Hur bedöms rörelsestörning på tävling?

Kristall10

Trådstartare
Hur bedömer dressyrdomare hästar med någon typ av rörelsestörning? Alltså en störning som inte påverkar hästen på något sätt i övrigt, tex tuppspatt.
Att man får avdrag förstår jag men hur pass mycket påverkar det resultatet?
 
Beror ju på om domaren ens märker rörelsestörningen. Vissa märker ju inte ens när hästar är halta och borde bli avblåsta.
 
Sant, men om man utgår ifrån att den märks?
Var det inte ett fall för ett tag sedan när en häst blev utblåst pga att den såg halt ut av sin spatt? Tror jag läste ngn tidningsartikel om det, ägaren/ryttaren förklarade att hästen inte har ont men domaren kan ju bara döma vad den ser och ska ju inte släppa igenom häst som ser halt ut.
 
Beror ju också på exakt hur rörelsestörningen påverkar.

En kompis med häst som hade tuppspatt fick runt 50-53% nånstans och i kommentaren stod att hon inte bör tävla dressyr med den hästen pga rörelsestörningen alltid kommer att dra ner resultatet.

Tant hade en annan form av rörelsestörning, där hon tog lika långa steg med båda bak, men vänster bak arbetade ca 10 cm bakom höger. Inget som sågs, eftersom gången såg helt jämn ut, och inte heller något som kommenterades de få gånger vi provade att starta.
 
Då kan man nog räkna med att både bli utblåst för ngn som tolkar det som en hälta eller kommer det säkert bli kommentarer som är negativa. Men jag vet såklart inte för jag kan inte sia om framtiden 😁
Hade varit smidigt om man hade kunnat se vad framtiden har att ge 😉
Tänkte mer om någon här inne har erfarenhet av det eller om någon domare kan uttala sig 😊
 
Hade varit smidigt om man hade kunnat se vad framtiden har att ge 😉
Tänkte mer om någon här inne har erfarenhet av det eller om någon domare kan uttala sig 😊

Verkligen. :D
Har tyvärr bara erfarenhet av att min häst blev halt, antagligen i början av programmet och det var inte tydligt hälta så jag trodde det var pga hästen behövde bajsa (låter alltid dem stanna och bajsa) men framförallt i galoppen blev det "gunghästgalopp" och domaren märkte inte hältan innan jag själv avbröt och sa till att hästen var halt och att jag ville utgå pga det. Fick lappen efteråt och då stod det tex att domaren ville se bättre tryck i galoppen, rörde sig ojämt i traven, önskade mer balanserad trav osv så därav jag tänkte att det är sådana kommentarer som kan komma om hästen har en rörelsestörning som märks.
 
Känner mig lite kallad att svara @Kristall10

Det är olika beroende på hur störningen sitter och hur hästen visar den. Olika från fall till fall och helt omöjligt att säga exakt hur alla domare skulle göra.

Generellt sett ska vi kommentera och dra ner poäng om störningen påverkar takten. Om störningen kommer/ökar pga spänning kan vi kommentera det också. Det ska göras i de moment där det syns. Och allmänna intrycket ska påverkas.
 
Såg en sådan häst i somras, den kom sist. Programmet i övrigt var ok, inga direkta missar.
 
Känner mig lite kallad att svara @Kristall10

Det är olika beroende på hur störningen sitter och hur hästen visar den. Olika från fall till fall och helt omöjligt att säga exakt hur alla domare skulle göra.

Generellt sett ska vi kommentera och dra ner poäng om störningen påverkar takten. Om störningen kommer/ökar pga spänning kan vi kommentera det också. Det ska göras i de moment där det syns. Och allmänna intrycket ska påverkas.
Tack för svar! 😊
 

Liknande trådar

Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
603
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Entourage
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 474
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 365
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp