Hur ärftligt är skolios?

hundvalpen

Trådstartare
Hej hej!
Jag är en otroligt barnkär person som vill ha egna barn i framtiden. Men jag har skolios. Jag vet själv hur det påverkar en dagligen, men de jag undrar är hur stor sannolikhet det är att mina barn ärver det efter mig? Om det är någon som vet. Jag personligen vet inte vem jag ärvde det av, eller om det va någon annan faktor som bidrog till det. Men om någon är kunnig inom huruvida ärftligt skolios är, får du gärna svara här och förhoppningsvis lugna mina nerver :)
 
Vet inte ärftlighet riktigt men det tas ju upp som en extra grej att kolla 😊 min sambo har skolios så båda barnen kollas upp för det vid varje kontroll, och har gjorts sen födseln.
 
Hej hej!
Jag är en otroligt barnkär person som vill ha egna barn i framtiden. Men jag har skolios. Jag vet själv hur det påverkar en dagligen, men de jag undrar är hur stor sannolikhet det är att mina barn ärver det efter mig? Om det är någon som vet. Jag personligen vet inte vem jag ärvde det av, eller om det va någon annan faktor som bidrog till det. Men om någon är kunnig inom huruvida ärftligt skolios är, får du gärna svara här och förhoppningsvis lugna mina nerver :)

Jag hade lyft det med min läkare :) lycka till!
 
Min mor har skolios, så under tonåren hade de extra mycket koll på mig. Gick på kontroll varje år, men jag är rak som en planka. Däremot min äldre syster har en mild variant av det, om det var otur eller på grund av arv vet jag inte.

Huruvida det är ärftligt eller ej utifrån min story vågar jag inte svara på, är nog bättre att ta upp med läkare.
 
Så vitt jag vet är det ärftligt. Jag och min syster har det. Mamma har men inte så allvarligt. Det hade däremot en av hennes systrar, som liksom jag haft stora problem.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Piaff
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 008
Senast: mars
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 907
Senast: Elendil
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp