Bukefalos 28 år!

Hur behandla matbord?

Kixlin

Trådstartare
Jag har precis slipat ner ett Ikea Norden köksbord som är björk tror jag. Har någon något tips om vad som är bäst att behandla det med så att det ser snyggt ut, behåller träets egenskaper men är någorlunda tåligt och slitstarkt? Jag behåller det gärna någorlunda ljust men blir det aningen mörkare gör det inget. Har försökt googla men blir inte klokare – en del säger att linolja är bäst, andra matt lack, andra säger bivax eller bets. Några förslag eller erfarenheter? Bordet ser så nytt och fräscht ut nu så vill inte förstöra det eller behöva slipa igen!
 
Sv: Hur behandla matbord?

Jag föredrar olja framför lack.
Blir det rispor i det så blir de mycket tydligare om det är lackat.
 
Sv: Hur behandla matbord?

Jag har nyss oljat in mitt köksbord (furu) med paraffinolja och det tycker jag blir bra. Det blir en matt, lite sträv yta men är lätt att torka av.
 
Sv: Hur behandla matbord?

Maken slipade och lackade om vårt slitna furubord. det blev jättefint, men efter ett tag är det som om lacken har mjuknat eller släppt eller nåt? Skumt är det. Om man lägger någon form av papper, tidningar osv på så fastnar de. Ytan är kladdig på något sätt, och jag har skrubbat med grön svamp och grejat, men det blir inte bättre. Lacken var av sådan sort man skulle ha, enligt rekommendation från färgaffären.

Någon som vet varför det blivit så här?
 
Sv: Hur behandla matbord?

Vi var och hämtade vårt nya ekgolv i lördags och då passade jag på att fråga killen som äger stället och som är möbeltillverkare och han sa att det bästa att använda på obehandlade matbord är samma som man använder när man oljar trägolv, dvs hårdvaxolja. Det ger samma riktiga träkänsla som obehandlat trä men skyddar mot fläckar. Och om man skulle få en rispa någonstans är det enkelt att slipa just den biten och olja in igen. Han till och med gav mig en liten burk med olja som jag nu oljat in bordet med och det ser fantastiskt ut. Ska göra två varv till innan det är klart dock.
 
Lånar denna gamla tråd. Jag har ett matbord jag slipat ner och ska behandla bordskivan med något nu. Frågan är vad som är bäst. Jag är inne på vitbets eller någon form av olja. Men i affären stötte jag även på något som hette syrabets, vad är detta för något? Om jag vill behålla färgen som bordet har nu, men få en yta som är enklare att torka av vad ska jag välja då? testade med lack tidigare men gillade det inte riktigt.
 
Lånar denna gamla tråd. Jag har ett matbord jag slipat ner och ska behandla bordskivan med något nu. Frågan är vad som är bäst. Jag är inne på vitbets eller någon form av olja. Men i affären stötte jag även på något som hette syrabets, vad är detta för något? Om jag vill behålla färgen som bordet har nu, men få en yta som är enklare att torka av vad ska jag välja då? testade med lack tidigare men gillade det inte riktigt.

Jag gillar känslan av olja, men det kräver lite mer underhåll. Hårdvaxolja däremot ger den där ytan som är enkel att torka av, samtidigt som det inte behöver så mycket underhåll. Blir inte riktigt samma känsla, men tillräckligt nära! Skulle du gå till en färgaffär kan jag tänka mig att det är det de rekommenderar också.
 
Jag gillar känslan av olja, men det kräver lite mer underhåll. Hårdvaxolja däremot ger den där ytan som är enkel att torka av, samtidigt som det inte behöver så mycket underhåll. Blir inte riktigt samma känsla, men tillräckligt nära! Skulle du gå till en färgaffär kan jag tänka mig att det är det de rekommenderar också.

Ok ungefär hur mycket underhåll kräver olja skulle du säga? hur många ggr behöver man olja in/år tex? Du vet inte hur skillnaden är olja gentemot lack? är inte riktigt klar på skillnaderna:angel:
 
Ok ungefär hur mycket underhåll kräver olja skulle du säga? hur många ggr behöver man olja in/år tex? Du vet inte hur skillnaden är olja gentemot lack? är inte riktigt klar på skillnaderna:angel:

Typ en gång per år är väl ganska lagom att olja in bordet. Olja blir lite mjukare på något sätt tycker jag, och man kommer så himla nära träkänslan. Nackdelen är väl att det lätt drar åt sig missfärgningar, typ att det lätt blir ringar under glas och liknande om man låter dem stå. Hårdvax gör ytan lite hårdare och tåligare, men även lite glansigare än olja. Lack är väl ännu ett steg längre, dvs tåligt men inte direkt någon träkänsla alls.

Hade jag haft små barn hade jag tex inte valt att olja in ett matbord. Vi har hårdvax på vårt och jag gillar det verkligen!
 
Typ en gång per år är väl ganska lagom att olja in bordet. Olja blir lite mjukare på något sätt tycker jag, och man kommer så himla nära träkänslan. Nackdelen är väl att det lätt drar åt sig missfärgningar, typ att det lätt blir ringar under glas och liknande om man låter dem stå. Hårdvax gör ytan lite hårdare och tåligare, men även lite glansigare än olja. Lack är väl ännu ett steg längre, dvs tåligt men inte direkt någon träkänsla alls.

Hade jag haft små barn hade jag tex inte valt att olja in ett matbord. Vi har hårdvax på vårt och jag gillar det verkligen!

Tack för förklaringen :) Det lutar åt hårdvax rätt mycket, eller vitbets men är osäker på om jag verkligen vill ha det så vitt. Har sökt lite men det verkar ju inte finnas "genomskinlig" bets, så jag antar att motsvarigheten är hårdvaxolja då kanske :)
 
Sv: Hur behandla matbord?

Maken slipade och lackade om vårt slitna furubord. det blev jättefint, men efter ett tag är det som om lacken har mjuknat eller släppt eller nåt? Skumt är det. Om man lägger någon form av papper, tidningar osv på så fastnar de. Ytan är kladdig på något sätt, och jag har skrubbat med grön svamp och grejat, men det blir inte bättre. Lacken var av sådan sort man skulle ha, enligt rekommendation från färgaffären.

Någon som vet varför det blivit så här?
Hur var det behandlat innan. Om det varit oljat förrut så kan det vara svårt att få lacken att härda.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi behöver göra något åt golvet i vår lägenhet. Det är ett jättefint golv i massiv ek som lades 2014, och det är samma golv genomgående...
Svar
14
· Visningar
2 652
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp