Hur är NI människor försäkrade?

O

Orkide

Vad har ni för egen försäkring i och med att ni håller på med hästar som är ett ganska riskfyllt intresse?

Jag är försäkrad dels genom ridskolan att jag är medlem, men den försäkringen täcker väl rimligen inte när jag tävlar på externa tävlingar, d.v.s andra platser än ridskolan? Och täcker inte hästen jag rider på ett privat stall självklart.. Jag är också försäkrad genom Trygg Hansa, en ganska bra (och dyr) försäkring. Anledningen att jag frågar är för att jag snart fyller 20 år och ska då börjar betala min försäkring själv..

Vad behöver man för försäkring? Jag håller på en hel del med hästar, rider på två olika stall och tävlar extern i lätta klasser. Kör också en hel del bil då jag antar att det kan vara bra att vara försäkrad.. Vill inte sitta och betala onödiga pengar i försäkring, men samtidigt vill jag heller inte vara dumsnål och inte ha en "tillräckligt" bra försäkring OM det skulle hända något..

Vad har ni för försäkring och varför just denna försäkring?

/Orkide som kan mer om hur man försäkrar hästen än om människor :D

Sv: Hur är NI människor försäkrade?

Ingen som helst aning faktiskt. Trygg Hansa? :confused:Inte vet jag, ska fråga min snälla mamma, hon vet säkert. Räknas hemförsäkringen? Vad ingår i den förresten? Nä detta går inte måste bli mer insatt i försäkringar över huvud taget, pust.

Det finns i stora drag två typer av ”människo” försäkringar.
En typ som täcker både sjukdom och olycksfall
Tex barnförsäkringar, vuxenförsäkring (kan heta lite olika på olika bolag)
Och så den som är enbart för olycksfall, den är billigare och kräver inga hälso intyg.
Gäller både liv och sjukvård.
Sedan finns det en uppsjö av försäkringar som bara täcker vissa saker som tex olycksfall i samband med bil, och AGRIAS incident som gäller vid olycksfall i samband med försäkrad häst
De som är medlemmar i fack har ofta en försäkring inbakad i medlems avgiften
Vissa klubbar har också försäkringar som förmån, i regel gäller det när man utför någon tävling i klubbens regi och liknade.

Så de flesta har faktiskt någon försäkring av något slag.
Men de som ingen har tycker jag i vart fall ska skaffa sig en olycksfall försäkring, om man tycker en som täcker sjukdom/olycksfall är för dyrt.

Tycker du ska fortsätta med din Trygghansa försäkring om du har råd.
eller kolla om du kan få en motsvarande för lägre premie på något annat bolag.

Vad jag vet har jag ingen försäkring alls, jag betalar i alla fall inte för någon.
Jag vet inte ens hur det där med att försäkra sig själv fungerar och inte orkar jag sätta mig in i det heller.

Dock har jag också stenkoll på hur man försäkrar hästar, eller djur överlag. :p
Känns viktigare.

Det här var ju en fantastiskt bra fråga - och eftersom jag inte kan svara på den, skall jag minsann ringa mitt försäkringsbolag imorgon samt stallägaren och kolla. Tack för påminnelsen om min egen dödlighet! :bow:

Jag har en extra sjukdom/skade/liv-försäkring i Folksam som min mamma tecknade åt mig när jag var 14 och fastnade i ett fast hinder med en häst.

Den har jag fortfarande kvar och det har hjälpt mig flera gånger då jag blivit skadad. Ersätter resor, sjukbesök och ger mig viss dagpenning om jag är sjukskriven.

Det är lika viktigt att försäkra sig själv som sina djur då de fortfarande kostar lika mycket även om du blivit skadad...

Jag har en sjukdom/olycksfallsförsäkring och livförsäkring genom facket och min man har en hos trygghansa. Sen har vi också en typ av livförsäkring på våra lån som betalar halva hus och billånen om den ena parten dör. Nu när jag är gravid har jag en gravidförsäkring och när vårt barn föds kommer han/hon ha en barnförsäkring hos trygghansa som är en liv/olycksfall/sjukförsäkring. Sen tror jag att våran hemförsäkring har en liten olycksfallsförsäkring i sig och även en reseförsäkring om man råkar ut för sjukdom utomlands.

Tre olycksfallsförsäkringar, en livförsäkring samt en sjukvårdsförsäkring som garantrar mig vård inom 24 timmar oavsett om det är ett skärsår, benbrott eller vaxpropp i örat.

Jag har sjuk- och olycksfallsförsäkring som även täcker hästrelaterade skador. Det har jag även för min dotter. På ridskolan skyddas hon av deras kollektivförsäkring. Funderar på att lägga till Agria Incident, om min häst mot förmodan skulle skada någon annan.

Jag har en gruppliv via sambon och hans jobb eller egentligen är det hans men jag får vara med eftersom den täcker hela familjen. Sedan har jag en försäkring som täcker olycka vid hobby om jag måste ligga på sjukhuset minst 1 dygn så får jga då ut 2500 kr per dygn jag ligger inne. Har även en cancerförsäkring som jag får från om jag får cancer.

Ser nu att jag är ruskigt dåligt försäkrad. :crazy: Kanske ska kolla genom försäkringarna lite mer.

Har grupplivsförsäkring via facket och så har jag en fritidsförsäkring via facket. Fritidsförsäkringen är en liv- och olycksfallsförsäkring för det som skulle hända mig något på min fritid.

/Lizzie

Tävlar du externa tävlingar med ryttarlicens ingår där en olycksförsäkring som gäller till och från tävlingasplatsen och under tävlingen om du skulle bli skadad där.

Jag har själv en försäkring genom facket. Mannen har genom trygg hansa som vi har använt när han blev sparkad i ansikte och behövde nya tänder. Där fick han även för förlorad arbetsinkomst under sjukskrivning.

Dock får man kolla upp med försäkringsbolagen om den gäller i samband med ridning och hantering av hästar. Det finns somliga som inte gäller för vårt intresse.

Polaren hade inte en försäkring kom hon på när hon trillade av och skadade ansiktet, fick sys med många styng och får nu betala ev operationer själv för att ta bort ärren. Dock har hon en försäkring nu, hon trodde att hon hade en genom facket, men aldrig funderat på hur det var igentligen.

kl

Är inte helt säker, men jag har hemförsäkring och viss olycksfall (?) genom facket. Min mamma har medlemsbarn tills att vi syskon fyller 25 och det är en ren olycksfall. Antar dessutom att som medlem i ridskolan så har jag en försäkring genom dem och igår tecknade jag en full liv- och olycksförsäkring genom IF där jag har min häst försäkrad. Dels för att det kan hända något på mitt arbete (över sommaren) och dels för att jag har en häst som kan få för sig det mesta. Hästar är alltid ett riskmoment.

Man är väll försäkrad via licensen när man tävlar?

Jag har en försäkring via facket, men den har jag ingen koll på + hemförsäkring. Därutöver har jag en olycksfalls- och sjukförsäkring i Länsförsäkringar. Har använt den två gånger vad jag kan minnas; en gång när jag slog ut hälften av tänderna och sedan när jag blev sjuk i mina allergier.

Försäkringar vad gäller mig själv är jag toknoga med. Materiella ting är jag inte lika noga med att försäkra.

Hade som barn en olycksfallsförsäkring som innefattade även ridning på amatör&hobby-nivå som mina föräldrar tecknade och betalade då. När den gick ut (gällde bara tom du fyller 25) ringde jag samma försäkringsbolag och har nu en egen olycksfallsförsäkring som täcker mitt ridande -betalar tom lite extra i premien för det. Har varit med om en större ridolycka som tackolov slutade lyckligt (inga bestående skador) och den täckte allt -trasig hjälm, uppklippta kläder, sjukhusvistelsen, vården och tom parkeringen för mina föräldrar när de åkte till och från sjukhuset.

Ridskolornas försäkringar kan se lite olika ut och det är inte säkert att de fullständigt täcker en olycka om du har varit oaktsam eller på eget bevåg gjort något/befunnit dig där du inte borde. De täcker defenitivt inte tävling externt om hästen inte är deras eller om du rider annan häst.

Vad bra att du tar upp detta :)! I mitt eget fall så var det en privat olycksfalls-
försäkring i Skandia/If som gjorde att jag överhuvudtaget kan fortsätta att betala mina räkningar. Skadade mig riktigt illa jan -95 när jag ramlade av en häst baklänges ( p g a att en peson slängde upp dörrarna till manégen utan att knacka). Ridskolan där jag jobbade ersatte inte en enda krona för någonting (red en av deras hästar och det var en arbetsuppgift, på arbetstid), försäkring saknades för personalen enl deras uppgift :confused:! Om jag hade ridit min privata häst på fritiden (på deras anl) så hade det funnits en försäkring som hade gällt. Fackets försäkring var rent löjlig när det kom till kritan!
Så, i mitt fall så gjorde min privata olycksfallsförsäkring hela skillnaden mellan
att kunna köpa mig fri ifrån sånt som jag inte klarar av längre eller att mer
eller mindre lägga mig på soffan och stanna där! Nu kan jag åtminstone gråta
i en Honda istället för i busskuren :)! Dom pengar det kostar för en ordentlig
försäkring när man håller på med hästar kan bli skillnaden mellan allt!
Det är dyrt att bli sjuk/sönderslagen och det är lättare att få vård när man
kan betala för sig! Jag blev 15% livstids invalid om någon undrar......

Jag har livförsäkring via jobbet men har även en speciell ryttarförsäkring via folksam. Den täcker de flesta skador och även skador till och från stallet. Den kostar bara en dryg hundralapp om året.
En kompis till mig lagade tänder för ett femsiffrigt belopp och försäkringen täckte det.

Gå in på olika försäkringsbolags hemsidor vettja ;)

Jag är försäkrad genom facket: Olycksfall/sjukdom och dödsfallsförsäkring.
Har även Agria Incident genom hästförsäkringen.

Jag har skade/invaliditets och dödsfallsförsäkring i samband med hästen i Sveland.
Sen har jag olycksfallsförsäkring för mej och hela familjen.

Hemförsäkringen + olycksfallsförsäkring för 5 personer kostar 1700 per år, helt ok.

Senast ändrad:

Jag är oförsäkrad.
Har låg/ingen inkomst och lever risklågt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 240
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 476
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka