Bukefalos 28 år!

Hur återfukta NOS?

Alexandra_W

Trådstartare
Mitt hat mot det förbannade kortisonet börjar anta oanade proportioner nu.

Nu har nämligen nosen blivit så himla torr på Utter att det har spruckit i själva 'strecket'/fördjupningen som går lodrätt mitt på nosen. Hur sjutton ska man försöka återfukta/hålla det mjukt? Allt som stryks på slickas ju av på två sekunder? :crazy:
 
Sv: Hur återfukta NOS?

Prova försvarets gröna:idea:
Funkar kanon på torra nosar:D
 
Sv: Hur återfukta NOS?

Men det slickas ju av lika fort? Skulle behöva ngt som 'blixtsnabbt' går in i huden?

De feta (hitills provat idomin, helosan och just försvarets) är för feta, de hinner ju slickas av innan de 'gått in' så att säga?
 
Sv: Hur återfukta NOS?

Matfett då? Alltså typ olja eller margarin?
Det brukar ju vara rätt så segt att få bort utan fettlösande tvål.:idea:
 
Sv: Hur återfukta NOS?

Sätt förbud på hunden att slicka bort det. Lille Fjant avskydde alla typer av salvor och krämer och ville tvätta bort den på två röda, men det stoppade jag vid minsta tendens. Vaktade henne sedan tills salvan sjunkit in.
 
Sv: Hur återfukta NOS?

Men är inte det där lite väl over kill?:cool:

En hund slickar sig om nosen per samma automatik vi människor slickar oss om läpparna.

Tänk om hunden blir törstig under tiden? Ska man förbjuda en hund, som dessutom går på kortison - att dricka vatten?
 
Sv: Hur återfukta NOS?

Sätt förbud på hunden att slicka bort det. Lille Fjant avskydde alla typer av salvor och krämer och ville tvätta bort den på två röda, men det stoppade jag vid minsta tendens. Vaktade henne sedan tills salvan sjunkit in.

Fungerar bra på armbågar etc. Men nosen är sån inbyggd reflex för dem ta bort skräp på antar jag? Och det tar tiiid att sjunka in iom att huden är så torr och hård. Jag får hålla igen munnen med handkraft på honom i så fall, och det känns inte som ett alternativ att sitta och göra i 30 min.

Så annat ställe än nos är jag helt med på iden, och han kan 'inte slicka'-kommando. Men den där lilla snabba tungan ut om nosen, den är så reflexmässig när det kommer massa fet salva (gegg) på nosen, så han är inte medveten om vad jag säger 'inte slicka' till.
 
Sv: Hur återfukta NOS?

Smeta något godare på golvet, ex bredbar leverpastej, och smörj sedan nosen. Då har han att göra medan nosen får sitt.
 
Sv: Hur återfukta NOS?

Jag har en superbra salva som heter onguent actif de Vegebom som jag använder till alla småsår men även på min egen näsa i förkylningstider.
Dels så är den ätbar (alltså helt ofarlig om de slickar i sig den) och dels så tycker djuren inte om att slicka på den.

Den mjukgör och läker på ingen tid alls, en söndersnuten sårig näsa blir "normal" på bara några timmar.

Den går in fort i huden.

Jag hade provat den två-tre gånger om dagen och underhållt därimellan med försvarets.

Den här salvan har sparat många tillfällen där tratt annars hade varit alternativet just eftersom de slutar slicka.
 
Sv: Hur återfukta NOS?

badda med ljummet vatten flera gånger om dagen... ta en ren disksvamp eller något sitt med en skål med ljummet vatten och badda , badda badda nosen tills det luckras/mjukas upp.. smeta in med nån salva och sitt och håll för nosen i 10 minuter så han inte kan slicka bort allt på engång... sen torkar du bort allt överflödigt.. såhär fick jag göra med min hund och det blev BÄTTRE!!!!! han hade stoooora problem med sin nos ett bra tag och det blev infekterade självsprickor tillslut som gjorde jätteont på stackarn! taskigt att sitta och hålla i nosen kanske men vad fan gör man och det hjälpte honom iaf..
 
Sv: Hur återfukta NOS?

En halvtimme klarar den sig gott utan vatten och det räcker för all smörja att sjunka in. Hade det varit någon annan plats än nosen hade jag föreslagit munkorg. Inte ett dugg overkill utan ibland måste hundarna bara gilla läget för deras eget bästa.

Eller låter du dina tvätta sår också eftersom det är en reflex?
 
Sv: Hur återfukta NOS?

En halvtimme klarar den sig gott utan vatten och det räcker för all smörja att sjunka in. Hade det varit någon annan plats än nosen hade jag föreslagit munkorg. Inte ett dugg overkill utan ibland måste hundarna bara gilla läget för deras eget bästa.

Eller låter du dina tvätta sår också eftersom det är en reflex?


Fast tvätta sår tycker inte jag är en reflex.

Har du försökt äta en sån där vaniljbulle med massor av socker på utan att slicka dig runt munnen ;) :D Jättesvårt fast man verkligen koncentrerar sig :)
 
Sv: Hur återfukta NOS?

Till alla:

Håller helt med om att det är stor skillnad på att slicka sår, som inte är en reflex utan en mer medveten handling, och att slicka bort något som irriterar på nosen. Grana hade ett jättebra exempel där, om man äter något sockrat och får socker runt munnen, att INTE ta/slicka bort det är en helt annan sak än att låta bli att pilla på en sårskorpa.

Tipset med leverpastej var smart, ska prova det!

Mjuka upp med vatten är nog tyvärr ett evighetsgöra, då huden alltså inte bara är 'torr' utan så totalt uttorkad och hård att den spricker upp i blödande sprickor =/ Bara sen igår, trots att jag smort flera ggr igår, är det mycket värre. Tror bortslickandet av salvan förvärrar kanske?

Men (mat)olja, fet kräm och så leverpastej på golvet ska jag prova.

Att med våld hålla igen nosen på honom i 30 minuter är inget alternativ som sagt, jag får blåhålla, och det utsätter jag honom inte för i det här läget.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 529
Övr. Hund Att bli påflugen av en annan hund... Så jävla typiskt när man lagt ner år på att få Focus att sluta hata andra hanar. Det började med...
2
Svar
31
· Visningar
2 755
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp