Sv: Hur är det egentligen ute i tävlingsvärden?
Jag tävlar både hoppning, ft och dressyr. Jag kan helt klart säga att fälttälvansmänniskorna är trevligat och mest hjälpsamma. Folk lånar ut saker till varandra, Alla hejar på en och frågar hur det har gått, trots att man inte kände dem innan. Numera har man koll på nästan alla.

Ibland känns det som man blir lika glad för de andras framgång som sin egen! (Tävlar debutant/lätt klass)
Hoppfolket tycker jag överlag är trevligt också. Har lärt känna en del även där som man hejar på, de man inte känner pratar man inte med. Stämningen är dock inte lika bra som inom ft'n. Hopptävlingarna är väl där man ser sämst ridning och behandling av hästar skulle jag säga. Vinnarinstinkten känns större här bland folket. (Tävlar regionalt, tidigare lokalt)
Dressyrfolket tycker jag är den mins trevlig gruppen. Här är det mer vassa armbågar och inte så mycket umgänge. Tror aldrig någon dressyrryttare i klassen har gratulerat mig om jag blivit placerad. Det är väl inom dressyren som jag känner mig lite som en "utböling". Jag är inte den som inte kan rida om mina vita ridbyxor är fulla med smuts, och jag bryr mig inte heller att knopparna inte är perfekta. Jag upplever också problem i dressyren med ekipage som inte går upp i klasserna trots att deras häst gör rörelser typ upp till Grand Prix, ryttaren är jätteduktig och rider perfekt och de rider på 75%. Dessutom är de jättesnobbiga, ja jag har sett några sådana!

Det måste ju vara bra för att vinna, sådant förekommer inte vad jag vet inom ftn eller hoppningen. (Tävlar lokalt LA)
Men jag ska inte smutskasta dressyrfolket heller! Självklart finns det trevliga dressyrmänniskor, men jag upplever klimatet som annorlunda på dressyrtävlingar, helt klart.
Ska jag jämföra de vi har i stallet - blandning av skogsmullar, folk som rider akademisk dressyr, vanliga dressyrryttare, hoppryttare så är det även där dressyrfolket som jag tycker minst om. Snobbiga och det är bara deras hästar som gäller, frågar aldrig hur det gått för en annan.
Min syn på saken!