Hur använder man kläder?

Är dagligt klädbyte norm?

  • Byter ofta mer än en gång om dagen

    Röster: 12 6,7%
  • Byter ofta inför varje ny dag

    Röster: 52 29,2%
  • Byter ofta några gånger varje vecka

    Röster: 74 41,6%
  • Byter ungefär en gång i veckan

    Röster: 8 4,5%
  • Mer sällan

    Röster: 0 0,0%
  • Behåller kläderna tills behovet uppstår att byta av hygienskäl

    Röster: 32 18,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    178
Jag har tre kategorier kläder.
  1. Jobbkläder: Arbetskläder tillhandahållet av AG, tvättas en gång i veckan eller oftare vid behov.
  2. Hemmakläder: Används i stallet, i trädgården, på hundpromenader osv, byts och tvättas när de kan stå själv typ.
  3. Civilkläder: Används när jag ska ut bland folk och behöver se lite mer städad ut, tvättas om de blir smutsiga eller känns ofräscha.
Underkläder och t-shirt/tröjan närmast kroppen byts varje dag. Det kan hända att jag går i samma t-shirt två dagar i rad om jag inte blivit märkbart svettig och ändå bara går hemma och dräller.
Kan också lägga till som ett litet sidospår att jag skiljer på "smutsigt" och "ofräscht". Min tolerans för smuts är betydligt högre än min tolerans för ofräschhet. Smuts är tex lera på knäna när man påtat i rabatten eller leriga tassavtryck från hunden, ofräschhet är en svettig tröja som visuellt må se ren ut men där man känner på lukten i tyget att den blivit svettad i.
 
Jag förstår! Det är precis den sortens irrationella känslor jag mycket väl skulle kunna ha, och också har när det gäller mycket annat när det kommer till (känslor av) renlighet, men just denna har jag tydligen lyckats undvika. Intressant!
Tillägger att det är inte helt irrationellt att tänka att ofräscha kläder ska sunka ner rena kläder. Det händer absolut ifall man t.ex. lägger smutstvätt och ren tvätt i samma ikeakasse så kommer allt lukta sunkigt sen.
Frågan är väl mest var gränsen går. Kanske kläder som är fräscha nog att bäras är fräscha nog att ha garderoben?
 
För mig känns det som att de använda kläderna smutsar de oanvända. Så klart en irrationell känsla, men jag vill också använda "klart" de kläder jag börjat använda och inte dra ner ännu mer. Undantag koftor som jag inte tvättar utan vädrar ordentligt.
Ja nej jag tänker likadant, rena kläder på ett ställe och använda på ett annat (med kanske några undantag, tex ylletröjor och kjolar).
 
Kollegorna är jag rädd skulle notera samma kläder flera dagar i rad.
Vad gör de då när det noterar detta? Retas? Slutar ta dig på allvar? Börjar undvika dig i lunchrummet?
Jag minns kraven om att ständigt ha ny kläder från högstadiet och tycker det är så skönt att slippa hålla på så längre. Så jag har samma byxor varje dag och hittar jag en bra tröja/t-shirt så köper jag flera stycken så jag slipper ha massa olika outfits även om jag måste tvätta vissa plagg ibland.

Så om jag skulle skaffa mig ett kontorsjobb, vilka negativa konsekvenser tror du att jag kommer tvingas utstå på grund av att jag inte vill byta outfit?
 
Vad gör de då när det noterar detta? Retas? Slutar ta dig på allvar? Börjar undvika dig i lunchrummet?
Jag minns kraven om att ständigt ha ny kläder från högstadiet och tycker det är så skönt att slippa hålla på så längre. Så jag har samma byxor varje dag och hittar jag en bra tröja/t-shirt så köper jag flera stycken så jag slipper ha massa olika outfits även om jag måste tvätta vissa plagg ibland.

Så om jag skulle skaffa mig ett kontorsjobb, vilka negativa konsekvenser tror du att jag kommer tvingas utstå på grund av att jag inte vill byta outfit?
Inte mig, jag har aldrig experimenterat med samma kläder två dagar i rad. Men ngn kille fick kommentarer om "bortamatch"? Det är ju mycket möjligt att en dam i min ålder :D inte skulle få just den kommentaren då.

Samma jeans varje dag en vecka skulle ingen märka (tror jag), bara om man har alla kläder exakt samma.

Mina kollegor gillar kläder (nära hobby tror jag för vissa) och verkar märka vad man har, men de kanske sticker ut. Om jag på mitt jobb hade ett antal likadana toppar jag bytte ut och hade vecka ut och vecka in skulle jag på mitt jobb kläckt ur mig ngt i stil med wow jag bara älskar svarta toppar har massor likadana! Men någon annan på något annat jobb skulle säkert inte gjort det (och själv skulle jag inte märkt ngt om ngn annan hade samma)
 
Jag ser att en del nämner en klädstol och liknande. Är jag ensam om att inte ha några problem med att lägga/hänga in använda, men inte smutsiga, kläder i garderoben igen? Jag är ändå ganska känslig och noga med att saker ska kännas fräscha (överdrivet mycket så enligt min make 🙄 ), men just det har jag aldrig reflekterat över att det skulle vara dåligt på något vis.
Jag lägger också in använda kläder i garderoben. Ser inte problemet.

Har visserligen ibland klädhögar hemma, men det är för att jag är stökig. Mina mjukiskläder brukar inte åka in i garderoben mellan användningarna (hänger antingen på en krok på sovrumsdörren eller ligger i en hög i badrummet), men där använder jag samma plagg varje dag tills de behöver tvättas.
 
Tillägger att det är inte helt irrationellt att tänka att ofräscha kläder ska sunka ner rena kläder. Det händer absolut ifall man t.ex. lägger smutstvätt och ren tvätt i samma ikeakasse så kommer allt lukta sunkigt sen.
Frågan är väl mest var gränsen går. Kanske kläder som är fräscha nog att bäras är fräscha nog att ha garderoben?
Ja, jag resonerar nog som i den sista meningen. Kläder som luktar ofräscht ÄR liksom ofräscha för mig, och då åker de i tvätten istället för att läggas in i garderoben. Så jag är helt med på att ofräscha kläder kan "sunka ner" fräscha kläder, men eftersom jag aldrig lägger in ofräscha kläder i garderoben uppstår liksom inte det problemet.

Men det är klart, man kan ju ha olika gränser för vad som är fräscht och ofräscht. Personligen går jag nästan enbart på utseende och lukt, och får jobba aktivt med mig själv för att inte analysera situationen djupare eftersom jag har lite tendenser till (väldigt milda) tvångstankar när det kommer till renlighet.
 
Jag ser att en del nämner en klädstol och liknande. Är jag ensam om att inte ha några problem med att lägga/hänga in använda, men inte smutsiga, kläder i garderoben igen? Jag är ändå ganska känslig och noga med att saker ska kännas fräscha (överdrivet mycket så enligt min make 🙄 ), men just det har jag aldrig reflekterat över att det skulle vara dåligt på något vis.

Kjolar, vissa klanningar, och byxor hanger jag in i garderoben igen ... ibland efter en latt spray med febreeze. trojor och det mesta for overkroppen hamnar pa en stol vid sangen, och stolen gas igenom innan det tvattas (oftast Maken som tvattar och da han inte ar helt tillforlitlig sa sorteras bara farger, vissa material och plagg tvattar jag sjalv!) da det tydligen ar for langt till "hampern" for smutstvatt som star i garderoben. :cautious:

För mig känns det som att de använda kläderna smutsar de oanvända. Så klart en irrationell känsla, men jag vill också använda "klart" de kläder jag börjat använda och inte dra ner ännu mer. Undantag koftor som jag inte tvättar utan vädrar ordentligt.

Min mamma var super pedant och skulle absolut ha svimmat av obehag om jag nagonsin sa att nagot anvant gick tillbaka till garderoben ... Jag ar absolut inte laggd at det hallet, men just anvanda klader i garderoben har jag lite svart for. Jag har forovrigt insett att min Mamma "smittat av sig" i mer sammanhang an jag ar riktigt villig att medge.:o
 
Normalt att ha samma kläder flera dagar I rad. Jag vet inte men jag har faktiskt alltid haft det som tur var.

Tur vi alla har likadana kläder på jobbet så ingen ser hur sällan man byter.....
Ja det är ju normalt att ha samma många dagar. Det har jag hemma. Jag sa inte att jag tyckte att det var normalt att byta, bara att jag gjorde det ändå.
 
För mig känns det som att de använda kläderna smutsar de oanvända. Så klart en irrationell känsla, men jag vill också använda "klart" de kläder jag börjat använda och inte dra ner ännu mer. Undantag koftor som jag inte tvättar utan vädrar ordentligt.

och @Mineur Det är samma för mig! För mig är det som fastnat att jag läst att man inte ska lägga in kläder som inte är helt rena i garderoben. T ex här:

https://www.expressen.se/leva-och-b...djur/expertens-tips-for-att-slippa-mal-hemma/

https://skadedjursbutiken.se/mal/

Jag avskyr också känslan av att ta fram en tröja från garderoben och känna att den luktar lite lite kropp.
 
Jag ser att en del nämner en klädstol och liknande. Är jag ensam om att inte ha några problem med att lägga/hänga in använda, men inte smutsiga, kläder i garderoben igen? Jag är ändå ganska känslig och noga med att saker ska kännas fräscha (överdrivet mycket så enligt min make 🙄 ), men just det har jag aldrig reflekterat över att det skulle vara dåligt på något vis.

Jobbkläder som är fräscha efter en dags användning och som fått hänga på vädring, de hänger jag tillbaka in i garderoben. Det gäller främst kläder med av ull eller ullinblandning.

/Lizzie
 
Jag ser att en del nämner en klädstol och liknande. Är jag ensam om att inte ha några problem med att lägga/hänga in använda, men inte smutsiga, kläder i garderoben igen? Jag är ändå ganska känslig och noga med att saker ska kännas fräscha (överdrivet mycket så enligt min make 🙄 ), men just det har jag aldrig reflekterat över att det skulle vara dåligt på något vis.
Om det är hemmakläder finns det oftast katthår på mina som jag helst inte vill ha in i garderoben.
Om jag varit på jobbet har jag ofta suttit på tunnelbanan och annat och då vill jag helst inte ha in de i garderoben med nytvättat heller.
 
Jag byter strumpor, trosor och tröjan närmast kroppen dagligen (den här tråden inspirerar mig dock att börja använda någon form av undertröja för att slita mindre på blusar och t-tröjor). Övriga plagg tvättas vid behov (ie inte särskilt ofta) och jag kan se likadan ut i ett par-tre dagar innan jag skiftar.
 
Jag har som de flesta andra verkar ha, några olika uppsättningar kläder "i omlopp". Mitt problem är dock var de här "mitt-emellan"-kläderna ska hamna... vart har ni dem? En stol hade inte räckt för mig. Krokar har jag, men jag vill ha en hög :P. Har köpt IKEA-kasse för ändamålet, men den försvann på vägen tyvärr XD men det kanske funkar med en sån.
 
Jag har som de flesta andra verkar ha, några olika uppsättningar kläder "i omlopp". Mitt problem är dock var de här "mitt-emellan"-kläderna ska hamna... vart har ni dem? En stol hade inte räckt för mig. Krokar har jag, men jag vill ha en hög :P. Har köpt IKEA-kasse för ändamålet, men den försvann på vägen tyvärr XD men det kanske funkar med en sån.
Jag har en halvmjuk korg från Rusta!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp