Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men om alla hade varit försiktiga så hade det inte behövts några restriktioner och det är nog det mamma hade i åtanke när hon svarade i och med att hon jobbat med vaccinationerna och har en helt annan insyn än va t ex. jag har.Problemet är ju att inte alla visar hänsyn och det är därför det behövs restriktioner, som ju är regeringens ansvar. Jag tycker att det är ett ganska snävt sätt att tänka att ansvaret istället ska ligga på individen eller att eftersom man själv är försiktig så är det ingen fara. Det finns trots allt många andra som inte är försiktiga och och som kanske smittar de som inte kan välja, utan som måste röra sig ute mycket bland folk och som därmed är särskilt utsatta för exponering. Eller för all del personer som är beroende av andra och inte själva väljer vilka människor de ska träffa i form av t.ex. hemtjänst.
Men om alla hade varit försiktiga så hade det inte behövts några restriktioner och det är nog det mamma hade i åtanke när hon svarade i och med att hon jobbat med vaccinationerna och har en helt annan insyn än va t ex. jag har.
Sen tycker jag du verkar lägga på dina egna värderingar/tankar på mig som inte alls stämmer överens med verkligheten. Har inte skrivit något om att det inte skulle va någon fara om man är försiktig, det vet jag inte hur du tolkade in.
Jag är inte ute efter att starta någon debatt, har inget intresse av det. Jag svarade enbart på varför jag är bekväm med att samhället börjar öppna upp.
För mig blir det ingen skillnad mot hur det varit innan.
Jag kan förstå tankesättet dock. De i mitt flöde som under pandemin varit mest (högljutt) skeptiska till att Sverige inte haft hårdare restriktioner, är inte dem som självmant isolerat sig. Sån tankevurpa.Fast det blir ju ett märkligt om man försöker dra några som helst slutsatser om regeringens ansvar utifrån "om alla hade varit försiktiga så hade det inte behövts några restriktioner" eftersom det är ett faktum att inte alla är försiktiga. Eftersom inte alla är försiktiga så har ju restriktionerna, som är regeringens och myndigheternas ansvar, behövts.
Jag kan ingenting om vaccinationer, men jag kan ganska mycket om den styrande maktens ansvar.
Inte helt bekväm med det. Trots det åkte jag igår till ge-kås. Helt galet, men var där klockan 06 när de öppnade, då var det lugnt. Men mängden av folk efter ett par timmar gav mig panik-känslor. Helt galet mycket folk! Och ingen, tog något som helst medvetet avstånd. Det var helt surrealistiskt...
![]()
Jag har samma tanke som du om att vara mer försiktig än vad samhället kräver. Jag blir fundersam vad du tänker på för försiktighet som FHM rekommenderar? De rekommenderar för vaccinerade enbart att stanna hemma vid symptom, medan det finns ytterligare smittskyddande evidensbaserade åtgärder individen kan ta (avstånd, munskydd, handhygien).Jag kommer i möjligaste mån fortsätta att följa FHM:s rekommendationer. Så även om politikerna öppnar upp och "alla andra" lever som vanligt, så kommer jag att försöka vara restriktiv.
Pandemin är inte över och jag har flera personer i riskgrupp i min närhet.
Två anledningar till att fortsätta vara restriktiv är att:
1. Inte tillräckligt många är vaccinerade/vill bli vaccinerade dvs. de sprider smitta som dessutom kan fortsätta att mutera.
2. Vi vet ännu inte hur länge vaccinationen håller dvs. när slutar den att ge ett tillräckligt skydd?
Jag tror att vid nästa dos (om det behövs) så kommer det att bli ännu svårare att motivera folk till att vaccinera sig igen. Även om de nästa gång kanske inte är lika rädda för biverkningarna.
Vår lokala bio hade öppet under pandemin. Vi var åtta stycken allt som allt i lokalen, helt underbart!Tidigare idag var jag och handlade på en stor Willys, och kvinnorna höll fortfarande avstånd medan männen trängdes. Hoppas att det bara var en slump, men min tidigare erfarenhet är dessvärre att män har varit sämre än kvinnor på att hålla avstånd.
Något som jag skulle vilja göra men känt mig skeptisk mot är att gå på bio. Funderar att gå på typ tisdag kväll på en film som gått länge så att det förhoppningsvis inte är så många andra i salongen.