Hur är det med däcken??

D

Duchesse

Vet ej vart jag ska lägga tråden, men lägger den här.

Våran transport har vinterdäck med dubbar, medan bilen har vinterdäck utan dubbar. Får denna bil dra denna transport då? Spelar det någonroll om den har dubbar eller inte??

Någon som vet? :p

Sv: Hur är det med däcken??

Ja, du får dra en transport som har dubbdäck med en bil med odubbade vinterdäck. Däremot får du INTE dra en transport med odubbade däck om du har dubbdäck på bilen. Info om detta finns på vägverkets hemsida.

Givetvis är det bäst och säkrast att ha dubbdäck både på bil och transport, men jag kör t.ex. med odubbat på båda. Fast då bör man väl inte ge sig ut när det är isgata...

eftersom att denna fråga har fått ett svar så snor jag tråden lite :o

Får man ha sånnadär däck som man har året runt på bilen och dubb på transport?:o

Man ska alltid ha "bästa" och säkraste däcken på transporten. Dvs dubbat på släpet, då får bilen vara odubbad eller dubbad.

okej då har pappa lurat mig för att slippa köra mig till tävling o träning i vinter :devil::rofl:
Visserlige hade jag endå inte tänkt att tävla men endåå :rofl:

brukar ni byta däck på transporten?? jag vet ingen som gör det, och enligt ÅF av min böckmann så hade dom flesta transporter året runt däck?
:confused:

Jag har alltid bytt då jag haft egen transport :D

Men med åretruntdäck får du väl inte dra släpet ifall du har dubbar på bilen?

Alla jag vet byter i alla fall till dubbdäck på transporten..

Vi byter alltid till dubbdäck på släpet på vintern. Om det satt åretruntdäck på transporten skulle jag inte få dra den ändå med min bil då jag har dubbdäck som vinterdäck.

brukar ni byta däck på transporten?? jag vet ingen som gör det, och enligt ÅF av min böckmann så hade dom flesta transporter året runt däck?
:confused:

Det är för att vi är norska....:angel: I Norge tror jag inte det finns lovar för däck på transport, och alla kör med samma däck året runt.... Du vet ju hur det var med vikter också, inga bryr sig med totalvikt, och dom flesta kör olagligt utan att veta det, för det är inget fokus på just den biten... :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 465
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 987
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 312
Senast: Tiger tok
·
Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Windy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka