Hur använder man kläder?

Är dagligt klädbyte norm?

  • Byter ofta mer än en gång om dagen

    Röster: 12 6,7%
  • Byter ofta inför varje ny dag

    Röster: 52 29,2%
  • Byter ofta några gånger varje vecka

    Röster: 74 41,6%
  • Byter ungefär en gång i veckan

    Röster: 8 4,5%
  • Mer sällan

    Röster: 0 0,0%
  • Behåller kläderna tills behovet uppstår att byta av hygienskäl

    Röster: 32 18,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    178
Jag har som de flesta andra verkar ha, några olika uppsättningar kläder "i omlopp". Mitt problem är dock var de här "mitt-emellan"-kläderna ska hamna... vart har ni dem? En stol hade inte räckt för mig. Krokar har jag, men jag vill ha en hög :P. Har köpt IKEA-kasse för ändamålet, men den försvann på vägen tyvärr XD men det kanske funkar med en sån.
på sängen. :o :bag:
 
Jag har som de flesta andra verkar ha, några olika uppsättningar kläder "i omlopp". Mitt problem är dock var de här "mitt-emellan"-kläderna ska hamna... vart har ni dem? En stol hade inte räckt för mig. Krokar har jag, men jag vill ha en hög :P. Har köpt IKEA-kasse för ändamålet, men den försvann på vägen tyvärr XD men det kanske funkar med en sån.
Jag har köpt ett 'vädringsställ' som jag har I sovrummet. Där hänger jag kläder som använts en kort stund/en halv dag. Använda kläder kan jag inte med att hänga/lägga in i skåp eller garderob.
 
Jag ser att en del nämner en klädstol och liknande. Är jag ensam om att inte ha några problem med att lägga/hänga in använda, men inte smutsiga, kläder i garderoben igen? Jag är ändå ganska känslig och noga med att saker ska kännas fräscha (överdrivet mycket så enligt min make 🙄 ), men just det har jag aldrig reflekterat över att det skulle vara dåligt på något vis.

För mig känns det inte ofräscht utan det blir bara rörigt i mitt huvud. Jag gillar dessutom allmänt överblicken i att hänga saker och har plats med krokar och en klädställning så hästkläder hänger i hallen på toadörren så slipper man få in småskräp längre, hemma och underkläder som bh, underställströja och mina civila strumpor som jag använder flera gånger är på toan lätt att ta ombytet man ska ha efter dusch och på klädställningen de civila kläderna.

Hade jag haft bättre plats i garderoben än med krokar o så så hade jag mycket väl kunnat ha en hylla för används kläder men då lagt alla där, inte blandat med ren tvätt. Men det är ju pga jag i 99% av gångerna hellre vill ta tex en använd tröja än just en specifik och kanske ny tröja för jag inte vill ha flera likvärdiga plagg igång samtidigt.

Men jag är alltså en person vars "outfit" består av typ 10 likadana tröjor i olika färger vilka passar ihop med typ 3 olika modeller av tjocktröjor (beroende av väder) samma leggings året om minus stekhetta och enbart en jacka per väder 😅 Dvs allt är mjukt, bekvämt, ser typ likadant ut och känns likadant att ha på sig. Inget behov av matchning eller förnyelse utan tvärtom älskar jag "rutinkläder".
 
Jag har en halvmjuk korg från Rusta!

Tack, ska kika på det! Det skulle ju kunna vara en bra lösning :)


Haha, jo de hamnar på sängen för mig också, men jag hade liksom velat ha en plats som verkligen är deras liksom.

Jag har köpt ett 'vädringsställ' som jag har I sovrummet. Där hänger jag kläder som använts en kort stund/en halv dag. Använda kläder kan jag inte med att hänga/lägga in i skåp eller garderob.

Hmm, ser det ut som ett torkställ ungefär? Det hade jag inte fått plats med här riktigt tyvärr och vill som sagt mer ha en klädhög. Krokar att hänga upp på har jag, men kläderna hamnar inte alltid där :P Jag har en byrå också som kläderna hamnar uppepå, men den byrån möts man liksom av i hallen, så vill inte att det första man möts av är en klädhög heller...

För mig känns det inte ofräscht utan det blir bara rörigt i mitt huvud.

Här håller jag med. Jag vill heller inte hänga in använda kläder i garderoben, även om de är fräscha. Jag vill ha nytvättat på ett ställe, använt på ett och smutstvätt på ett ställe.

Som det är nu blir det ihopblandat hela tiden vilket gör att jag ofta tvättar kläder som inte behöver tvättas egentligen, vilket ju inte är bra varken för miljön eller kläderna. -_-
 
Jag går nästan aldrig till jobbet i samma kläder två dagar i rad, men det sitter väl mest i huvudet. Kul att variera lite liksom. Jobbar jag hemma sjavar jag dock gärna runt i samma tights och tröja/klänning i flera dagar.

Kläder närmast kroppen tvättas efter en användning - undantaget om jag bara haft ett linne eller en t-shirt en halvdag på jobbet, då kan jag absolut ha den en vända till så länge den är ren och luktar fräscht. Likaså strumpbyxor, om jag bara haft dem en halvdag i lätta inneskor på kontoret och de inte luktar fotsvett så har jag dem åtminstone en gång till. Bh tvättar jag oftast inte efter bara en användning heller och inte heller sockar som jag bara gått i hemma.

Andra kläder tvättar jag så sällan som möjligt om de inte blivit smutsiga eller fått någon otrevlig doft (svett, matos osv.). Nu har jag en ettåring hemma som är klåfingrig som bara den och äter med hela kroppen så allt som oftast ÄR kläderna kladdiga om jag inte tänkt på att byta om snabbt när jag kommer hem. Så länge det inte är fina ylleplagg är det lugnt :D
 
Tack, ska kika på det! Det skulle ju kunna vara en bra lösning :)



Haha, jo de hamnar på sängen för mig också, men jag hade liksom velat ha en plats som verkligen är deras liksom.



Hmm, ser det ut som ett torkställ ungefär? Det hade jag inte fått plats med här riktigt tyvärr och vill som sagt mer ha en klädhög. Krokar att hänga upp på har jag, men kläderna hamnar inte alltid där :P Jag har en byrå också som kläderna hamnar uppepå, men den byrån möts man liksom av i hallen, så vill inte att det första man möts av är en klädhög heller...



Här håller jag med. Jag vill heller inte hänga in använda kläder i garderoben, även om de är fräscha. Jag vill ha nytvättat på ett ställe, använt på ett och smutstvätt på ett ställe.

Som det är nu blir det ihopblandat hela tiden vilket gör att jag ofta tvättar kläder som inte behöver tvättas egentligen, vilket ju inte är bra varken för miljön eller kläderna. -_-

Tack, ska kika på det! Det skulle ju kunna vara en bra lösning :)



Haha, jo de hamnar på sängen för mig också, men jag hade liksom velat ha en plats som verkligen är deras liksom.



Hmm, ser det ut som ett torkställ ungefär? Det hade jag inte fått plats med här riktigt tyvärr och vill som sagt mer ha en klädhög. Krokar att hänga upp på har jag, men kläderna hamnar inte alltid där :P Jag har en byrå också som kläderna hamnar uppepå, men den byrån möts man liksom av i hallen, så vill inte att det första man möts av är en klädhög heller...



Här håller jag med. Jag vill heller inte hänga in använda kläder i garderoben, även om de är fräscha. Jag vill ha nytvättat på ett ställe, använt på ett och smutstvätt på ett ställe.

Som det är nu blir det ihopblandat hela tiden vilket gör att jag ofta tvättar kläder som inte behöver tvättas egentligen, vilket ju inte är bra varken för miljön eller kläderna. -_-
Vädringsställ finns i olika storlekar och modeller. Här är en av de enkla och billiga:

1674474512958.png
 
Jag byter trosor/strumpor varje dag. Thirt/linne kan hänga med några dagar till beroende på statusen på dom, om dom luktar okej eller vad jag gjort under dagen tex.

Samma byxor kan jag ha flera dagar i vecka. Antingen tills de blir smutsiga/ofräscha eller jag vill ha variation.
Yttre tröja eller så brukar jag ha max 2dagar i rad. Sen vill jag byta till något annat oavsett skick. Inte för att den är ofräsch, men jag "kan" inte ha den mer då jag fått för mig att andra skulle ha något emot det och tänka negativt om det. Sitter kvar sen skolgång att man kan ju inte ha samma kläder flera dagar i veckan. Usch vad äckligt...
Även fast jag skulle byta byxor/tröjor varje dag hamnar dom inte direkt i tvätten. Utan återanvänds sålänge de känns fräscha.

Det finns dock ett underlag. Om min klädhög blir "för stor." Då brukar jag tvätta bort den så jag får in allt i garderoben igen. Då kan det följa med vissa plagg som skulle kunna användas fler gånger till utan problem...😅

Hade jag haft mer plats och hade en tom låda/garderob så hade jag lätt kunnat lägga dessa halvanvända däri. Vill dock inte lägga tillbaka det i garderoben med det oanvända igen...

När jag har riktiga arbetskläder på ett visst jobb så är det inte lika noga. Sålänge jag inte blivit jättesvettig utan "bara" smutsig så får kläderna hänga med längre. Tshirt kan bytas mellan gångerna och tvättas men arbetströja/byxor får hänga med längre. Försöker borsta bort det värsta dammet bara. Går inte det tillslut eller att jag har lite jobbuppehåll från den arbetsplatsen så får det bli tvätten så jag kan börja om cykeln.
 
Vädringsställ finns i olika storlekar och modeller. Här är en av de enkla och billiga:

Visa bifogad fil 111085

Åh, jaha en sån! Då förstår jag. :)
En sån hade jag inte fått plats med här och jag vill ändå ha en hög... hmm

Min korg från rusta är för mjuk om man som jag bara kastar kläderna på den, då säckar den ihop. Men den är säkert bra för nån som lägger i kläderna korrekt
Aha, okej! Haha, då passar den kanske inte mig. Det ska vara bekvämt :P

Jag funderar på om jag helt enkelt får ta och skaffa en större byrå med en låda till och ha mitt-emellan-kläderna i en låda? :) Borra hål i den kanske så de kan andas lite :P Eller göra en fejkbyrå, en som ser ut som en byrå med med bara ett hål och så med gångjärnslock uppåt. Hade kunnat vara lite kul.
 
Åh, jaha en sån! Då förstår jag. :)
En sån hade jag inte fått plats med här och jag vill ändå ha en hög... hmm


Aha, okej! Haha, då passar den kanske inte mig. Det ska vara bekvämt :P

Jag funderar på om jag helt enkelt får ta och skaffa en större byrå med en låda till och ha mitt-emellan-kläderna i en låda? :) Borra hål i den kanske så de kan andas lite :P Eller göra en fejkbyrå, en som ser ut som en byrå med med bara ett hål och så med gångjärnslock uppåt. Hade kunnat vara lite kul.
Eller bara slänga kläderna i en hög på byrån hehe :D
Så kan du ha rent grejs i den.

Eller varför inte rädda en gammal kista från myrorna och lägga alla tyger och garner eller ritblock eller whatnot i, bra o bred yta ovanpå för klädhög.

(om någon mot all förmodan skulle gå husesyn kan man ju bara ta hela högen och dumpa rätt och slätt i tvättkorgen, klart :p)

(jag har järnsäng med hög kant med knopp i fotänden... tar mycket kläder)
 
Åh, jaha en sån! Då förstår jag. :)
En sån hade jag inte fått plats med här och jag vill ändå ha en hög... hmm


Aha, okej! Haha, då passar den kanske inte mig. Det ska vara bekvämt :P

Jag funderar på om jag helt enkelt får ta och skaffa en större byrå med en låda till och ha mitt-emellan-kläderna i en låda? :) Borra hål i den kanske så de kan andas lite :P Eller göra en fejkbyrå, en som ser ut som en byrå med med bara ett hål och så med gångjärnslock uppåt. Hade kunnat vara lite kul.
Det finns ju styvare modeller!
 
Jag är mästare på att skita ner mig så ska jag visa mig bland folk och se hyggligt fräsch ut behöver jag ofta byta kläder till sådana dagar. Jag har lite gett upp att hålla på med olika plagg hemma och i stallet (kanske delvis pga hur lätt jag ändå skitar ner mig) så jag brukar inte hålla på att byta mellan hemma och stall. Har inget behov av ridkläder då jag håller på med körning så om jag kliver i vagnen i shorts, klänning, jeans eller mjukisar är saksamma. Mycket praktiskt! 😁
 
Den här tråden har fått mig att undra över om de som byter kläder mer sällan tar på sig använda kläder efter dusch?

Själv duschar jag varannan dag för min hud blir inte glad annars, och sätter aldrig på mig använda kläder efter att jag duschat. Det känns som att jag smutsar ner mig igen.
 
Den här tråden har fått mig att undra över om de som byter kläder mer sällan tar på sig använda kläder efter dusch?

Själv duschar jag varannan dag för min hud blir inte glad annars, och sätter aldrig på mig använda kläder efter att jag duschat. Det känns som att jag smutsar ner mig igen.

Ja, använda kläder som är använda men rena är helt okej, men innerst mot de flesta delar av huden tar jag på mig underkläder som är rena från tvätt.
 
Den här tråden har fått mig att undra över om de som byter kläder mer sällan tar på sig använda kläder efter dusch?

Själv duschar jag varannan dag för min hud blir inte glad annars, och sätter aldrig på mig använda kläder efter att jag duschat. Det känns som att jag smutsar ner mig igen.
Jag duschar på kvällen och då har jag morgonrock tills jag lägger mig. Sedan på morgonen kan jag ta använda kläder.
 
Jag ser att en del nämner en klädstol och liknande. Är jag ensam om att inte ha några problem med att lägga/hänga in använda, men inte smutsiga, kläder i garderoben igen? Jag är ändå ganska känslig och noga med att saker ska kännas fräscha (överdrivet mycket så enligt min make 🙄 ), men just det har jag aldrig reflekterat över att det skulle vara dåligt på något vis.
Tycker det ser stökigt ut att hänga kläder framme så hänger in kostymer/kostymbyxor och tjocktröjor som ska användas igen. Ibland orkar jag inte och hänger upp på en hängare på en dörr som alltid är öppen. Som då inte syns. 😅
 
Tycker det ser stökigt ut att hänga kläder framme så hänger in kostymer/kostymbyxor och tjocktröjor som ska användas igen. Ibland orkar jag inte och hänger upp på en hängare på en dörr som alltid är öppen. Som då inte syns. 😅
Ja, jag känner också att min toleransnivå för stök är lägre än den för kläder som eventuellt skulle kunna anses vara nedsmutsade av använda kläder.

Det där dörrtricket är för övrigt underskattat och återfinns på flertalet dörrar här hemma! :D
 
Den här tråden har fått mig att undra över om de som byter kläder mer sällan tar på sig använda kläder efter dusch?

Själv duschar jag varannan dag för min hud blir inte glad annars, och sätter aldrig på mig använda kläder efter att jag duschat. Det känns som att jag smutsar ner mig igen.
Jag duschar också bara varannan dag och nästan uteslutande på kvällen, men de gånger jag duschar dagtid tar jag alltid nytvättade underkläder, strumpor och underlinne/t-shirt (har alltid ett sådant lager mellan kropp och blus/skjorta/tröja). Tjocktröja/blus/klänning/byxor behöver dock inte vara nytvättade för att det ska kännas fräscht.
 
Tack, ska kika på det! Det skulle ju kunna vara en bra lösning :)



Haha, jo de hamnar på sängen för mig också, men jag hade liksom velat ha en plats som verkligen är deras liksom.



Hmm, ser det ut som ett torkställ ungefär? Det hade jag inte fått plats med här riktigt tyvärr och vill som sagt mer ha en klädhög. Krokar att hänga upp på har jag, men kläderna hamnar inte alltid där :P Jag har en byrå också som kläderna hamnar uppepå, men den byrån möts man liksom av i hallen, så vill inte att det första man möts av är en klädhög heller...



Här håller jag med. Jag vill heller inte hänga in använda kläder i garderoben, även om de är fräscha. Jag vill ha nytvättat på ett ställe, använt på ett och smutstvätt på ett ställe.

Som det är nu blir det ihopblandat hela tiden vilket gör att jag ofta tvättar kläder som inte behöver tvättas egentligen, vilket ju inte är bra varken för miljön eller kläderna. -_-

Köp en herrbetjänt :up: Det finns gudomliga från sekelskiftet men IKEA hade en förut som kanske går att få tag på begagnad plus att det finns nytillverkade på flera ställen.
 
Jag ser att en del nämner en klädstol och liknande. Är jag ensam om att inte ha några problem med att lägga/hänga in använda, men inte smutsiga, kläder i garderoben igen? Jag är ändå ganska känslig och noga med att saker ska kännas fräscha (överdrivet mycket så enligt min make 🙄 ), men just det har jag aldrig reflekterat över att det skulle vara dåligt på något vis.
Jag har två garderober. En där bara rentvättade kläder finns och den andra där använda men hyfsat fräscha kläder hänger efter att ha vädrats innan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp