"
Samt en tjej på shettis som blev utesluten för att hon hade ardennerfläta... Men det var ju säkert tio år sedan.
Jag var mycket med en vän som tävlade dressyr på sin arab runt början på 00-talet, och hon hade alltid ardennerfläta på sin häst. I samma veva tävlade jag fälttävlan med utsläppt man i dressyren utan några problem. Så det var nog som du säger snarare så att hon hade rosett eller liknande. För övrigt med tanke på den regeln så är det intressant att jag kom undan med min ponny. Hade alltid en liten fläta i den tjocka pannluggen, och på tävling åkte det i ett sidenrosett i den :).

Angående nosgrimman så tror jag att den är otillåten i alla fall iår. Det har ju pratats om en ändring till kommande TR, men nu måste nosgrimman vara helt i läder UTAN dekoration. På pannband är det dock okej med dekoration.
 
Det har ju pratats om en ändring till kommande TR,
När börjar nästa tr gälla? Ska inte tävla förrän efter årsskiftet, men gillar att gå händelser i förväg och vara beredd på vad som gäller/kommer hända.

Har ju svårt att tro att det där lilla hjärtat stör någon under ritten, liksom. Varesig domare eller häst. Kommer en ändring borde hon ju få ha det där tränset :)
 
När börjar nästa tr gälla? Ska inte tävla förrän efter årsskiftet, men gillar att gå händelser i förväg och vara beredd på vad som gäller/kommer hända.

Har ju svårt att tro att det där lilla hjärtat stör någon under ritten, liksom. Varesig domare eller häst. Kommer en ändring borde hon ju få ha det där tränset :)
Kommande TR kommer i så fall börja gälla 2015. Ändringarna brukar vara spikade runt slutet av året. Kan inte lova att det kommer ske en sådan ändring, men jag vet att jag har läst något sådant rykte.

Edit: Efter att ha läst förslaget till nästa års TR så verkar det inte bli någon ändring på den punkten. Vet att jag läste här på forumet om någon som fått tillåtelse att rida med nosgrimma med strass, men då måste du alltid dubbelkolla med överdomare innan start om du inte vill riskera att bli utesluten.
 
så, bli bff med alla öd's häromkring och få ett godkännande, alltså. Och ha med ett reservträns.

Tvåfärgade träns är väl ok? färgad nack- nos- och pannbandspadding, utan dekor?
 
Hur gör man med en tjock nordisman, knoppar där ser ju dölöjligt ut. Eller? Får man göra ardennerfläta, fiskben eller annat? Ha manen hängande?

Sist jag tävlade med min arab gjorde jag en fiskbensfläta, som var superlätt att göra, blev väldigt snygg och som dessutom höll sig kvar - Fröken Häst är annars expert på att få ur alla sorters inbakade flätor mm redan i transporten på väg till tävling. :mad:

Om du söker på diamond braid horse på YouTube finns ett par bra videos som visar hur man gör :)
 
Säg att jag har ett kallblod med mycket man, som jag vill tävla i dressyr. Jag hade för mig att knoppar var ett måste, och kikade på tr.

Mom 224
All dekoration av häst/ponny med föremål som rosetter, blommor etc är förbjudet.
Flätning av man och svans samt mönsterrykt på bakdelen är tillåtet. Lössvans är
förbjuden.
Åsidosättande av reglerna i detta moment leder till avstängning ur klass/ klasser.

Förr var väl knoppar tvunget och det enda du fick tävla med? Hur gör man med en tjock nordisman, knoppar där ser ju dölöjligt ut. Eller? Får man göra ardennerfläta, fiskben eller annat? Ha manen hängande?

*Jag har haft manen lös på min kallblodstravare. Hade tänkt lägga upp en bild men får det inte att fungera datatekniskt.
Inte fått några negativa kommentarer från domarna.
 
Knoppning har väl alltid varit en sån här härlig " bör" regel i TR. Du bör ha manen knoppad/ flätad. En oskriven regel för att domarna har lättare att se halsen om det kommer in ett troll :p En ardennerfläta, flätad men små slingor och säkrad var 4:e varv lovar jag att hästen inte kommer få upp :D
 
Knoppning har väl alltid varit en sån här härlig " bör" regel i TR. Du bör ha manen knoppad/ flätad. En oskriven regel för att domarna har lättare att se halsen om det kommer in ett troll :p En ardennerfläta, flätad men små slingor och säkrad var 4:e varv lovar jag att hästen inte kommer få upp :D
Det står inte ens bör.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp