Hur är börjes flugtäcke Fly stop?

Sv: Hur är börjes flugtäcke Fly stop?

Som sagt han har varit känslig, men han kommer flyttas till ett ställe utan en massa knott. Skulle det inte räcka så köper jag naturligtvis ett annat. Men jag tror det kommer räcka här nere.

Nu är det sommar och täckes-säsong, någon som har något mer att säga om täcket? Skulle behöva ett billigt till ombyte...

Jag har ett,och tyget är mycket tjockt. Det kan ju både vara bra och dåligt,bra,för inga insekter kommer in,dåligt,det blir varmt!

Jag upplever storlekarna som små,och dom är rätt så trånga i bogen,så har man en grövre häst skulle jag rekomendera att ta en större storlek,dock så är det mycket plats i halsen!

Min hade sönder det första dagen bak vid bensnörerna,men det var enbart mitt fel,hade inte korstat dom,och dom var lite långa/korta (vet inte vad,men nått fel vart det då) så det hadde blivit en reva vid fästet vid bensnöret bak,men som sagt,mitt eget fel,vet inte vart jag hade skallen den dagen... Lagade iallafall ihop revan med hjälp av pappas tjej,och det funkar kalasbra!

Men väldigt trångt i bogen!

Det är absolut värt sina pengar!

*kl*

Jag har ett. Tycker de är normala i storleken. Sitter bra på mitt fullblod som inte har nån bog alls att tala om. Något vida i halsen. Tycker definitivt det är värt pengarna.

Och jag tycker de är STORA i storlekarna. Måhända de är ojämna i sina storlekar? Men 115 cm satt förutom aningens kort i ryggen, perfekt på valacken som var en perfekt 125:a.

Ponnyn som hade 115 cm fick ett 105 istället, satt fint förutom lite kort i ryggen då.

Dvs normala i ryggen, stora i övrigt.

Normala i ryggen, lite stora i halsen. På min största (170+) är det inte stort nånstans, han ligger mellan 145-155, 145 är för litet i ryggen och det går inte ner så långt på sidorna som jag vill heller (insekter älskar honom, fattar inte varför, kanske för han är svart). På fullblodet sitter det bra men halsen är lite för vid. Den tredje har jag inte provat på, han är så bred över bogen att det inte kommer sitta bra pga det. Mitt är köpt i år.

Jag har ett, men det är köpt för ett par år sedan så det är ju inte säkert att det stämmer längre. Men det täcket var väldigt trångt i bogarna så jag hade behövt en storlek större till den ena hästen. Den smalbogade som jag har satt det helt normalt på.

Kvalitéen är bra. Blir mjukt och skönt efter tvätt. Jag har inga problem med skav.

Så jag tycker att det är väldigt prisvärt.

Det här är köpt förra året:

Storlek 115 cm.

På åringen, 115 cm i andra täcken:
thumbnail.aspx

På vuxna arabvalacken, en perfekt 125:a i täcken:
thumbnail.aspx

Som sagt, jättestort utom rygglängd som var normal. Stort 'rakt över'.

Köpte ett 105 cm till ponnyns om blev lite kort i ryggen men annars bra. SParade det i 115 cm tills i år, men då hade lillponnyn växt på sig så mkt att det blev lite för tight. Men då kunde han ärva valackens Buzz Off i strl 125, så jag sålde Fly Stop täcket.

Förutom knepigt i storleken så var det hållbart, gav inga skav (men var ganska stelt innan första tvätt, sen mjukt) och jag tycker det är mycket väl värt pengarna! (Dock använder jag annars bara Buzz Off, men inte på växande unghästar - för dyrt..)

Av alla flugtäcken jag provat så är detta det jag är mest nöjd med. Det enda jag hade önskat var längre hals, eller rättare sagt en hals som sitter uppe bättre än vad den gör. Annars är det toppen! Har på min nuvarande insektsallergiker/eksemhäst och hade även på förra hästen som också var insektsallergiker och bägge höll sig/håller sig jättefina med detta täcke.

Bägge är också känsliga för skav, men jag sydde in lite lycra i bogen och någonannanstans får de inte skav av täcket. Jag kan rekommendera det. Kraftigt tyg som håller bra.

Jag har ett,och tyget är mycket tjockt. Det kan ju både vara bra och dåligt,bra,för inga insekter kommer in,dåligt,det blir varmt!

Jag har aldrig upplevt att mina hästar varit varma i det - tvärtom har mina hästar varit svalare MED täcke än vad hästarna UTAN täcke har varit. Så jag är kanonnöjd! :)

Men du har betydligt större yta oskyddad med ett flystop än ett boett/annat eksemtäcke. Det måste du ta hänsyn till. Är hästen bara lindrigt känslig så fungerar nog flugtäcke bra, men är den känslig kommer den ju bli biten bringan, mellan frambenen, hela undersidan, juver/skap, insidan av låren etc?

Vet du om ett exemtäcke står emot blinningar? De brukar ju bita igenom vanliga flugtäcken men inte de där stela som tex horseware har. För exemtäckena är väl i vanlig bomull?

Vet du om ett exemtäcke står emot blinningar? De brukar ju bita igenom vanliga flugtäcken men inte de där stela som tex horseware har. För exemtäckena är väl i vanlig bomull?

Eksemtäckena är inte i bomull, de är i syntetmaterial, tjockare och starkare och tätare.

Bromsar och blinningar kan INTE bita igenom ett eksemtäcke, men de kan vara förjävliga på oskyddade delar. Vi har ju extremt hårt bromstryck här, och hästarna springer och är irriterade även med eksemtäcken. Med mer rimligt tryck skulle nog eksemtäcken göra de kunde gå kvar ute.

De stela täckena kom bromsen INANNFÖR här = panikslagen häst bortom alla gränser.

Bromsen biter genom alla nättäcken, men brukar sikta på oskyddade delar. De biter igenom bomull också, märks ju när de bits genom ridbyxorna t ex.

:idea:
Eksemtäckena är inte i bomull, de är i syntetmaterial, tjockare och starkare och tätare.

Bromsar och blinningar kan INTE bita igenom ett eksemtäcke, men de kan vara förjävliga på oskyddade delar. Vi har ju extremt hårt bromstryck här, och hästarna springer och är irriterade även med eksemtäcken. Med mer rimligt tryck skulle nog eksemtäcken göra de kunde gå kvar ute.

De stela täckena kom bromsen INANNFÖR här = panikslagen häst bortom alla gränser.

Bromsen biter genom alla nättäcken, men brukar sikta på oskyddade delar. De biter igenom bomull också, märks ju när de bits genom ridbyxorna t ex.

Aha! :idea:Du har inte en bild på ett eksemtäcke?
Tyckte du att Jacson hade ett bra? Var det i syntetmaterial?

Vi har läskigt mycket blinningar men inga bromsar eller knott. De hårda täckena håller blinningarna borta rätt bra faktiskt, men har sett att bromsarna är lite "slöare" och orädda och åker gärna inanför.
Vill oxå skydda låren och bringan som blir väldigt angripen.

Jag köpte det i fjor men använde det inte så ofta. Jag tyckte min isis blev så varm i det. I år har hon inte det på sig då hon ett föl nu.

:idea:

Aha! :idea:Du har inte en bild på ett eksemtäcke?
Tyckte du att Jacson hade ett bra? Var det i syntetmaterial?

Vi har läskigt mycket blinningar men inga bromsar eller knott. De hårda täckena håller blinningarna borta rätt bra faktiskt, men har sett att bromsarna är lite "slöare" och orädda och åker gärna inanför.
Vill oxå skydda låren och bringan som blir väldigt angripen.

Boetts:

thumbnail.aspx

Skyddar mellan frambenen, men inte armbågen, insidan av låren och skapet. Lite kort på sidorna på just min ponny, han ligger knepigt i storlekarna (växande ungponny), så ska gå ner lite mer på sidorna.

Jacsons har jag aldrig klämt på irl, bara sett på bild, men hört många som tycker det är snudd på Boettkvalitet, och bäst bland kopiorna. PM:a om du vill ha länk.

Boett är och förbli orginalet och faktiskt bäst, men det kostar skjortan tyvärr. Så om man inte har en eksemhäst/klihäst utan 'bara' vill skydda mot t ex broms så kan man mycket väl köpa ngn av kopiorna.

Det är nog hållbart om det inte är bråkiga hagkompisar i samma hage som gillar att äta på täcken, då gick mitt sönder.

Vi har både bromsar och blinningar här tyvärr, men mest de där avlånga. Kallas broms i vissa delar av landet, blinningar i andra, så lika bra beskriva. Har inte så många av de där trekantiga.

Och idag kom 'broms'-säsongen hit (de avlånga jävlarna), hästarna var hysteriska nyss när jag tog in, fbl bara bockar och bockar när de sätter sig på ryggen, och lillponnyn slog och bet om vartannat för att få dem från skapet. Han har det lätatre iom eksemtäcket, men är väldigt känslig för just broms så det går på ett ut.

Normalt brukar de gå i maklig takt i korridoren, stanna och ta en klövertugga här och en klövertugga där. Idag gick det i full galopp hem mot stallet. Stackarna.

SÅ nu blir det omställning, in på dagarna istället för på kvällarna (för knotten). Och rida tiiiiidig morgon eller seeen kväll (tidig = innan 06, sen = efter 22..suck..)

Jag har börjes täcket, gick sönder efter 3 timmars användande. :( men har busig hagkompis, misstänker att det är det som gjorde att täcker gick sänder.. :p
Mycket trång i bogen, men bra bra längd i ryggen.
Nu är dessa täcken på rea, ville bara tipsa ;)

Vad kostar dom nu då? (deras hemsida vill inte funka för mig...)

Vi har både bromsar och blinningar här tyvärr, men mest de där avlånga. Kallas broms i vissa delar av landet, blinningar i andra, så lika bra beskriva. Har inte så många av de där trekantiga.

Och idag kom 'broms'-säsongen hit (de avlånga jävlarna), hästarna var hysteriska nyss när jag tog in, fbl bara bockar och bockar när de sätter sig på ryggen, och lillponnyn slog och bet om vartannat för att få dem från skapet. Han har det lätatre iom eksemtäcket, men är väldigt känslig för just broms så det går på ett ut.

Normalt brukar de gå i maklig takt i korridoren, stanna och ta en klövertugga här och en klövertugga där. Idag gick det i full galopp hem mot stallet. Stackarna.

SÅ nu blir det omställning, in på dagarna istället för på kvällarna (för knotten). Och rida tiiiiidig morgon eller seeen kväll (tidig = innan 06, sen = efter 22..suck..)

Då är det samma små äckel som vi har (de avlånga grå) som vi kallar blinningar.
Kan inte ha hästarna ute dagtid alls vissa perioder (beroende på vädret) och får rida inne i ridhuset *suck* på sommaren känns det inte alls kul. Det är riktigt synd om hästarna, de är helt täckta av de små äcklena och det gör ONT när de bits. Vi som har de stela horsewaretäckena klarar hästarna att vara ute lite bättre, men de kommer gärna in. Vi har som tur är inga knott alls så våra kan vara ute på nätterna istället men måste ta in dem vid 5 på morgonen. :crazy: Härligt med sommar!:cool:

Tack för bilden på täcket! skall gå till affären och pilla på det..:)
Vad ligger de där Boett-täckena på i pris?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Jeps
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 368
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 276
Senast: Emro
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 124
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa länet för häst?
  • Födda 2022