Hur avlar man på hundar?

Sv: Hur avlar man på hundar?

Självklart är det så att alla kostnader är avdragsgilla i företaget,även utställningar osv, men det är ju inte samma sak som den verkliga kostnaden eller hur? Alla företag drar av så mycket som möjligt för att betala så lite skatt som möjligt, och revisorerna talar alltid om vad du har rätt att dra av. Det är deras jobb, det är det du betalar dem för. De flesta ekonomer vet vad du ska dra av och vad som inte kan passera nålsögat SKV. Men... den egentliga kostnaden för fölet är ändå långt mindre än vad kostnaden som är avdragsgill är. Det var det jag ville säga med inlägget. Om man inte skulle ha hästen om hon inte gick i avel, då kan väl egentligen alla kostnader ses som egentliga kostnader för fölet, jag utgick dock ifrån att du ändå skulle ha haft hästen. Jag tror ju ändå inte att någon uppfödare går med någon stor vinst och de flesta köpare är dåligt insatta i hur dyrt det är att ägna sig åt att föda upp djur. Men jag tror heller inte att det finns många uppfödare som inte skulle ha något djur om de inte avlade på dem.
 
Sv: Hur avlar man på hundar?

Men jag tror heller inte att det finns många uppfödare som inte skulle ha något djur om de inte avlade på dem.
Det är ju lite min poäng. Hade jag inte avlat på mina tikar hade jag fortfarande haft kvar dem. När de inte avlas på länge har jag ju ändå kvar dem. Tänker inte skaffa några nya hundar medan dessa två lever.

Sen vet jag inte vad folk har för galna kostnader på sina hundar, men jag tycker att det är väsentlig skillnad på att meritera tex en avelstik och att ställa ut för hobbyn skull. Det behövs inte 10 st utställningar/året för att meritera tiken, men ägaren tycker att det är roligt.

Någonstans måste man dra gränsen för vad som ska räknas in i avelsarbetet och vad som ska räknas som ens hobbykostnader. Min avel är det mina tikar kostar att ha i avel, inkl meriteringar.
 
Sv: Hur avlar man på hundar?

Sammanfattningsvis kan man väl säga att man kan lägga ner hur mycket pengar som helst på detta, allt efter intresse och plånbok. Likaså att om jag ägnar mig åt avel som affärsverksamhet och verkligen vill få fram bra hundar så är inte vinsten så jättestor. Samtidigt är det förknippat med många risker och få garantier.
Väldigt likt hästuppfödning med andra ord.
Men samtidigt är det ju så roligt, ett sätt att leva som i alla fall för mig är en oerhörd livskvalitet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 847
Senast: Dopy
·
S
Hundavel & Ras Jag har räknat lite på om man tjänar någonting på hunduppfödning. Många säger att man inte gör det? :confused: Själv vill jag satsa på...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 454
Senast: yennork
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 710
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Går sen ett tag tillbaka i funderingar på att köpa mig en till hund. Det skulle passa rätt så bra just nu då jag kommer jobba hemma på...
Svar
1
· Visningar
1 306
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp