Hur är det att jobba i stall?

Pallas

Trådstartare
Det enda "jobb" jag utfört i mitt liv som jag inte tröttnat på är de sysslor som följer med hästhållning - mockning, fodring, in- och utsläpp, visitering, hagbyggen, hölassning osv osv. Finns det såna här jobb i verkligheten, så att säga?

Det vore rena rama drömmen för mig att få jobba med nåt sånt, men jag vet inte om jobbet ens finns... Idealet vore förstås att köpa en egen gård och hyra ut stallplatser, men det har vi inte råd med i dagsläget, tyvärr.

Sv: Hur är det att jobba i stall?

Det låter som ett tvättäkta hästskötarjobb.

Är du inte anställd som enbart beridare så är det just detta du kommer att göra. Räkna med rent slit från morgon till kväll på de flesta ställen (beror ju på sesong och hur många hästar som står i stallet just då).

En hästakötarlön består vanligtvis av boxplats till sin häst, foder, boende och fickpengar. Det är altså mer en livsstil än ett jobb. Kan ju vara himla trevligt om man trivs med dem man jobbar hos osv.!

Inom trav så håller man sej oftast till avtalenliga löner och då ligger de på ca 14 000/månaden och antalet hästar man får sköta/dag är begränsade osv.

Lycka till! (ps: kolla in anonnserna i ridsport, så lär du hitta massor av jobb)

Åhå, jag skall kolla i Ridsport. Mitt "problem" är ju att jag har familj och inte gärna reser mycket osv. Drömmen vore ju att tex sköta ett inackorderingsstall med boende i en liten stuga som betalning.

Har hört att lönerna brukar vara riktigt snåla, men hoppas det fixar sig för dig!!!:bump:

Behöver inte mycket pengar, är bara nöjd om jag kan jobba med något jag vet att jag inte tröttnar på i första taget. Frågan är väl hur tungt det är kroppsligen egentligen? Är det lätt att ha sönder sin kropp.

Jag jobbar som stall/hästskötare. tar hand om hästarna, mockar, fodrar, putsar mm... Trivs som fisken i vattnet.

Sen så är man med på tävlingar som Groom, skit kul och ger en stor erfarenhet. Åker på större tävlingar och där ser några av dom större ryttarna oxå :d

jag har jobbat många år i olika stall.. dels som beridare o dels som ren hästskötare... Visst är det kul, men jag tror då att man "bara" ska ha det o verkligen känna att det är det man vill..... för det är mkt jobb o man hinner i stort sett inte med nåt annat.. Jag har även haft eget stall o inackorderingar m allt vad det innebär..... men jag tröttnade.. tyvärr..redan vid 21års ålder, kände att livet hade mer än hästskit under naglarna.:angel:
så förra sommaren lämnade jag stall,hus,hästar o sambo mot lägenhet o endast 1 häst.... har varit en stor omställning men oj, så skönt... visst saknar jag hästarna o det var mkt lättare att ha eget stall än vara inackordring, men att slippa allt det här passandet..:banana:
jag kommer nog aldrig jobba m hästar igen,även om det var jättekul att rida flera hästar om dan, tävla varje helg,få se fölningar,rida in unghästar, m.m.m., men drömmen om en egen liten gård igen o 2-4 hästar finns absolut där,,,

Hoppas du hittar nåt som passar dej!

Jag jobbar på ridskola som enda anställd, då som hästskötare/stallvärd och det betyder ju att jag ensam tar hand om alla 8 ridskolehästar varav en av dem har jag fått ta över som "foderhäst" och därför måste ägna fritiden åt henne. Jag jobbar bara halvtid med två timmar på morgonen och två timmar på eftermiddagen. På morgonen gäller utsläpp, hjälpa till med utsläppet av 15 privathästar som står uppstallade där, mockning av 8 boxar och packning av 3 höpåsar/häst. Sen har jag ganska lång lunch till eftermiddagen då jag ska släppa in hästarna så att de får äta lite lunch och sen borstar o visiterar jag alla hästarna och hjälper till att sadla innan lektionerna börjar. Ibland får man även hoppa in som teroilärare eller ledare på nybörjarlektioner.

Även om jag inte jobbar heltid så är det definitivt ett slitsamt jobb, men man får ju välja. Antingen får man vara lite tröttare på kvällen än man brukar eller så får man strunta i drömjobbet. Jag valde att ha kvar drömjobbet och jag trivs jättebra där trots att jag inte får mer än 80 kr i timmen och ofta jobbar övertid gratis för att slippa stressa med mockningen och så.

Jag fick jobbet genom att erbjuda mig som praktikant så de fick ha mig gratis i två månader och då insåg de att de inte ville bli av med mig efter det :) Hoppas det fixar sig för dig iallafall. Om du kommer till en intervju med inställningen om att hårt jobb bara är kul så är det nog många som blir intresserade. ;)

Jag har jobbat med hastar sen jag gick ut gymnasiet (hasthallning sjalvklart) men om du kan rida hjalpligt och inte ar radd av dig tycker jag att du ska soka dig utomlans. (pm;a mig kan jag skicka adresser till manga bra sidor)

Jag alskar att jobba med hastar och har ingen annan framtid an hastar i mitt huvud.

Aker till kina om tva veckor for att arbeta som stallchef / beridare, vilket ar jattespannande.

Men manga forsoker overuttnytja an, och att arbeta som hastskottare ar (alltid) daligt betalt med daliga arbetstider, det galler bara att veta nar man ar overutnyttjad for att jobba i stall.

Har precis jobbat 14 timmar om dagen och hade en chef som tyckte att jag inte vissta nagonting om hastarbetstider eftersom jag vagrade jobba 13 dagar i rad och en dag ledig, istallet for "bara" sex dagar i veckan. Jag jobbar ju med hastar.. bla bla bla.

Skin pa nasan och muskler pa armarna sa ska det nog ga alldeles utmarkt.

Det är tungt det är slitsamt det är dåligt betalt med tanke på alla förslitnings skador man får...
Men det är såååå underbart:love: :love: :love:

Mitt tips är att försöka få jobb på en ridskola, där är chansen större att du får fasta tider och inte blir utnyttjad, tyvärr är det ju en vanlig baksida av att ha ett jobb som man älskar:love:
Det är ju så mycket svårare att säga nej...
Ta kontakt med kommunal (lantarbetarna gick ihop med kommunal för ett par år sedan) så får du veta löner och andra förmåner:)

Förslitnings skador kan man delvis förebygga genom annan träning, simning, yoga och även styrketräning sägs vara bra...fast det är VÄLDIGT svårt att motivera sig att gå och träna när man "tränat" hela dagen:angel:

Lycka till med ditt drömjobb:)

Vet inte var du bor nånstans men om det finns en eller ett par ridskolor i närheten så kan du ju höra med dessa om de eventuellt behöver en hästskötare. Då slipper du ju resandet. Jobbade själv på ridskola ett tag och gillade miljön. Fick göra det mesta från rent hästsköteri som att mocka, in- och utsläpp, fodring o.s.v. till att hjälpa nybörjarna att sadla och tränsa och hålla i lite teori och hoppa in och hålla nån ridlektion ibland, rida ibland och så. Det var kul tyckte jag och kanske inte riktigt lika slitigt som ett rent hästskötarjobb i ett stort stall. Dessutom reglerade arbetstider vilket var skönt och kanske är bra för dig om du har familj. Lycka till och hoppas du hittar något du gillar att jobba med.

Har haft sånt jobb, det är slitigt särskilt vintertid.

Många större inackorderingsstall har personalanställd, kolla i ridsport eller här på annonssidorna.

Det enda "jobb" jag utfört i mitt liv som jag inte tröttnat på är de sysslor som följer med hästhållning - mockning, fodring, in- och utsläpp, visitering, hagbyggen, hölassning osv osv. Finns det såna här jobb i verkligheten, så att säga?

Det vore rena rama drömmen för mig att få jobba med nåt sånt, men jag vet inte om jobbet ens finns... Idealet vore förstås att köpa en egen gård och hyra ut stallplatser, men det har vi inte råd med i dagsläget, tyvärr.

Har ddu kollat på olika ridskolor. Dom brukar ju ofta behöva lite extra hjälp...! :idea: Vet att blanat mitt stall söker hjälp..!! ;) :bump:

JAg maste ju saga emot helatiden.

Om du vill jobba med hastar en langre tid sa kommer du forr eller senare att hammna pa en ridskola, eftersom det ar som dom sager ganska ordnade arbetstider och en skaplig lon (satt ur ett hastarbetar perspectiv)

Men man lar sig mycket mer av att jobba i ett tavlingstall, det ar interessantare och om du far mojlighet till ridning sa lar du dig 1000 ganger mer pa nagon sadan hast an pa en ridskolehast.

Jag vet inte vad du gjort innan med hastar men om du inte ar sa erfaren sa skulle jag nog rekomendera att du aker nagonstanns som arbetande elev, daliga pengar och tider visst. Men man far ridlektioner och man behover inte kunna allt aeftersom amn ar elev och ar dar for att lara sig. Sa forvantningarna pa en ar annorlunda jamfort med att jobba.

Tank bara pa forsakringar osv om du skulle jobba som elev.

JAg maste ju saga emot helatiden.

Om du vill jobba med hastar en langre tid sa kommer du forr eller senare att hammna pa en ridskola, eftersom det ar som dom sager ganska ordnade arbetstider och en skaplig lon (satt ur ett hastarbetar perspectiv)

Men man lar sig mycket mer av att jobba i ett tavlingstall, det ar interessantare och om du far mojlighet till ridning sa lar du dig 1000 ganger mer pa nagon sadan hast an pa en ridskolehast.

Jag vet inte vad du gjort innan med hastar men om du inte ar sa erfaren sa skulle jag nog rekomendera att du aker nagonstanns som arbetande elev, daliga pengar och tider visst. Men man far ridlektioner och man behover inte kunna allt aeftersom amn ar elev och ar dar for att lara sig. Sa forvantningarna pa en ar annorlunda jamfort med att jobba.

Tank bara pa forsakringar osv om du skulle jobba som elev.

Jag antar att det där svaret inte var till mig?

Jag har proat på en ridskola i två veckor. Ingen hit för mig. Tidiga morrnar och sena kvällar (okej detta var ju inga sena kvällar, men det blir det ju oftast om man jobbar i stall) Jag tycker det är tråkigt att mocka, räcker att jag gör det till min egen. Väga upp hö är oxå tråkigt:angel: usch vad lat jag låter :rofl:

men att jobba som beridare och slippa stalltjänst i ett stall med riktigt fina hästar hade varit kul, men som sagt stalltjänst är ingen hit för mig:p

Jag har jobbat tex. i England och Tyskland. Hur man blir bemött från ryttare och andra beridare/hästskötare är väldigt olika. Jag har som mest haft ca 7000:- i månaden i fickpengar + kost och logi. Med risk för att gå emot strömmen tycker jag det är ganska OK pengar (om man räknar med lägenhet ca 2500:-, mat ca 1500:-, och i bästa fall stallplats för ca 2500:-). Då är månadslönen plötsligt 13500:-. Bra för en 20-åring.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 062
Senast: ildiko
·
Skola & Jobb Är det någon här som gör det? Vad jobbar du med och vad tycker du om det? Hur ser lönerna ut? Vad kostar det att ta C-kort resp CE? Jag... 11 12 13
Svar
257
· Visningar
26 078
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 196
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Leverera valp vid 12 veckor?
  • Uppdateringstråd 31