Hur avslutar man ens

Nomovement

Trådstartare
Hur gör man slut med den man älskar.
Vi har varit ett par i ett par år nu, så mycket bra, så mycket vi vill göra tillsammans.
Men jag vill ha barn, han vill inte. Vi vet båda att det är en dealbreaker och att det finns bara en väg framåt, isär.
Det är som om livet är på paus, ingen vill göra slut, men det är slut på drömmar och framtidsplaner.

Kan man vara vän med ett ex? Funkar det egentligen? HUR?

Hur överlever man isär från den man älskar?
 
Hur gör man slut med den man älskar.
Vi har varit ett par i ett par år nu, så mycket bra, så mycket vi vill göra tillsammans.
Men jag vill ha barn, han vill inte. Vi vet båda att det är en dealbreaker och att det finns bara en väg framåt, isär.
Det är som om livet är på paus, ingen vill göra slut, men det är slut på drömmar och framtidsplaner.

Kan man vara vän med ett ex? Funkar det egentligen? HUR?

Hur överlever man isär från den man älskar?

Jag är vän med alla mina ex. Har aldrig förstått varför man inte skulle kunna vara det. Den ena har visserligen familj och barn sedan länge, så vi träffas mycket sällan förutom då och då på någon festlighet. Senast då jag blev inbjuden på hans födelsedagsfest av hans sambo. Den andre träffar jag inte men vi skickar då och då lite trevliga meddelanden till varandra genom sociala medier. Gratulerar när roliga saker händer, något hjärta på någon Instagram-story, lite småprat då och då och uppdateringar om familjemedlemmar. Den tredje träffar jag flera gånger vi veckan på grund av delad vårdnad av hund. Det fungerar utmärkt, vi är grannar också. Pratar mycket och messar mycket, stöttar varandra genom saker som händer. Fästmannen har också bra kontakt med honom och de har kontakt gällande hunden.

Som svar på din andra fråga. Ja, man överlever. Det gör ont först, sen gör det lite mindre ont för varje dag som går i någon form av väldigt ojämn resa mot ljuset i tunneln.
 
Jag är vän med flera av mina ex. Jag gillar ju dom för dom personer de är, annars hade vi inte varit ihop. Men ibland kan det behövas en rejäl paus innan man hittar tillbaka. Med förrförra exet var det kris och panik ett litet tag tills han gick vidare och vi kunde umgås igen. Han passar min hund så vi ses oftast 5 dagar i veckan sedan vi gjorde slut för 10år sen.

Det senaste exet, sen oktober har varit väldigt odramatiskt, vi behövde bo ihop ett par månader innan jag flyttade. Vi har träffats en del av praktiska och familjesociala skäl sedan flytten men det är först nu jag börjat ha lust att höra av mig bara för att så att säga. Jag har liksom varit "mätt" på umgänget med honom, men nu börjar det ge sig.
 
Det gör skitont, jag har lämnat ett förhållande av den anledningen. Men det går över och det är så mycket roligare att ha ett förhållande med drömmar och planer för framtiden!
Nu är jag vän med typ alla mina ex. En fd sambo, som jag flyttade ifrån för 10år sedan träffar fortfarande min familj en gång om året, när familjen är i närheten på skidsemester.
 
Om man tänker lite utanför boxen - behöver barn vara en dealbreaker? Skulle du kunna tänka dig att skaffa barn ensam, och fortsätta ha ett särbo-förhållande med din nuvarande partner? Skulle han vara okej med ett sånt upplägg? Har ni några gemensamma framtidsdrömmar som inte inkluderar barn?

Jag förstår att det gör ont, för mig skulle det göra så ont att jag inte skulle tycka det var värt det, därav förslag till eventuellt andra lösningar :)
 
Jag lämnade mitt ex för att han ville ha barn och inte jag och det är något av det värsta jag gjort men ju snabbare man inser att det aldrig Kan blir vi igen desto snabbare går man vidare.
Dock intalade jag mig själv att jag kunde bli ihop med honom efter han skaffat barn och skiljt sig, superomoget men det funkade i stunden :)
Jag kan vara vän med dom ex där känslorna tagit slut inte annars det varierar nog hur man är som person.
 
Kan man vara vän med ett ex? Funkar det egentligen? HUR?

Hur överlever man isär från den man älskar?

Det kan man vara. Jag har kontakt med alla ex utom ett. Visserligen hörs vi inte alltid jätteofta men vi har inga alls bekymmer med att umgås.

Jag gjorde slut i höstas. Inte för en sån sak som barn, men dock för att vi helt enkelt inte ville samma sak i livet. Vi har bra kontakt idag och jag hälsar på honom när jag har vägarna förbi, vi hade tidigare ett långdistansförhållande så vi ses inte jätteofta av den orsaken. Men vi kan höras på messenger varje vecka utan bekymmer.
Jag har däremot inte den där förmågan att älska nån tillräckligt mkt för att leva ihop. Så jag kan inte svara på den sista frågan. Antar att min oförmåga gör det lättare att bryta upp.
 
Dock intalade jag mig själv att jag kunde bli ihop med honom efter han skaffat barn och skiljt sig, superomoget men det funkade i stunden :)

Det där har varit en överlevnadsstrategi för mig när alla mina förhållanden tagit slut. Vid två förhållanden, och en person som jag dejtade och var oerhört förälskad i, så har jag blivit lämnad för en annan. Då har jag tänkt samtliga gånger att han kommer att komma tillbaks till mig när han inser att jag är mycket bättre än den andre kvinnan, när han inser att hon enbart var en fling. Så då har jag levt på de scenarierna i mitt huvud den första tiden och nästan tränat i vad jag ska säga när han ringer. Så har det ju givetvis inte blivit :D Den sistnämnde gifte sig och skaffade hund med sagda kvinna och det har inte rört mig i ryggen eftersom jag efter en tid slutat ha den där krampande smärtan i bröstet och dessutom insett att det finns en himla massa andra trevliga personer att flirta med. Man läker med tiden men ibland kan man ju behöva lite märkliga knep på vägen..
 
Det där har varit en överlevnadsstrategi för mig när alla mina förhållanden tagit slut. Vid två förhållanden, och en person som jag dejtade och var oerhört förälskad i, så har jag blivit lämnad för en annan. Då har jag tänkt samtliga gånger att han kommer att komma tillbaks till mig när han inser att jag är mycket bättre än den andre kvinnan, när han inser att hon enbart var en fling. Så då har jag levt på de scenarierna i mitt huvud den första tiden och nästan tränat i vad jag ska säga när han ringer. Så har det ju givetvis inte blivit :D Den sistnämnde gifte sig och skaffade hund med sagda kvinna och det har inte rört mig i ryggen eftersom jag efter en tid slutat ha den där krampande smärtan i bröstet och dessutom insett att det finns en himla massa andra trevliga personer att flirta med. Man läker med tiden men ibland kan man ju behöva lite märkliga knep på vägen..
Ja exakt 😍
 
Hur överlever man isär från den man älskar?
Man överlever isär för att man prioriterat annorlunda i livet än vad den personen hade att erbjuda. Man älskar tanken på att skaffa barn mer än man älskar mannen. Det är nog inte svårare än så faktiskt. Ibland är det riktigt jobbigt att gå isär, men oftast gör man det ju av en anledning och då får man ha fokus på det istället.

Men är du helt övertygad om att du vill ha barn så är ju det trösten. Då är det bara att ta nya starka tag och ge sig ut på marknaden för att hitta en man som också vill skaffa barn och som allting annat klaffar med. Det är ju också en spännande resa, och under den tiden glömmer man nog bort den där första killen som inte ville ha barn.
 

Liknande trådar

Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 645
Senast: Mabuse
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 426
Senast: Ramona
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 484
Senast: Helvetet
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 153
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp