Hur är welshar som allroundponnyer?

Asa_S

Trådstartare
Hmm... håller på och tittar efter större ponny till dottern och är lite fundersam över welsh ponny. Jag har nämligen hört att de är "mycket häst" men sedan är ju alltid frågan om vad det egentligen betyder..?

Dottern går i trean, har ridit shetlansponny i flera år men även ett russ-sto på 119 cm som vi lånade över sommaren/hösten. Det stoet var precis lagom i storlek så vi behöver något större. Vi har två shetlansponnyer, en som är lite mer racer, vig och svårsvängd och kräver mer ridning. Den andra är mer som en ordinär shetlandsponny, kylskåp med ett ben i varje hörn och kan i princip ridas på lång tygel och kräver mycket drivning. Hon föredrar helt klart ponny nr 1, den andra är helt enkelt för krävande för att både hon och den ska orka om vi pratar om ordentligt arbete. Ponny nr 1 kräver mer att hon sitter stilla och rider med fokus.

Så långt kan jag ju tycka att det inte spelar så stor roll med en ponny som står högre i blod, vilket jag tänker mig att welsh ponny gör. MEN - dessutom vill min dotter rida gymkhana, stå på ponnyn etc och jag vill gärna ha en som kan dra en lätt släde och gå i luciatåg (alltså en ganska stabil ponny), och det är där jag undrar om det ens är lönt att titta på en welsh ponny?

Individen är ju viktigast naturligtvis och en korsningsponny duger fint men som renrasigt kan jag tänka mig att mer gångbara alternativ är russ eller liten new forest (jag kan inte bestämma mig om det ska vara B eller C heller...). Min fråga är nog kort och gott: kan welsh ponnyn i lika hög utsträckning passa in på vår "profil" eller är det mer en prestationsponny för seriös satsning (det är så jag tänker)?

Det är (återigen) ungponny vi funderar på, har kollat lite på äldre men jag känner att jag vill kunna forma ponnyn själv, den kommer att köras in och arbetas av mig huvudsakligen ändå till att börja med, (oavsett ålder).
 
Sv: Hur är welshar som allroundponnyer?

Welsh ponnyn sekB finns i storlek från 123 - 137 cm höga och är dom perfekta barnponnierna! Jag skulle aldrig välja något annat, dom finns i alla varianter från pigga lite mer krävande presations ponnier till snälla snälla bombsäkra barn ponnier!
Absolut en welsh ponny, nästa ponny blir sen en D ponny och det självklara blir då en ridponny med welsh! ;)
 
Sv: Hur är welshar som allroundponnyer?

Hmm... håller på och tittar efter större ponny till dottern och är lite fundersam över welsh ponny. Jag har nämligen hört att de är "mycket häst" men sedan är ju alltid frågan om vad det egentligen betyder..?

Dottern går i trean, har ridit shetlansponny i flera år men även ett russ-sto på 119 cm som vi lånade över sommaren/hösten. Det stoet var precis lagom i storlek så vi behöver något större. Vi har två shetlansponnyer, en som är lite mer racer, vig och svårsvängd och kräver mer ridning. Den andra är mer som en ordinär shetlandsponny, kylskåp med ett ben i varje hörn och kan i princip ridas på lång tygel och kräver mycket drivning. Hon föredrar helt klart ponny nr 1, den andra är helt enkelt för krävande för att både hon och den ska orka om vi pratar om ordentligt arbete. Ponny nr 1 kräver mer att hon sitter stilla och rider med fokus.

Så långt kan jag ju tycka att det inte spelar så stor roll med en ponny som står högre i blod, vilket jag tänker mig att welsh ponny gör. MEN - dessutom vill min dotter rida gymkhana, stå på ponnyn etc och jag vill gärna ha en som kan dra en lätt släde och gå i luciatåg (alltså en ganska stabil ponny), och det är där jag undrar om det ens är lönt att titta på en welsh ponny?

Individen är ju viktigast naturligtvis och en korsningsponny duger fint men som renrasigt kan jag tänka mig att mer gångbara alternativ är russ eller liten new forest (jag kan inte bestämma mig om det ska vara B eller C heller...). Min fråga är nog kort och gott: kan welsh ponnyn i lika hög utsträckning passa in på vår "profil" eller är det mer en prestationsponny för seriös satsning (det är så jag tänker)?

Det är (återigen) ungponny vi funderar på, har kollat lite på äldre men jag känner att jag vill kunna forma ponnyn själv, den kommer att köras in och arbetas av mig huvudsakligen ändå till att börja med, (oavsett ålder).

Du skriver själv att det är individen som är viktigast och det är ju så det är. Man kan inte säga att en särskild ras är lugnare eller hetare. Inom welsh finns både och. Däremot skulle jag inte rekommendera en ungponny (oavsett ras) till gymkhana och andra konster.
 
Sv: Hur är welshar som allroundponnyer?

Som f.d uppfödare av dartmoorponnyn(ca113-127) tycker jag det är en ponny som passar tll det mesta. Vacker, pigg och framåt, mycket lättlärd. Men.. det finns givetvis individer där oxå, så man ska nog inte fastna för ras. Har ridponny med 50% welsh i samt ridponny med 50% dartmoor i, båda "mixarna" är bra.
 
Sv: Hur är welshar som allroundponnyer?

Welshar är underbara ponnyer men generellt har de rätt mycket energi och är känsliga (På ett sätt som gör dem väldigt ridbara)

Vi hade ett 20-tal ponnyer i varierande under 2007 från sec A till Sec D och de var alla energiknippen. Nu är alla sålda men jag ska definitivt skaffa en sec A till min dotter när det blir dags att skaffa egen ponny.

Vill man ha en mer sävlig ponny finns det Welshar för det med, men man får leta lite. :)
 
Sv: Hur är welshar som allroundponnyer?

Welshar är underbara ponnyer men generellt har de rätt mycket energi och är känsliga (På ett sätt som gör dem väldigt ridbara)

Min nu avlida welshponny valack (Tjelvar) var en nästintill perfekt häst. Man kunde göra i princip ALLT med honom.

Han var tom med på ett reklamjippo på glimmingehus då jag och en annan "riddare" skulle jaga en drake.

Draken var en ardenner med vagn som var helt inklädd i en drakkostym. Det var tom högtalare som vrålade när kusken tryckte på en knapp.

Tror inte många hästar klarat detta utan bli rejält uppskojade/rädda.

Men min welsh tog det hela ungefär som vanligt.

Fast ardennern beundrar jag verkligen,,,, tänk er att helt coolt dra en vagn INNE i en drake!!!!!!!

/KT
 
Sv: Hur är welshar som allroundponnyer?

Min första ponny var en welsh (det var visserligen på stenåldern eller närmare bestämt i slutet av 70- talet) Då var jag i de yngre tonåren. Jag hade haft honom på ridläger och visste vad det var jag köpte. Han (valack, men gick som hingst länge och hade flera avkommor) var 123 cm och enormt pigg. Men helt klart en kul ponny som passade mig som yngre tonåring (lätt och liten till växten)
Men som många skriver här så finns väl andra varianter inom rasen. Om ni väljer att titta på welsh så ta god tid på et för att leta "rätt" individ. Provrid gärna flera gånger.

Fast rent spontat så tycker jag kanske att ett russ el dyl skulle passa bättre in på era krav.
 
Sv: Hur är welshar som allroundponnyer?

Vi har som mest haft 20 olika welshar sekt B hos oss, ingen den andra lik. Idag har vi 2 syskon och deras mamma samt hingsten hemma. Ena systern är det snällaste som går på 4 ben, hetsar inte upp sig för något medan hennes mamma är en kanonkula som helst går i 210 över höga hinder och dör när man visar avmaskningssprutan el klippmaskinen. Hennes andra dotter är lugn men kan ibland flyga iväg mitt i ett dressyrpass. Hingsten däremot är en stencool typ men ändå känslig. Alla utom dressyrdottern är inkörda och det går att stå på allas ryggar. Lucia tåg har de alla varit med om.
I stort sett så tror jag att det finns en welsh för alla barnryttare, det gälller bara att hitta den.Fördelen med en welsh är att den oftast har bättre gångarter än andra ponnier.

Se om ni inte kan låna en maxad B ponny till barnen att börja med.

Mina tjejer (12+14) har alltid ridit welsh, från start som 1 åringar. De har ibland fått rida unghästar och ibland äldre avelston. De leker en del som ungar gör, med sina ponnier och deras welshar har alltid varit med på noterna. Efter avslutad dressyr/hoppträning så brukar de mocka ridbanan sittandes på sina hästar med grep. De har format sina ponnier så som de vill ha dem. Känsliga vid ridning men ändå tåliga vid lek. De leker gymkhanalekar och efter att varit på globen för något år sedan så blev det naturligtvis även lite "fotboll" till häst i fullfart. Lyckliga barn på lyckliga ponnier.

Lycka till att hitta eran welsh!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 131
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 313
Senast: WSLPZF
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 674
Senast: Cambrie
·
Ridning Vi har ett underbart litet Welsh mountain sto till vår dotter. En drömponny på många sätt som lärt dottern jättemycket under det år som...
2
Svar
32
· Visningar
4 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp