Ponny som inte tycker om att hoppa (?)

Nu tränar vi genom att jag står på ena sidan hindret med fickorna fulla av godis och "kallar in" ponny som då skuttar glatt. Säkert förkastligt ur träningssynpunkt, men dottern är glad som får hoppa och ponny är glad som får godis :).

Inte ett dugg förkastligt! Titta vidare på positiv förstärkning och klickerträning. Det kan göra underverk! Om hästen får en positiv känsla av hoppningen så kan det ju bara hjälpa situationen. :)
 
Jag har själv tävlat ponny som liten och senare jobbat med travhästar, men visst är det ett tag sedan jag var aktiv ;) . Skritta och trava över bommar funkar bra, men hon är osäker och tycker det är obehagligt att slå i bommar. Tömköra över bommar har jag inte provat, men det kanske inte är en dum idé för att bygga självförtroende.
 
Jag har själv tävlat ponny som liten och senare jobbat med travhästar, men visst är det ett tag sedan jag var aktiv ;) . Skritta och trava över bommar funkar bra, men hon är osäker och tycker det är obehagligt att slå i bommar. Tömköra över bommar har jag inte provat, men det kanske inte är en dum idé för att bygga självförtroende.

När jag hade en liten 3-årig b-ponny som jag kände mig för stor för att rida på själv, så tömkörde jag den jättemycket.
Hade små kamikazee-piloter i början med men mest för att vänja vid ryttare på ryggen. Det mesta av det grundläggande gjordes på töm :)

20200227_063253.jpg

Jag tycker ditt knep med godis är ok, för din dotters skull. Men risken är att det Enbart är därför ponnyn hoppar.

Sedan är det väl inte fel att säga till en 7-åring att vi tränar bommar först tills det sitter 100% SEDAN tar vi hoppning.

Hoppning över nån pinne i skogen kanske fungerar bättre? För att få upp dotterns självkänsla och ponnyns bjudning? Många hästar tycker det är urtråkigt på en ridbana 🤷‍♀️

Lycka till!
 
När jag hade en liten 3-årig b-ponny som jag kände mig för stor för att rida på själv, så tömkörde jag den jättemycket.
Hade små kamikazee-piloter i början med men mest för att vänja vid ryttare på ryggen. Det mesta av det grundläggande gjordes på töm :)

Visa bifogad fil 46082
Jag tycker ditt knep med godis är ok, för din dotters skull. Men risken är att det Enbart är därför ponnyn hoppar.

Sedan är det väl inte fel att säga till en 7-åring att vi tränar bommar först tills det sitter 100% SEDAN tar vi hoppning.

Hoppning över nån pinne i skogen kanske fungerar bättre? För att få upp dotterns självkänsla och ponnyns bjudning? Många hästar tycker det är urtråkigt på en ridbana 🤷‍♀️

Lycka till!

Att hästen enbart hoppar för att få godis är inte så belöningsbaserad träning fungerar. Om man verkligen jobbar med positiv förstärkning då. Det finns mängder med forskning på hur både hästar och andra djur - människan inkluderad! - väljer att delta i träning fast exakt samma belöning finns fritt att tillgå om man hellre vill det. Det är helt enkelt belönande att delta.

Att träna med godis är inte ett knep, utan en legitim, modernt forskningsbaserad träningsmetod. I hästvärlden ligger vi långt efter men positiv förstärkning används i enormt mycket djurträning världen över. Och att hästen vill ha lön för sitt jobb är för övrigt rimligt tycker jag nog. Över tid, om man nu tränar belöningsbaserat, kan man sträcka ut prestationerna i duration, så att hästen till exempel hoppar en hel bana innan belöningen kommer. Det finns andra sätt än tryck och eftergift med andra ord. Effektiv och etisk träning!

I övrigt håller jag fullständigt med! Träna på bommar på marken tills det sitter samt träna ute där både ryttare och häst har kul låter väldigt vettigt. :)
 
Att hästen enbart hoppar för att få godis är inte så belöningsbaserad träning fungerar. Om man verkligen jobbar med positiv förstärkning då. Det finns mängder med forskning på hur både hästar och andra djur - människan inkluderad! - väljer att delta i träning fast exakt samma belöning finns fritt att tillgå om man hellre vill det. Det är helt enkelt belönande att delta.

Att träna med godis är inte ett knep, utan en legitim, modernt forskningsbaserad träningsmetod. I hästvärlden ligger vi långt efter men positiv förstärkning används i enormt mycket djurträning världen över. Och att hästen vill ha lön för sitt jobb är för övrigt rimligt tycker jag nog. Över tid, om man nu tränar belöningsbaserat, kan man sträcka ut prestationerna i duration, så att hästen till exempel hoppar en hel bana innan belöningen kommer. Det finns andra sätt än tryck och eftergift med andra ord. Effektiv och etisk träning!

I övrigt håller jag fullständigt med! Träna på bommar på marken tills det sitter samt träna ute där både ryttare och häst har kul låter väldigt vettigt. :)

Jag håller med i allt du säger MEN jag tror inte det är en lösning för TS och dottern i denna situation.
Jag fattade det som att om TS inte står framför hindret med godis så hoppar inte ponnyn, vare sig dottern sitter på eller inte.


Löshoppning, tömkörning med beröm (och godis) för att stärka ponnyns självförtroende, hålla dess utbildningsnivå i schack.

Gå tillbaka 2 steg när dottern rider och gör bomövningar. Finns så mycket kul bomövningar.
(Tex lägg 4 bommar till en kvadrat. Trava över och in i rutan. Gör halt. Vänd helt om och skritta ut. Gör det till en rolig lek. Skritta över en bom. Gör halt när bommen är under magen på hästen. Stå still 10 sekunder, fortsätt sedan skritta mm mm...)

Bommar och koner är guld för barn som lär sig rida och hitta styrningen på sina ponnys :love:

Om man som vuxen kan jobba ponnyn lite "svårare" 1-2 dagar i veckan än vad den lilla ryttaren är på för nivå så tror jag det är win win för alla :)

Såklart att godis är bra motivation men den dagen TS inte springer före hela banan med en hink havre för att få ponnyn att hoppa en p&j, då är vi tillbaka här på ruta ett ;)

20200227_110438.jpg
 
Jag vill lyfta att oerfarna ryttare, speciellt barn som inte ens är "klara" med balansen på egen hand, kan vara duktigt obekväma för hästen när den hoppar. Ett ryck i munnen och duns i ryggen varje gång gör att en känslig ponny rätt fort väljer att låta bli att hoppa.

Jag skulle löshoppa den en hel del för att bygga styrka och teknik och sedan börja med att låta dottern rida cavaletti i lätt sits med ordentligt mantag tills ponnyns mun och rygg är helt utom fara, därefter höja upp till små hinder.

Precis det jag tänkte svara. En sjuåring har sällan full koll och följsamhet.
Är ponnyn lite känslig förstår att den tackar för sig.

Sitsträning på lina skulle jag börja med samt löshoppning.
 
Jag har själv tävlat ponny som liten och senare jobbat med travhästar, men visst är det ett tag sedan jag var aktiv ;) . Skritta och trava över bommar funkar bra, men hon är osäker och tycker det är obehagligt att slå i bommar. Tömköra över bommar har jag inte provat, men det kanske inte är en dum idé för att bygga självförtroende.

Jag tycker att du har svaret på din fråga här. Jag har själv welsh mountain och nuvarande ponnys mamma var extremt känslig för allt. Hon vågade tex inte öppna munnen för bettet, då hon (gissar jag) nån gång fått metallen mot tänderna. Jag hade alltid novabett på henne, men det var ändå en väldigt jobbig stund vid tränsning.

Din ponny tycker inte om att slå i bommarna. När bommarna kommer upp högre upplever hon förmodligen att det är större risk att slå i bommarna. Jag tycker att hon är en klok ponny som inte hoppar. Hon behöver se bommarna som någonting roligt och inte farligt. Så mer bomövningar och skippa hoppningen helt tills hon är avslappnad är mitt tips.
 
Jag håller med i allt du säger MEN jag tror inte det är en lösning för TS och dottern i denna situation.
Jag fattade det som att om TS inte står framför hindret med godis så hoppar inte ponnyn, vare sig dottern sitter på eller inte.


Löshoppning, tömkörning med beröm (och godis) för att stärka ponnyns självförtroende, hålla dess utbildningsnivå i schack.

Gå tillbaka 2 steg när dottern rider och gör bomövningar. Finns så mycket kul bomövningar.
(Tex lägg 4 bommar till en kvadrat. Trava över och in i rutan. Gör halt. Vänd helt om och skritta ut. Gör det till en rolig lek. Skritta över en bom. Gör halt när bommen är under magen på hästen. Stå still 10 sekunder, fortsätt sedan skritta mm mm...)

Bommar och koner är guld för barn som lär sig rida och hitta styrningen på sina ponnys :love:

Om man som vuxen kan jobba ponnyn lite "svårare" 1-2 dagar i veckan än vad den lilla ryttaren är på för nivå så tror jag det är win win för alla :)

Såklart att godis är bra motivation men den dagen TS inte springer före hela banan med en hink havre för att få ponnyn att hoppa en p&j, då är vi tillbaka här på ruta ett ;)

Visa bifogad fil 46087

Som i all träning får man ta det stegvis naturligtvis. Så klart ska det inte springas framför med en hink havre i en P&J... men att lära ponnyn hoppa är ju på ett helt annat plan. Allt måste ju få ta sin tid. Och det är inga problem att kombinera positiv förstärkning med alla dina förslag, som för övrigt är utmärkta.

Jag vill bara få fram att positiv förstärkning inte är detsamma som trickträning (vilket i och för sig är superkul och jag rekommenderar det till alla!) eller mutor. Det är inte heller begränsande i vad man kan göra på minsta sätt. Det är en inlärningsmetod som är effektiv, och vill man tävla kan man absolut göra det med positiv förstärkning likaväl som med negativ förstärkning. Men det är inte en quick fix, det tar tid precis som all annan träning. Det är bara ett annat system än tryck och eftergift och har i mitt tycke mycket färre begränsningar. Men det är nytt i hästvärlden och jag är medveten om att det är kontroversiellt! :)
 
Tusen tack för all er feedback och kloka åsikter. Igår travades det markbommar med gott resultat :) Men efter att ha tagit del av kloka tankar här ser jag att det inte handlar om bus, utan ponnyn är osäker och tycker att det är obehagligt så fort hon bara nuddar en bom. Hon kanske inte har det som krävs att bli en hoppkanon, och vi har inte kunskapen att utbilda henne till en, men njuter ett tag till av vår fina ponny och är glada att det finns en liten kusin som kan ta över henne när dottern vill hoppa "på riktigt".
 
Vi har ett underbart litet Welsh mountain sto till vår dotter. En drömponny på många sätt som lärt dottern jättemycket under det år som vi snart har haft henne. Hon är en fantastisk barnponny, underbar i hantering, trygg i skogen och snäll på banan. Problemet är dock att dottern, hon är sju år och har ridit på ridskola innan hon fick egen ponny, nu när hon blivit duktigare och säker i alla gångarter, vill hoppa och tävla pay and jump. Ponnyn har gått lite P&J innan hon kom till oss, men då med större ryttare. Med min dotter springer hon helst vid sidan av de små hindren, eller stannar. Jag vet inte om det är bara är bus, för hon verkar även försiktig om sina fötter och lite rädd för bommarna.

Frågan är nu hur vi går vidare. Dottern har fått rida lektion på andra ponnys för att bygga självförtroende och det har gått bra. Är det en idé att skicka iväg ponnyn på vidareutbildning, hitta en mer erfaren ryttare som kan rida henne åt oss eller får man helt enkelt inse att hon inte uppskattar att hoppa och ta ett beslut efter det?
Hur gammal är ponnyn?
Om ponnyn är ung, ta hjälp framför allt av en tränare eller låt din dotter vara med på lektion med sin ponny för en riktigt bra instruktör som verkligen kan hjälpa.
För att få ponnyn positiv på bommar och hindar, lär dottern att hon ska "prata" med ponnyn. "säga duktig "ponnyns namn" och klappa, när den klarar små saker. För varje sak de klarar tillsammans så blir de starkare.
Till 90 % att hästen/ ponnyn gör något fel, är det ryttarens fel.
Hon kanske inte är tillräckligt bestämd för att få över ponnyn över hindrena.
Ge ekipaget tid att samarbeta tillsammans, med tiden hittar de glädjen och styrkan tillsammans.
Lycka till!! :bow::bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 489
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp