Hur är det med manen?

Ok, tillåtet med knoppar ? eller tillåtet med utsläppt man? fast domaren hade väl dött om man kommit till en tävling med utsläppt frieserman antar jag.
 
Om det inte står bör, vad står det då?

Precis.
Det står "man och svans får vara flätade". Alltså är normen, enligt TR, fritt tagel.
Det står ingenting alls om klippt eller inte, vilket alltså innebär att frisering är överflödigt.

Jag pratade med en dressyrdomare gällande mitt kallblods man och hennes åsikt, dock kan man förstås inte dra alla över en kam, var att en sådan häst som min är finast i utsläppt man.
 
svansen, den fick väl inte vara flätad för säg, tio år sedan? eller är det också en sån där superstark tradition som blivit inbankad i mitt ridskoleungehuvud?
 
Minns också att det förr inte var tillåtet med fläta i svansen. Men vet inte när det ändrades, skulle gissa på nånstan i början av 00-talet.

Sen om man vill ha manen flätad är upp till var och en. Men jag kan väl tycka att man gör sig själv en tjänst att fläta manen så domare verkligen kan se ställning och böjning av halsen. Det kan nog försvåras en del med en stor yvig man. Dressyr är till mycket en estetisk sportoch intrycket man gör på domaren utseendemässigt påverkar troligen inte poängen medvetet, men på ett undermedvetet plan gör det nog det.
 
Minns också att det förr inte var tillåtet med fläta i svansen. Men vet inte när det ändrades, skulle gissa på nånstan i början av 00-talet.

Sen om man vill ha manen flätad är upp till var och en. Men jag kan väl tycka att man gör sig själv en tjänst att fläta manen så domare verkligen kan se ställning och böjning av halsen. Det kan nog försvåras en del med en stor yvig man. Dressyr är till mycket en estetisk sportoch intrycket man gör på domaren utseendemässigt påverkar troligen inte poängen medvetet, men på ett undermedvetet plan gör det nog det.
Håller med! Hörde nyligen en tjej på parkeringen på en tävling säga till en annan: "jag har slutat knoppa, tycker den där extra halvtimmen i sängen på morgonen är viktigare", då tänkte jag, då har du valt fel sport...haha
 
Detta är lite OT men är det fler än jag som sett de här strassbanden som kan fästas kring knoppen?

Enligt min tolkning, då rosetter och annan utsmyckning inte är ok att ha i manen, så borde man inte få använda dessa strassband heller. Men hur har de kommit ut på marknaden då, det känns lite som en miss om det inte är tillåtet (i dressyr)? Kan inte tänka mig att hoppmänniskor skulle vara intresserade heller....

Bild:
bling.jpg
 
Detta är lite OT men är det fler än jag som sett de här strassbanden som kan fästas kring knoppen?

Enligt min tolkning, då rosetter och annan utsmyckning inte är ok att ha i manen, så borde man inte få använda dessa strassband heller. Men hur har de kommit ut på marknaden då, det känns lite som en miss om det inte är tillåtet (i dressyr)? Kan inte tänka mig att hoppmänniskor skulle vara intresserade heller....

Bild:
bling.jpg
Kanske mer för uppvisningar och liknande?
 
Jag hoppas att man får lov att ha rött band/rosett i svansen sen.. Jag har iaf två donnor som jag bör ha det på men kommer aldrig ha medhjälpare och vet inte hur mkt folk som kan tänka sig att plocka i svans/hålla häst på tävlingsplats?

Just det, inte riktigt samma sak men kan man rida med utsläppt pannlugg på storhäst utan att det är "fult"? Min ena har bara lite fjös och det kommer aldrig gå att göra knopp av det.. synd man inte har ha extensions :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp