Hur är det med förs vid försälj??

caradan

Trådstartare
Om jag nytecknade en försäkring i mitten på maj i år och nu har sålt den hästen utan att nya ägaren vill ha just den försäkringen vad händer då??
Måste jag betala hela året eller är det bara att säga upp den (som det är ex på bilar???)

Det gäller A*ria

Du kan säga upp din försäkring, fast som i min mors fall med hund som fick avlivas blev hon ändå till trots betalningsskyldig för hela perioden som var kvar. :(

Hur man gör med hästar och i nuläget, kanske någon annan vet bättre om. Själv har jag försäkrat i annat bolag. :devil:

Jag vet att den kan sägas upp men det var just det om man måste betala hela års premien eller om man bara betalar fram tom uppsägningen??

Vid försäljning säger du bara upp försäkringen och den slutar på dagen och inbetald premie (om så är fallet) återgår till dig. Du behöver alltså inte betala resterande försäkringsperiod.
Däremot när försäkringen löser ut (häst dör) så måste man betala hela försäkringsperioden (har själv erfarenhet av detta då jag hade en häst som bröt benet 2 dagar in på ny årsperiod och var tvungen att betala för hela året)

Ring ditt försäkringsbolag.
Antar att du inte har betalt års summan ännu och det är därför du undrar om du måste betala in för hela året. Om du säger upp försäkringen så räknar dom om och du betalar bara för den tid du haft försäkringen på din häst.
Ett tips om du skall göra samma sak igen och sälja hästen ta det på månadsbetalning. Då slipper man ligga ute med hela års summan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 216
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 493
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 606
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18