Hur är en sådan här sadel egentligen uppbyggd (Vaquerosadel)?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 585
L

Lord Owen

På en bom? Har den bomvidder? Bladsadel? Bomlös? Läderbom?
Ehum, skulle någon vilja förklara. :)

Den kallades Martinez Tranquete eller något sådant på sidan jag hittade bilden. Det är en Vaquerosadel.

Spansk%20sadel%202.jpg

Sv: Hur är en sådan här sadel egentligen uppbyggd (Vaquerosadel)?

det är en typ av bladsadel.

Nedan är en länk till ett ställe där du ser hur den typ av sadelbom, som finns i sadeln ovan, ser ut. Kika lite längre ner på sidan så hittar du en sadelbom ovanför texten "Iberischer Sattelbaum aus Holz für die meisten Modelle außer Vaquera".

http://www.bentaiga.com/saettel/D_SA_01_WW.htm#iberisch

Bentaiga säljer också en Vaqura sadel som är typ bomlös/flexbom vad jag förstått. Du ser den på bilderna lite längre ner där de visar hur flexibel bommen är.

Hm, ausser betyder väl "utom" "förutom".
Så ser alltså bommarna ut på iberiska sadlar utom på vaqueran.
Hur bommen set ut just på den har jag ingen aning om..
/T

Naturligtvis har du rätt! Jag var trött när jag skrev det där inlägget. Men så ser andra iberiska sadlar ut ja.

Vaqueron är väl en bladsadel, och man ser hur avklädda sådana ser ut lite längre ner på länken i varje fall. :)

Liknande trådar

Utrustning Har sökt men hittar inte.. En Simco Western sadel med en stämpel 2 uppe under fender, är det bom storlek och vad är det för storlek? Dom...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Puh
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 189
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
549
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka