Hur är sitsen?!

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare Zeroo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 180
Z

Zeroo

Jag undrar över det här med jockeysitsen. Vissa sitter ner på hästen i jockeyställning medans andra står upp!
Hur är det egentligen med det? Är det hur man själv känner eller är det någon som gör fel?

Sv: Hur är sitsen?!

Det är få som verkligen "sitter" ner på hästen som man sitter i ridhästbemärkelse. Däremot ser det så ut eftersom de sitter väääldigt nära sadeln. Men så brukar man sitta när man ska driva innan mål till exempel. Du kryper ihop och gör dig så liten som möjligt.

När du bara cantrar eller om det är ett långt löp och du bara låter hästen rulla på så står du mer upprätt för att vila dig själv och låta hästen koppla av.

Men självklart finns det varianter av stilen...

Som malanmjöl säger det finns nog ingen direkt tanke bakom att sitta ner ( är det de du sett var det förmodligen en väldigt trött ryttare) Men en riktlinje med sitsen är att ha både vikten och balansen i fötterna/byglarna dvs att man inte "hänger" på händerna, eller faller ner med rumpan i sadeln.

om jag förstått funderingen rätt handlar det om folk som kryper ihop ("sitter" i jockeyställning som du säger) och de som har mer raka ben?
Proffsen har utomordentligt god fysik och kryper ihop som bara den för att minska luftmotståndet. men det kräver lite kraft! Därför - sitter de helt på hästen alternativt står upp när de värmer upp och rider mot startboxar och efter loppet. Rolisgast är att se de fara iväg i full galopp med hängande ben - de rider ju i full kareta i princip barbacka ju! häftigt!!!
AMatörer verkar ha lite sämre balans och styrka och står oftare högre upp ovanför hästen verkar det som. Såg stor skillnad igår på derbyt - där var alla ihopkrupna som små bollar, medans amatörerna i loppet efteråt mer stod ovanför sadlarna. SÅ det är nog en träningsfråga - hur mycket sisu man har och orkar!!!! :rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 485
Senast: ufot
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
545
Senast: Elo
·
Hästhantering Hej Min 8 åriga valack på 175 cm fick den 25e Januari diagnosen hovledsinflammation bf och knäledsinflammation hb, han va även tät i... 2
Svar
34
· Visningar
2 260
Senast: Claraclara
·
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 113
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka