Bukefalos 28 år!

Hur anmäler jag detta på enklaste sätt?

Det är bedrövligt.
Ja, jag hoppas det inte hände någon olycka. Jag har ringt en gång tidigare med skillnaden att då snöade det dessutom kraftigt och var hög trafikbelastning, då gick det blixtsnabbt att de gick ut i radion och varnade + skickade bil. Nu går väl polisen på knäna och kan inte ens åka på larm.
 
Det har blivit bedrövligt. När jag jobbade i larmcentralen hade vi en svarstid på max 10 s på 112 larm. Numera är den tiden 5 min + (har några stackars fd kollegor som jobbar kvar fast alla söker andra jobb). Och när man kom fram till oss kom man lokalt, dvs den som svarade visste oftast hur det såg ut på platsen eller i alla fall i närheten. Numera hamnar man centralt där de som svarar ibland inte ens vet vilken stad det pratas om. Och råkar det det hänt något på landsbygden kan man ge upp direkt, ingen har lokalkännedom mer.

Och ja, kommer man fram är det inte troligt det finns en bil att skicka. Så var det redan på min tid och det är numera ännu färre poliser i yttre tjänst!
 
Ja, jag hoppas det inte hände någon olycka. Jag har ringt en gång tidigare med skillnaden att då snöade det dessutom kraftigt och var hög trafikbelastning, då gick det blixtsnabbt att de gick ut i radion och varnade + skickade bil. Nu går väl polisen på knäna och kan inte ens åka på larm.

Jag tror att det kan finnas lokala/regionala skillnader.
De gånger jag ringt 11414 har det tagit mig ungefär en minut att få svar.
 
Det har blivit bedrövligt. När jag jobbade i larmcentralen hade vi en svarstid på max 10 s på 112 larm. Numera är den tiden 5 min + (har några stackars fd kollegor som jobbar kvar fast alla söker andra jobb). Och när man kom fram till oss kom man lokalt, dvs den som svarade visste oftast hur det såg ut på platsen eller i alla fall i närheten. Numera hamnar man centralt där de som svarar ibland inte ens vet vilken stad det pratas om. Och råkar det det hänt något på landsbygden kan man ge upp direkt, ingen har lokalkännedom mer.

Och ja, kommer man fram är det inte troligt det finns en bil att skicka. Så var det redan på min tid och det är numera ännu färre poliser i yttre tjänst!
Men 112 svarade ju. Däremot prioriterades väl någon som gick på väg som inte så viktigt? Det är väl förståeligt. Även om det kan vara farligt.
 
Jag misstänker att det är regionala skillnader (jag har ringt inom Dalarna). Jag har alltid kommit fram snabbt (kanske väntat max 10 min men oftast kortare) när jag har ringt och det har varit på varierade tider och dagar.
 
Om det är kommunal väg/mark kan du anmäla till kommunen istället. De har hand ansvar för övergivna fordon och ska kontrollera om den är efterlyst och i så fall ha dialog med polisen.
 
11414 har inte varit något problem för mig tog 1 min sen jävla vad jag pratade med hes röst(hade knappt någon röst)tyckte synd om den som satt på andra sidan av luren som hjälpte mig att anmäla en person
 
En gång skulle jag anmäla ett pågående inbrott i en bil, ringde till 112 men hon hänvisade mig bara till 11414. Så jag ringde dit istället och satt i telefonkö i 40 min innan jag fick prata med någon. :meh:
 
Har ringt 112 och hamnat i telefonkö 11414 och pratat m operatör som inte kunnat lokalisera ens de större vägarna trots vägnr men ibland har det ju funkat också. Så lite av ett lotteri
 
Inte ens när man ringer 112 och blir kopplad till polisen kommer man fram. Jag ringde en kväll då det var en person som gick i mörkret på E4:an men gav till sist upp. Testade ringa radion istället och han skulle försöka nå polisen då han hade andra nummer.
Inte ens direktnummer till lkc är en garanti för att komma fram alla gånger tyvärr :crazy::(
 
När det fortfarande fungerade som bäst för mer än 10 år sen innan dom gamla rävarna hade slutat eller gått i pension kunde det hända att dom ringde nån i vänkretsen som KANSKE hade koppling till det som var aktuellt eller kände personen i fråga. Hit ringde polisen några gånger för att fråga om sommargästerna var ute vid stugan eftersom nån sett en obekant bil där och jag bodde närmast och sånt kan ju förhindra en onödig utryckning. Lokalkännedomen hos blåljusfolket ska vi inte tala om, dom kunde varenda kostig och kunde inte dom så visste dom vem dom skulle ringa som garanterat hittade i skogarna.

Man kan inte driva verksamheten centralt från några få ställen som nu sker och man ska inte begära att dom stackarna som sitter på Sosab ska kunna varenda smygväg när GPS-en visar vägen rätt ner i sjön bara för att kortaste vägen går på sjöbotten och fortsätter på andra sidan. (Ja det har hänt i verkligheten.)
 
Man kan inte driva verksamheten centralt från några få ställen som nu sker och man ska inte begära att dom stackarna som sitter på Sosab ska kunna varenda smygväg när GPS-en visar vägen rätt ner i sjön bara för att kortaste vägen går på sjöbotten och fortsätter på andra sidan. (Ja det har hänt i verkligheten.)

Det där kan väl ändå aldrig ha hänt irl????!!! :eek: :eek: :eek: :nailbiting: :nailbiting:
 
Det där kan väl ändå aldrig ha hänt irl????!!! :eek: :eek: :eek: :nailbiting: :nailbiting:
Jag har inte för vana att ljuga och den som berättade det är en av mina bästa kompisar som råkade ut för det då han jobbar inom blåljusenheten, hade dom fortsatt så hade dom hamnat i sjön men nu vände dom på badstranden och fick ta en omväg. Tyvärr är inte ambulanserna amfibiegående i det här landet. :laugh:
 
Om det är kommunal väg/mark kan du anmäla till kommunen istället. De har hand ansvar för övergivna fordon och ska kontrollera om den är efterlyst och i så fall ha dialog med polisen.

Precis, här i kommunen anmäls sådant till Gatukontoret. Såvida det inte är pågående brott såklart!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp