Hur använder man en kapson?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Eliii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 3 126
E

Eliii

Jag undrar hur man använder sig av en kapson och när. Jag vet att endel använder den vid longering men vart ska man då fästa longerlinan? Det finns ju massa ringar framme på nosremmen så jag blir helt förvirrad .__.

Sv: Hur använder man en kapson?

Jag fäste linan i mittringen (som på vår är "vikbar" så den lägger sig på ena eller andra sidan) när jag lärde min unghäst bli longerad ett par gånger som 2-åring. Något annat används inte vår kapson till.

Jag använder min kapson vid longering. Mittring eller sidoring beror på häst. Jag har en kapson i markus holst-modell med fasst nosjärn. Jag använder även min kapson när jag leder hästar om de är lite busiga eller ohanterade. Då använder jag mittringen.
Jag använder den när jag jobbar häst vid hand eller lång tygel/kort töm (hört bägge benämningarna användas) men töm/lina fäst i bägge sidoringarna. Samma sak när jag tömkört.
Jag använder även min kapson när jag rider. Tyglarna i sidoringarna. Antingen rider jag med bara kapson eller i kombination av antingen stångbett eller tränsbett.

Okei, men ska man ha bett när man longerar? .__.

Okei.. men kan man inte longera i grimma med inspänningstyglar?

Beror ju på syftet med longeringen. Du kan longera i grimma utan inspänningar, du kan löslongera - allt beror ju på vad man vill åstadkomma.

Har det på lite yngre/oskolade hästar som inte riktigt lärt sig bettet ännu.

Fäster i mittringen

Äldre hästar kan longeras i bettet. Då endast fäst i inre sidan så jag kan ställa igenom dem vid behov.

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
944
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
611
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
591
Senast: Honey07
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 236
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Husvagnsrenovering
  • Dejting

Hund, Katt, Andra Djur